Marketing Report
[Interview] Brenda Smith: Mensen zijn nog meer van Kruidvat gaan houden door onze herkenbare commercials interview

[Interview] Brenda Smith: Mensen zijn nog meer van Kruidvat gaan houden door onze herkenbare commercials

In aanloop naar de bekendmaking van de Marketing100 op 9 maart 2022, publiceert Marketing Report een serie interviews met genomineerden. Vandaag spreken we Brenda Smith, Director Marketing & Customer Experience bij A.S. Watson.

Wat voor jaar was 2021 voor jouw merken?

2021 was het jaar waarin we het merk Kruidvat nog verder versterkt hebben. De start van onze nieuwe merkcampagne begin van het jaar, gevolgd door een serie commercials met single moeder Lies in de hoofdrol. Herkenbare situaties waar je als mens tegen aanloopt en steeds weer je draai moet vinden. Gelukkig is daar altijd Kruidvat, die je helpt om het makkelijker te maken. We zagen een enorm positief effect op onze merkwaarden en attitude en zien dat mensen nog meer van Kruidvat zijn gaan houden.

Wat valt er op gebied van digitalisering voor marketeers te doen in 2022?

Ontzettend veel natuurlijk. Dit vak blijft zich door ontwikkelen. Grootste uitdaging is je consument bereiken in een cookieless tijdperk. Daar kun je maar beter klaar voor zijn. Vol inzetten op first party data om daarmee people-based targeting te doen. Ook is het belangrijk om je SEO en UX echt op orde te hebben. En als je er nog niet aan begonnen was, nu ook echt ook je merkbeleving online versterken. Het bouwen aan een sterkt merk gaat hand in hand met performance marketing.

Blijft duurzaamheid voor merken ook in 2022 de trend?

Duurzaamheid is geen trend die maar een jaar duurt. Het bouwen aan een duurzame samenleving is here to stay. Ik geloof erin dat je als bedrijf en als merk hier je verantwoordelijkheid in moet nemen. Omdat dit nu eenmaal is wat mensen van je verwachten. Belangrijk is om hier heel transparant en  authentiek in te zijn. Wij geloven bij Kruidvat dat je het verschil kunt maken als je met elkaar de schouders eronder zet. Samen zorgen wij ervoor dat we met grote en kleine stappen onze omgeving met elkaar steeds een beetje beter maken.

Ben je tevreden met hoe mediabereiksonderzoek zich ontwikkelt?

Ja en nee. Het is goed dat we na 3 jaar overleggen tot een governance en meetmethode zijn gekomen om over media kanalen heen bereik te meten. Dit is echt in het belang van effectiviteit.

Vanuit de BVA hebben we namens alle adverteerders in Nederland hier het voortouw in genomen samen met de vertegenwoordigers van media bureaus en publishers.

Echter het gaat in mijn ogen nog niet snel genoeg. Het is pas compleet als we ook de digitale kanalen kunnen toevoegen. En ook Google en Facebook. Daarover zijn we met alle partijen in gesprek.

Wordt branding in 2022 belangrijker dan ooit?

Net zo belangrijk als altijd. Maar in een cookieloze wereld, is het wel handig om als merk top of mind te zijn. Consumenten moeten weten waar je voor staat en daar ook een goed gevoel bij hebben. Sterke merken hebben altijd structureel meer groei gerealiseerd dan minder sterke merken.

In 2022 wordt de beleving van het merk door de ogen van de klant en de doorvertaling daarvan naar klantwaarde nog belangrijker. Marketing is dan ook een onmisbare factor in het bijdragen aan  structurele groei van een onderneming.

Wat ga je aan de bureaus waarmee je werkt in 2022 vragen wat je nog niet eerder hebt gedaan?

Om nog nauwer samen te werken.  Vanuit een integrale benadering werken we met alle partijen samen aan het merk en onze initiatieven. In het  afgelopen jaar hebben we onze jaarplannen aan al onze media en creatieve partners gepresenteerd. Ik zie ze ook als een verlengstuk van ons interne marketingteam. Samen realiseren we de ambitieuze doelstellingen die we hebben op klant, merk en kanaal.

Wat zou elke marketeer in Nederland in 2022 moeten leren?

Nadenken over lange termijn strategie. Wie en wat wil je zijn als merk in een digitale marktomgeving? En hoe zorg je dat je het beste uit beiden kanalen haalt. Verdiep je in de toekomst zodat je zodat je een visie kunt vormen en een plan kunt maken welke behoeften je wilt invullen. Dat is niet nieuw voor een marketeer, maar je moet het wel weten te integreren in een wereld met meer dynamiek en snelheid dan ooit tevoren.

Wat is het laatste nieuws?

Dat we als Kruidvat genomineerd zijn voor een Gouden Loekie!

www.aswatson.com
www.kruidvat.nl
www.trekpleister.nl

Lees alles over het Media100 | Marketing100 Event 2022 van 9 maart hier

Lees ook:

[Interview] Stephen van Ee: Vrumona zet in op langlopende campagnes met verhalen die je raken

[Interview] Maurice Willemsen (Bloomit Ventures): Branding is cruciaal om boven de ratrace van inwisselbaarheid uit te stijgen

[Interview] Hendrikje Crebolder (Rijksmuseum): Eerste stappen metaverse worden ongelooflijk interessant

[Interview] Roelijne Peters (Meetic Group): Bereik sociale media lastig te meten

[Interview] Eelke Verwijs (Pernod Ricard): E-commerce en flitsbezorging blijven

[Interview] Giscard Monod de Friudeville (flatexDEGIRO) over 2022: data, data en data

[Interview] Joey Simmerman (Somfy): Marketeers moeten niet meer lineair denken

[Interview] Arno de Jong (Nederlandse Loterij): Hype influenermarketing is voorbij

Marketing100 wordt gesponsord door

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief