Marketing Report
[Interview] Budi Gonzalez de Chaves (Cheil): Wij zijn opvallend goed in sponsoring 2.0 interview

[Interview] Budi Gonzalez de Chaves (Cheil): Wij zijn opvallend goed in sponsoring 2.0

In aanloop naar de bekendmaking van de Reclamebureau50 op 9 maart 2022, publiceert Marketing Report een serie interviews met genomineerden. Vandaag spreken we met Budi Gonzalez de Chaves, Managing Director van Cheil Benelux.

Kun jij jouw bureau introduceren?

Cheil Benelux werkt op het snijvlak van advertising, digital en retail. Het Koreaanse Cheil-netwerk is geboren uit de Aziatische tech-revolutie en opgegroeid in het digitale tijdperk. Dat zie je ook aan het werk dat we maken. Data en tech spelen vaak een grote rol. Maar data en tech zijn middelen, ze moeten nooit een doel op zich zijn. Succes start altijd met een duidelijke doelstelling, een verhelderende analyse, een scherpe strategie en een ijzersterk creatief idee.

Wat kan jouw bureau dat andere bureaus niet kunnen?

Ik denk niet dat er bureaus zijn die iets kunnen wat andere niet kunnen. Maar oké, daar gaan we. We zijn goed in old school strategie & creatie combineren met new school data & tech. We hebben een digital team van zo’n dertig man (of eigenlijk, voornamelijk vrouw), een retail-team van negen mensen en een advertising team van zo’n dertig mensen. Daarmee kunnen we dus strategie & creativiteit in de hele customer journey brengen. En we zijn opvallend goed in sponsoring 2.0. Sponsoring 1.0 ging over waarde uitwisselen (geld in ruil voor aandacht), sponsoring 2.0 gaat over brand collaborations, merken die samen waarde creëren. Voor elkaar en voor hun klanten. En naast al deze buzzwords zijn we een club leuke en ondernemende mensen die hard werken en veel lol hebben.

Wat willen klanten van jouw bureau dat ze vóór corona nog niet wilden?

Ik zeg niets nieuws als ik zeg dat corona het veranderende digitale zoek- en koopgedrag van klanten heeft versneld. En daarmee dus ook de fysieke retail heeft beïnvloed. Daar spelen we natuurlijk op in voor klanten. Maar laten we ook niet overdrijven. Mensen staan te trappelen om op heel veel vlakken terug te gaan naar het oude normaal. De wereld verandert continu, maar op korte termijn minder snel dan we denken. Als ik een euro kreeg voor elke casefilm die begint met the world is changing faster than ever, dan had ik nu Tiger Woods als mijn swingcoach. I wish!

Hoe ga je in 2022 als bureau de oorlog winnen?

Net als in 1963. Als je aantoonbaar bijdraagt aan het succes van je klant, dan heb jij ook succes.

Is er sprake van een creativiteitscrisis in de marketingindustrie?

Yes sir. Of je het nou vraagt aan Field & Binet, Orlando Wood, Nielsen of recent weer aan onderzoeksbureau Markteffect, het werk dat we met z’n allen maken is aantoonbaar minder creatief. En creativiteit is in onze industrie de allerbelangrijkste asset. Of het nu gaat om een data-analist, een strateeg, een art-director of een tech director. Creativiteit is iets verzinnen wat er nog niet is. Dat geeft onzekerheid. En het lijkt wel alsof we in de huidige tijd nog meer risicomijdens zijn dan normaal.

Hoe gaat advertising in de metaverse eruit zien?

Mijn inschatting is: behoorlijk digitaal. Maar met alle psychologische wetten die we al kennen. Want ook in de metaverse zijn mensen op zoek naar sociale goedkeuring, veiligheid, autonomie en opwinding, om er maar een paar te noemen.

Hoe ziet optimale samenwerking met mediabureaus eruit?

Reclamebureaus en mediabureaus werken over het algemeen niet goed samen. Heel slechte zaak. Het komt vaak omdat ze een tegengesteld belang denken te hebben. Maar dat is kortetermijn-dommigheid. Als ze echt allebei het succes van hun klant voor ogen hebben, dan is het niet meer dan logisch om heel nauw met elkaar samen te werken. In elke fase van de campagne. Veel leuker ook overigens.

www.cheil.nl

Lees ook:

[Interview] Maira Evers (Gardeners): Wij kiezen heel bewust onze klanten uit

[Interview] Michel van Velde (iO Utrecht): We gaan een campus ontwikkelen in Utrechtse Hoog Catharijne

[Interview] Django Weisz Blanchetta (SuperHeroes): Sonic branding en sonic design bepalen de emotie

[Interview] Stacey Rookhuizen (Bombilate Media): Investeer in je verhaal op een realistische manier

[Interview] Brian Hirman: iO heeft schaalgrootte maar is erg flexibel en lokaal aanwezig

Lees alles over het Media100 | Marketing100 Event 2022 van 9 maart hier

M100 wordt gesponsord door

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief