[Interview] Carlijn Postma over Biites: Mensen hebben altijd tijd als het gaat om kwaliteit
Deze maand is de streamingdienst Biites in Nederland gelanceerd. Oogmerk: door middel van hoogwaardige videocontent bedrijven en merken verbinding laten maken met de consument. Carlijn Postma, auteur en oprichter van contentmarketingbureau The Post, vertegenwoordigt de Deense start-up.
Graag in een notendop, wat maakt Biites aantrekkelijk voor bedrijven en merken?
Biites is precies wat we missen, een distributiekanaal voor kwalitatieve long form video content. Die vorm van marketingcommunicatie staat doorgaans niet op de homepage, want daar komen de mensen kijken die al geïnteresseerd zijn in je product of dienst. Die wil je niet afleiden. En toch wil je het verhaal van je merk prominent brengen en de door jou geprefereerde brand awareness creëren. Dit is de manier voor bedrijven en merken om met brand storytelling naar buiten te treden.
Het past dus in de marketingcommunicatie trend, weg van interruptie, en naar entertainment. De uiting moet zo leuk, sterk, waardevol zijn dat mensen er zelf naartoe bewegen?
Ja precies. Ik vind ook dat dat in het algemeen moet gelden. Als content niet interessant genoeg is om publiek te trekken, is het gewoon niet goed genoeg.
Hetgeen moeilijk is als er, hoe verborgen dan ook, een salespitch in zit. Nog even buiten beschouwing gelaten dat bij het zendende bedrijf nogal eens een hele commissie meekijkt om te zien of boodschap wel klopt.
Moeilijk ja, maar ook de beweging die de markt al een behoorlijke tijd aan het maken is. Mensen vermijden het interruptie model als dat maar even kan. Als je daar als afzender aan voorbij kunt, top of mind kan worden op een andere manier dan ga je dat zeker doen. Mooi voorbeeld vind ik wat de Headspace mental health-app doet. Zij laten op de, zoals bekend reclamevrije streamingdienst Netflix, zien wie ze zijn en waar ze voor staan in een serie over hoe je kunt leren loslaten, omgaan met stress, beter kunt slapen et cetera. Nul reclame. Zeer sterk als het om brand awareness gaat.
Hoe zit het precies met de views die Biites garandeert?
Je kunt als merk of bedrijf je eigen kanaal kopen op Biites, maar ook betalen per bekeken video. Er wordt in dit vakgebied veel gewerkt met impressies, maar Biites handelt als het ware in merkbeleving. Het gaat dus om echt aandacht pakken en mensen moeten dus ook echt gekeken hebben, bijvoorbeeld tenminste 45 seconden of, afhankelijk van wat je wil, 120 seconden. Die views worden ook gerealiseerd door trailer-campagnes die we op de juiste kanalen laten lopen en waar je dus ook te zien bent als bedrijf of merk.
Biites is nu een paar jaar onderweg, heeft meerdere succesvolle investeringsronden doorgemaakt en is, begrijpen we, sinds kort ook in het VK en de VS actief. Wordt er al winst gemaakt?
Nee, dat nog niet. Het blijft een tech start-up.
Als je je vertrouwen in deze startup zou moeten samenvatten in een zin...
Dit is zonder meer de kant die we opgaan; we leven in het tijdperk van kort, snel en vluchtig, maar, zie Netflix en andere vergelijkbare streamingdiensten, mensen hebben altijd tijd als het gaat om kwaliteit. Dit is ook geen vervanging van de bestaande kanalen. Het is een verrijking.
--
Schrijver en journalist Gijs de Swarte houdt zich intensief bezig met internationale marketing(communicatie) ontwikkelingen op het people planet profit vlak. Hij is oprichter van het platform Best World Publicity