Marketing Report
[Interview] Carlo de Boer (RadioCorp): NMO-luisteronderzoek is als overgang gulden naar euro interview

[Interview] Carlo de Boer (RadioCorp): NMO-luisteronderzoek is als overgang gulden naar euro

Er is veel gaande in radioland: veel transfers, er is onzekerheid over de toekomst vanwege een waarschijnlijke herverdeling van radiofrequenties per 1 september 2022. Anderzijds gaat het commercieel heel goed in de sector. We spreken Carlo de Boer, algemeen directeur en aandeelhouder van RadioCorp (100% NL Slam! en Sunlite) die over de herverdeling niets kwijt wil.

Audify rapporteerde mijlpalen als het gaat om de omzet in de radiosector in het eerste half jaar waarbij omzetten van boven de 100 miljoen in de sector zijn gerapporteerd. Hoe vergaat het RadioCorp daarbij?

De radiosector heeft enorme klappen gehad in 2020 doordat corona 17 procent van alle reclamebestedingen op radio deed verdampen. Er zijn nog flink wat jaren nodig om dit verlies te herstellen, maar het is fijn om te zien dat de totale audio bestedingen (spot, digital en non spot) de eerste 6 maanden van dit jaar zo’n 3,7 procent hoger zijn uitgekomen versus dezelfde periode in 2019, het jaar voor corona. 
Overigens zien we vooral de reclamebestedingen op digital audio (spot op online radiostations en non spot advertising via podcasting) stijgen. De spotbestedingen zijn de eerste 6 maanden van dit jaar vergelijkbaar met dezelfde periode in 2019. Het is onze company policy niet te praten over financiële cijfers.

De spotreclame hebben jullie bij One Media Sales ondergebracht waar Radiocorp een belang van 10 procent in heeft en dat praktisch gezien bij Talpa Media Solutions is ondergebracht. Hoe zie jij de situatie waarbij Talpa Network onder RTL Group zal komen te vallen en onderdeel zal worden van RTL Nederland; als de ACM deze deal zal goedkeuren wat betekent dat naar jullie idee voor de reclameverkoop op 100%NL en Slam!?

Er zal niets veranderen.

Jullie doen zelf branded content, branded partnerships, events, sponsoring en print. Hoe gaat het daarmee?

Het gaat lekker. Onze merken lenen zich van oudsher perfect voor multimedia en daar is ons bedrijf ook op ingericht. We hebben al enige tijd ons eigen interne reclamebureau, RadioCorp Creative Hub. Ons creatieve team werkt impactvolle concepten uit voor onze klanten en daarnaast werkt het natuurlijk ook voor onze eigen merken. Zo is vorige maand de Boost Your Live-campagne van SLAM! in house gemaakt en daar zijn we trots op.

In de branche is veel te doen om het NMO-onderzoek die het huidige NLO zal vervangen. Het wachten is op de uitgestelde start. Hoe kijk je naar deze ontwikkelingen en wat verwacht je dat dat voor jullie zenders zal betekenen?

Achter de schermen wordt al jarenlang hard gewerkt aan een nieuw en breder luisteronderzoek. Op deze wijze krijgen we meer en actuelere data. Het is echter ook een mega- en zeer kostbaar project waar echt veel bij komt kijken en dat kost tijd. Ik denk dat iedereen begrijpt dat dit zorgvuldig moet gebeuren. Alle betrokken partijen (radiostations, adverteerders en mediabureaus) hebben daarom gekozen om kwaliteit te prefereren boven snelheid en daar ben ik het volledig mee eens.

Niemand weet overigens op dit moment wat de impact zal zijn van de nieuwe meetmethode op de luistercijfers per individueel radiostation. Het is een totaal andere meetmethode met een andere standaard. Zie het als de overgang van de gulden naar de euro. We zullen in het begin denk ik nog vergelijkingen maken met de oude cijfers, maar dat ebt weg. Het is nieuw, het is spannend en het zal even wennen zijn voor iedereen.

Audify waar RadioCorp in participeert, is een academy begonnen. Wat vind je daarvan? Op welke wijze is dat ook voor jullie nuttig?

Ik vind het een top-initiatief! De audiomarkt is volop in beweging en we merken dat er behoefte is aan een kennisinjectie over radio en audio in de markt. Liedewij Hentenaar (directeur Audify) zei het laatst treffend: “Als je weet wat er speelt en hoe audio werkt, dan pas kun je alle kansen in audioreclame benutten.”

Van alle mediabestedingen in Nederland gaat er op dit moment slechts 4 procent naar audio en dat is naar mijn mening best wel aan de lage kant in vergelijking met de hoge audioconsumptie en het massa audiobereik. Daarom starten we nu met een academy, waarbij je via een e-learning je kennis kunt refreshen en kunt vergroten. Deze training wordt u gratis aangeboden door de radiobranche.

Bij radiostations als Radio 538, Radio Veronica en NPO 3FM zijn er behoorlijk wat verschuivingen gaande deze maanden. Hoe beschouw je dat?

Business as usual, al zag ik de komst van good old Tineke de Nooij naar Radio Veronica niet aankomen.

Hoe kijk je aan tegen de programmeringen bij 100% NL en Slam!? Doet het wat het moet doen en wat zou er anders kunnen?

Dat is een vraag die wij ons elke dag stellen. Op dit moment realiseren we met RadioCorp zo’n 6,8 procent marktaandeel in de doelgroep 20-49 jaar en bereiken we 1,8 miljoen luisteraars met 100% NL en SLAM!. Onze stations zijn de afgelopen jaren goed gegroeid en Slam! is op dit moment zelfs het snelstgroeiende radiostation van Nederland. Een mooie beloning van de luisteraar en een compliment voor ons hele team bij RadioCorp.

We zijn blij met deze positieve ontwikkeling, maar zitten vol met energie en ambitie en zien nog volop kansen om zowel 100% NL, Slam! als ook Sunlite verder te laten groeien. Daar zijn we dan ook elke dag mee bezig.

Sunlite is als derde merk gestart via DAB+, internet en kabel/IPTV. Wat zijn jullie plannen en ideeën voor deze zender, hoe gaat het daarmee?

Sunlite is net gestart en zit nog in de soft launch-fase, maar heeft nu al ruim 100.000 luisteruren per maand. Sunlite zal naast 100% NL en SLAM! ons derde volwaardige radiostation worden. Zet maar eens aan, het is echt een leuk radiostation met de beste soft & easy hits van toen en nu. Lekker relaxed.

Naast radio zijn er ook 2 thematische tv-zenders die jullie runnen (100% NL TV samen met Stingray). Deze zitten in pluspakketten bij in ieder geval VodafoneZiggo en KPN. Ze worden niet actief gepromoot. Is dat bewust en hoe gaat het met deze zenders, welke ontwikkelingen kan je daarover melden?

100% NL TV en Slam! TV brengen de hits via clips bij je thuis. 100% NL TV is een baken voor de Nederlandse popmuziek en Slam! TV is het adres voor de pop en dancemuziek. Bij Slam! TV zijn daarnaast ook andere programma’s te zien, waaronder op doordeweekse avonden onder andere live Het Avondcircus en binnenkort ook weer de programma’s van Slam! bij ADE (Amsterdam Dance Experience).

We promoten onze tv-stations overigens wel degelijk via onze eigen media, maar volgend jaar zal de promotie worden opgevoerd. Daarnaast zijn we nu bezig met de tv-plannen voor volgend jaar en dat wordt leuk.

Kan je al iets meer daarover zeggen?

Daar kan ik nog niets over melden. Wordt intern aan gewerkt.

Welke trends in de markt is wat jou betreft nog de moeite waard om uit te diepen?

Er gebeurt op dit moment echt enorm veel in radio en audioland: de komst van een ander luisteronderzoek, veel nieuwe DAB+-radiostations, waanzinnig veel extra mogelijkheden voor adverteerders bij digital radio en zo kan ik nog wel even doorgaan. Eigenlijk is alles de moeite waard, maar als ik een keuze mag maken is de opkomst van de digital radio streambeluistering en de daarbij behorende mogelijkheden voor adverteerders iets om zeker uit te diepen. Er is zoveel mogelijk en er gaat nog zoveel gebeuren. Als dit geen goeie tease is om deel te nemen aan onze Audify Academy…. 

www.radiocorp.nl

www.100p.nl
www.slam.nl

www.sunlite.nl

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief