Marketing Report
[Interview] Caroline Henneman (Squla): In een onvoorspelbaardere markt is de kracht van je merk nog belangrijker interview

[Interview] Caroline Henneman (Squla): In een onvoorspelbaardere markt is de kracht van je merk nog belangrijker

In aanloop naar de bekendmaking van de Marketing100 op 9 maart 2022, publiceert Marketing Report een serie interviews met genomineerde marketeers. Vandaag spreken wij met Caroline Henneman, Head of Marketing & Growth Squla bij Futurewhiz.

Wat voor jaar was 2021 voor jouw merk/merken?

Wisselend! Squla staat er goed voor; awareness en brand equity scores zijn hoog. Maar door de pandemie is de markt redelijk op zijn kop gezet en daarmee ook onvoorspelbaarder geworden. Wij doen nu, nog meer dan voorheen, (kwalitatief) onderzoek met kinderen en hun ouders, om zo goed hun behoeften te blijven begrijpen en ons aanbod hierop aan te passen. Het vraagt wat flexibiliteit, maar zo blijven we relevant op de juiste momenten. 

Wat valt er op gebied van digitalisering voor marketeers te doen in 2022?

Ik denk dat dit redelijk in lijn is met de afgelopen jaren. Digitalisering geeft legio nieuwe mogelijkheden en houdt ons vak superdynamisch en interessant! Leuk om mee te experimenteren, om te kijken hoe je het het best voor je merk kan laten werken. Wel altijd met een doel in gedachten; hoe kan je waarde voor de gebruiker toevoegen. De uitdaging zit hem wat mij betreft dan ook in de afleiding die het kan geven, andere mogelijkheden zijn leuk, maar geen doel op zich, ze moeten ook wel echt wat toevoegen.

Hoe kijk jij naar de ontwikkeling van influencermarketing?

Ik was altijd een beetje sceptisch over influencermarketing. Vaak komt het gekunsteld over en zie je dezelfde influencer de ene week voor merk A en de andere week voor merk B. Toch hebben wij dit jaar een aantal prachtige samenwerkingen gehad die ook echt goed hebben gewerkt. De kracht zit hem in de fit tussen influencer en merk. Als de influencer goed aansluit bij jouw merkwaarden, de juiste uitstraling en tone of voice heeft, dan kan het zomaar gaan vliegen! 

Blijft duurzaamheid voor merken ook in 2022 de trend?

Het is geen trend! Er moet echt op een ander manier worden omgegaan met onze planeet. Ik vind overigens dat het niet alleen om duurzaamheid gaat, maar ook over het pakken van je verantwoordelijkheid. Hoe kan je als bedrijf je business leiden, hier succesvol in zijn, maar ook een sociale rol pakken. Bcorp using business as a force for good is hier een mooi voorbeeld van. Ik ben erg trots dat wij sinds 2020 een Bcorp zijn, en natuurlijk op de manier waarop wij onze missie naleven; zoveel mogelijk kinderen spelenderwijs vooruit helpen. Daarom is Squla gratis onder schooltijden én werken wij samen met Stichting Leergeld. Zo proberen we ons platform voor alle kinderen toegankelijk te maken.  

Waarmee kunnen media-exploitanten jou in 2022 blij maken?

Innovatieve mogelijkheden die ook kunnen worden doorgemeten op effectiviteit. Te vaak schort het hieraan, terwijl marketeers allemaal performance-doelstellingen hebben. In deze tijd, waarin veel dingen meetbaar zijn, kan dit niet achterblijven.

Ben je tevreden met hoe mediabereiksonderzoek zich ontwikkelt?

Het is erg belangrijk om de kanalen die je inzet door te kunnen meten, dus dat ze hiermee bezig zijn, is een belangrijke stap. Ik ben erg benieuwd naar de uitkomsten.

Wordt branding in 2022 belangrijker dan ooit?

Branding is altijd belangrijk geweest, omdat dit hét onderscheidende element voor je business is. Door je merkverhaal consistent te vertellen en te laten zien, creëer je herkenbaarheid maar ook vertrouwen. Branding is naar buiten toe belangrijk, maar ook naar binnen toe. Een sterk merk met een duidelijke strategie en branding is ook aantrekkelijk voor werknemers, wat weer van pas kan komen in deze periode waar de war on talent volop bezig is.

Wat ga je aan de bureaus waarmee je werkt in 2022 vragen wat je nog niet eerder hebt gedaan?

Goede vraag. Ik denk vernieuwing en nog meer creativiteit. In een onvoorspelbaardere markt is de kracht van je merk nog belangrijker.

Wat zou elke marketeer in Nederland in 2022 moeten leren?

Zich goed inleven in zijn consument, kritisch naar zijn product of dienst kijken, en bedenken hoe je écht waarde kan toevoegen voor je gebruikers.

Wat is het laatste nieuws?

Ik hoop dat de quarantaineregels worden versoepeld, want nu zit 1 op de 4 kinderen thuis, terwijl ze natuurlijk op school horen! 

www.squla.nl

Lees ook:

[Interview] Ries Bokken (Maxxium): Consumenten zullen juist meer waarde gaan hechten aan niet-digitale initiatieven

[Interview] Maarten Post (HORNBACH): Optimaliseren en verreiken van content staat hoog op de kalender

[Interview] Bibianne Roetert (Tony's Chocolonely): Fans vertellen graag over een beweging waar zij zich onderdeel van voelen

[Interview] Casper Mooyman (Domino's): Door bureaus word ik graag verrast met innovatieve en gedurfde ideeën voor ons merk

[Interview] Ingrid Timmer (Storytel): Maak de consument duidelijk waar je merk voor staat

[Interview] Pieter Kop (DAS): Ook voor juridische dienstverlening geldt dat toegang belangrijker is dan bezit


Lees alles over het Media100 | Marketing100 Event 2022 van 9 maart hier

Marketing100 wordt gesponsord door

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief