Marketing Report
[Interview] Cees Faes (Fightclub) over contentmarketing in 2022: een shift van storytelling naar story-doing interview

[Interview] Cees Faes (Fightclub) over contentmarketing in 2022: een shift van storytelling naar story-doing

In aanloop naar de bekendmaking van Reclamebureau50 op 9 maart 2022, publiceert Marketing Report een serie interviews met genomineerden. Vandaag spreken we met Cees Faes, Founder & Managing Partner van Fightclub.

Kun je Fightclub introduceren?

It’s not the size of the dog that’s in the fight; it’s the size of the fight that’s in the dog.

Wat kun je met Fightclub dat andere bureaus niet kunnen?

In één woord: Customer Ownership (C). Want zeg zelf; hoe logisch is het om veel tijd en geld te investeren in iets wat niet van jou is. En tóch investeren marketeers nog steeds bergen geld en tijd in iets wat niet van hem/haar is; de klant. De klant is voor elke organisatie de aller-allerbelangrijkste asset.

Sinds vorig jaar zijn we 100 procent toegetreden tot Customer Collective; een groep bedrijven die samen de hele marketing cycle omvatten. Van onderzoek en strategische marketing tot en met marketing automatisering. Wij zijn daarbinnen verantwoordelijk voor branding & performance. Samen kunnen we de klanten van onze klanten identificeren, targeten, ze verliefd laten worden op hun merk en ze nooit meer loslaten.

Wat gaat het Contentmarketing Jaar 2022 brengen?

Ik hoop een shift van storytelling naar story-doing. Contentkalenders zijn belangrijk, begrijp me niet verkeerd. Maar de Pilars die marketeers belangrijk vinden zijn vaak andere dan die hun klanten beweegt. Dus niet wat willen wij allemaal vertellen? Maar juist: Wat houdt hen bezig? En hoe zijn wij daarin relevant of kunnen we het worden? Contentmarketing hoort daarom thuis bij senior creative teams, niet (alleen) de afstudeerders die na hun stage zijn blijven plakken.

Moeten marketeers in 2022 meer investeren branding?

Absoluut. Onderzoeken hebben laten zien dat over het algemeen de perfecte verhouding tussen branding en activatie 60/40 is. Bij sterke merken zie je zelfs dat het aandeel branding ver boven de 60 procent ligt. Mijn gevoel zegt dat heel veel marketeers wat dat betreft hun priorities niet straight hebben. Misschien komt dat omdat activaties meetbaarder voelen maar er zijn juist schitterende toolings voor handen om juist de return on brand investment goed te meten.

Wat is het laatste nieuws?

We hebben afgelopen week een waanzinnig cool development en performance bureau overgenomen, EnoRm, dat vanaf nu ook Fightclub gaat heten. En daarnaast heeft ons zusterbureau Grava in België ervoor gekozen om ook Fightclub te gaan heten. Het begint dus langzaam wat te worden.

www.fightclub.nl

Lees ook:

[Interview] Erik Kessels: (KesselsKamer): Als het niet op een T-shirt werkt, werkt het ook niet in een film van 3 minuten

[Interview] Bert Hagendoorn: Het belangrijkste is dat je dicht bij de kernkracht van je bureau blijft

[Interview] Jur Baart (Fitzroy): Denk boyond marketing; overtref doelgroep qua verwachtingen

[Interview] Michiel Klein Schiphorst (epidemie) over 2022: Make Love, not war

[Interview] Remco Dongor (Kapooow): Diversity & Inclusion gaat om meer omzet

Lees alles over het Media100 | Marketing100 Event 2022 van 9 maart hier

M100 wordt gesponsord door

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief