Marketing Report
[Interview] Claudia Straatmans (Nouveau Magazine): We zijn de celebration van de 50+ vrouw

[Interview] Claudia Straatmans (Nouveau Magazine): We zijn de celebration van de 50+ vrouw

Marketing Report maakt een serie interviews met hoofdredacteuren naar aanleiding van de publicatie van de Tijdschriften50. Claudia Straatmans, hoofdredacteur van Nouveau Magazine, staat dit jaar op nummer 13 in de Tijdschriften50. We spreken haar.

Dag Claudia, kun je Nouveau Magazine introduceren?

Nouveau is de toegankelijke glossy voor 50+ vrouwen met stijl, smaak, substantie. We zijn de celebration van de 50+ vrouw. We vieren deze vrouwen door ze grandioos mooi op te foto te zetten, kennis te laten maken met andere inspirerende powervrouwen, (vrouwelijke ministers, CEO’s van bedrijven, maar ook gewone vrouwen met een bijzonder verhaal), en door een benaderbare stijlgids te zijn met toepasbare mode en lifestyle voor deze ageless beauties.

Online zitten we bovenop het 50+ nieuws, gevoed door bekende Nouveau-ambassadeurs. Zo gunde Astrid Joosten ons haar eerste trouwfoto’s.

Wat is de doelgroep van Nouveau Magazine en welke kanalen zet je in om die te bereiken?

Welstandige 50+ vrouwen. Om in marketingtermen te spreken: de A/B-groep. Vrouwen die kwaliteit van leven willen en daar ook de financiën voor hebben, zonder dat het meteen te highbrow wordt. Jurken van duizenden euro’s is niet meer van deze tijd, het draait om kwaliteit van leven. We hebben een tijd geleden het woord luxe geherdefinieerd als: tijd en kwaliteit voor jezelf. Dat we toegankelijke lifestyle voor sprankelende 50+ vrouwen brengen slaat aan. Online is ons motto: nieuws op niveau, elke dag weer. Inmiddels staan we op zo’n 2,4 miljoen pageviews per maand. De laatste NOMmonitor meldt een bereik van 812.000 en op onze nieuwsbrief zijn bijna 50.000 lezeressen geabonneerd.

Wat willen en verwachten de lezers van jullie?

Kwaliteit. Smaak. Blindelings vertrouwen. Nouveau is een stijlgids voor de 50+ vrouw, maar dan voor een meer upscale-publiek en met een maatschappelijke journalistieke touch.

Wat kan Nouveau Magazine dat geen enkel ander tijdschrift kan?

Onze Rolodex is enorm. Ons balboekje puilt uit. Er is de gunfactor. We krijgen relatief makkelijk interviewkandidaten. Vrouwelijke ministers bieden zichzelf aan, willen graag op de foto gezet door een topfotograaf als Roger Neve, en geïnterviewd door onze freelancer Antoinnette Scheulderman. Zo zei Louis van Gaal nadat we met Truus hadden koffie gedronken om haar te polsen voor het gasthoofdredacteurschap: "Truus moet je doen. Nouveau is het mooiste blad dat ik ken."

Welke producties van het afgelopen jaar ben je het meest trots op?

Truus van Gaal dus. Mijn finest hour was toen Louis van Gaal in de KNVB-persconferentie opeens Nouveau ging loven met de uitspraak: "Een geweldig blad, dat vind ik zelf ook". Meteen kreeg ik appjes van mannelijk collega’s ter plaatse. De band met de Van Gaals is gebleven. Ik krijg nog regelmatig berichten van Truus en Louis met de complimenten over een nieuw nummer.

En ik ben trots dat we zes jaar geleden al zijn gaan bouwen aan Nouveau online. Terwijl sommigen nog riepen: "Jullie lezers zijn niet digitaal." Dat hebben we wel gelogenstraft met een goed scorende site anno 2023.

Wat maakt jouw tijdschrift aantrekkelijk voor adverteerders?

Welstandige doelgroep. En een redactie die zelf uit 50+ Sex & the City characters bestaat en daardoor zeer gerichte branded content kan maken. Ik ben zelf gek op wandelen. Mijn geuzennaam de wandelende hoofdredacteur heeft al een aantal adverteerders bereikt. Daardoor liggen er nu branded content-voorstellen bij sales die  wandelen/buitenleven aan luxe koppelen.

Welke thema’s gaan een belangrijke rol spelen in Nouveau Magazine in 2023?

We zetten de digitalisering versneld door. Meer 50+ filmpjes. Vanuit een QR-code in print leiden we naar een online themapagina waar we redactie-ervaringen filmen en beschrijven, gelinkt aan het print-thema van die maand. Zoals Dry January en Fit 50+. Hier kan branded content op worden ingekocht.

Daarnaast zit ik elke laatste vrijdag van de maand met mijn drie DPG-collega’s Hilmar, Helene, Marije bij Koffietijd tv om een maatschappelijk thema op de kaart te zetten. Als je als glossy geen voelsprieten naar de samenleving hebt, ben je niet relevant. Onze lezeressen zijn net zo druk met mantelzorgen en medische ongelijkheid als de rest van Nederland, ze willen het alleen in een net wat mooier jasje gestoken hebben. Letterlijk en figuurlijk.

www.nouveau.nl

www.dpgmediagroup.com

Lees ook:

[Interview] Marieke 't Hart (VROUW Magazine): Wij maken spraakmakende content die een beetje schuurt

[Interview] Barbara van Erp (Saar Magazine): 50+ maar nog lang niet dood

[Interview] Rens Muller: Innovatie zit in het DNA van zowel Bicycling als Runner's World

M100 wordt gesponsord door

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief