Marketing Report
[Interview] Darre van Dijk (TBWA\Neboko): Verandering is van alle tijden, zorg goed voor elkaar! interview

[Interview] Darre van Dijk (TBWA\Neboko): Verandering is van alle tijden, zorg goed voor elkaar!

Rondom de bekendmaking van de Reclamebureau50 op 9 maart 2022, publiceert Marketing Report een serie interviews met genomineerden. Vandaag spreken we met Darre van Dijk, Chief Creative Officer bij TBWA\Neboko.

Kun je TBWA\Neboko introduceren?

TBWA\Neboko is een Creative Agency. Een one-stop-shop voor grote merken en merken die groot willen worden. Door alle verschillende specialisten onder één dak is TBWA zowel een creatieve boutique als een geoliede machine voor de uitwerking van campagnes. Bij ons krijgen opdrachtgevers dus the best of both worlds: hoogwaardige strategie en creatie, gecombineerd met een snelle en efficiënte benadering in de conceptuitwerking. Hierbinnen worden specialistische afdelingen ingezet waaronder TBWA\X, VIDIBOKO, Studio Neboko en New Growth Strategies.

TBWA\Neboko maakt onderdeel uit van het internationale TBWA-netwerk, heeft kantoren over de hele wereld en telt duizenden collega’s. Bij ons kantoor in Amsterdam werken bijna 400 collega’s met verschillende nationaliteiten.

Wat kan jouw bureau dat andere bureaus niet kunnen?


Wij zijn de Disruption Agency. Disruption is onze filosofie en werkwijze waarmee we mensen en merken in beweging brengen. Dat doen we met topcreativiteit die we door de hele journey, in alle kanalen voor merken laten werken. Lokaal zijn we sterk en onafhankelijk, tegelijk profiteren we van de kennis, tools en creativiteit van het internationale TBWA netwerk.

Wat willen klanten van jouw bureau dat ze vóór corona nog niet wilden?


Flexibiliteit en de vraag om steeds een alternatief scenario voor handen te hebben.

Wat gaat digitalisering met jullie operatie doen in 2022?


Wij ontwikkelen TBWA\X verder als ons label van specialisten in alles wat digitale experience betreft. Daar breiden we sterk uit.

Maakt Google advertising kapot?


Verandering is van alle tijden. Ik denk liever in mogelijkheden voor creativiteit. Zo lang je nieuwsgierig blijft naar wat er kan en wat er speelt, blijft advertising geweldig. Google is een onderdeel van hoe mensen en merken bij elkaar komen. En creatieve advertising blijft onmisbaar om merken groot te maken.

Hoe ga je in 2022 als bureau de oorlog winnen?


Door goed voor elkaar te zorgen.

Is er sprake van een creativiteitscrisis in de marketing industrie?


Nee. Er zijn steeds meer nieuwe merken, start-ups, die met toffe commerciële en marketing-ideeën komen. Creativiteit wordt steeds breder ingezet en beperkt zich steeds minder tot de traditionele storytelling media. Dus geen crisis maar een opportunity.

Waarom zou het beste talent bij TBWA\Neboko komen werken?


Talent vindt het meestal het leukst om met ander talent te werken. Dat inspireert enorm. Bij ons heb je de kans om aan de mooiste cases te werken voor prachtige merken, Voor zowel Nederland als Global.

Hoe gaat advertising in de Metaverse eruitzien?


Dat zijn we nu voor steeds meer van onze klanten aan het bedenken. Digitaal en analoog lopen overal in elkaar over, en in die vloeibare realiteit zoeken mensen naar nieuwe ervaringen, ontmoeting en vriendschap, grip op hun leven, vorm voor hun identiteit. Merken kunnen daar een rol zoeken en betekenis krijgen, zoals dat ook in de fysieke wereld gebeurt. Met het team van TBWA\X en de innovatiekracht vanuit TBWA\NEXT bouwen we mee aan de metaverse.

Audio zit in de lift. Hoe belangrijk is het dat merken een geluid hebben?


Veel mensen weten hoeveel passie ik zelf voor geluid en muziek heb. Maar los van wat ik persoonlijk vind, is er veel onderzoek beschikbaar dat laat zien dat Sonic Branding misschien wel de sterkste impact heeft als het gaat om branding. Dus een eigen sound voor een merk maken we voor veel klanten belangrijk. Niet alleen voor betere herkenbaarheid en opvallendheid, maar ook om de weg na het hart sneller te vinden. We hebben daarom ook geïnvesteerd in de bouw van onze eigen high end geluidsstudio en geluidsengineer Randall MacDonald die overkwam van Waves sound.

Moeten marketeers in 2022 meer investeren in branding?


Natuurlijk. Sommige marketeers moeten terugveroveren wat er verloren is. Anderen willen doorbouwen op wat er is ontstaan. Het merk is je motor.

Hoe ziet optimale samenwerking met mediabureaus eruit?


Als een collectief waarin je samen het beste voor je klant realiseert. Intensief samen optrekken vanuit een goed begrip en gedeelde visie op hoe je groei kunt creëren, in een driehoek met je klant. Vertrouwen en openheid zijn de sleutel. Vroeger zaten media en bureau bij elkaar. Hoe dichter we bij elkaar zitten hoe beter.

Wat moet iedere marketeer begrijpen over branding?


Branding moet niet geforceerd voelen. Je moet dicht bij je waardes blijven. Zorgen dat het relevant is voor de consument. Goede branding bepaalt of je uberhaubt een product of dienst overweegt. Ik geloof enorm in brandlove. Zo kijk ik ook naar alles wat wij ontwikkelen.

www.tbwa.nl


Lees ook:
[Interview] Eddy Salfischberger (Alfred): Wij zijn niet per se op zoek naar de beste mensen

[Interview] Deniz Alkaç (Bruut Amsterdam): We leven in een digitaal Picadilly Circus, maak verbinding!


[Interview] Frank Jockin (The Merge): Samenwerken in digitale omgeving is de norm


[Interview] Alain Dujardin: Greenberry bijt zich vast in een complex probleem en realiseert dan de oplossing

[Interview] Cees Faes (Fightclub) over contentmarketing in 2022: een shift van storytelling naar story-doing


Lees alles over het Media100 | Marketing100 Event 2022 van 9 maart hier



Marketing100 wordt gesponsord door

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief