Marketing Report
[Interview] Denise Kenter (Randstad Groep): Een campagne zonder een inzicht is schieten met hagel

[Interview] Denise Kenter (Randstad Groep): Een campagne zonder een inzicht is schieten met hagel

Denise Kenter is Brand Experience Marketeer Tempo-Team bij Randstad Groep. Ze is de Marketing100 nieuw binnengekomen op plaats 47. We spreken haar.

Dag Denise, kun jij Randstad Groep introduceren?

Randstad Groep Nederland is een groepsmaatschappij van de labels Randstad, Tempo-Team, Yacht en BMC. Al meer dan 60 jaar brengt Randstad Groep Nederland (RGN) mens en werk bij elkaar. RGN speelt een toonaangevende rol in de arbeidsmarkt. Wij helpen mensen bij het vinden van een baan en spelen daarmee een belangrijke en mooie rol in het leven van mensen en de maatschappij. Als RGN staan wij voor betekenisvol en goed geregeld werk en dragen wij dagelijks bij aan de toekomst van werk in Nederland. Ook zijn we wereldwijd marktleider. Mooi vind ik, om hier onderdeel van te zijn!

Wat is jouw opdracht?

Als Brand Experience Marketeer is het mijn verantwoordelijkheid om talenten kennis te laten maken met het merk Tempo-Team. En die kennismaking op een impactvolle en onderscheidende manier te laten plaatsvinden! Bovenal de toegevoegde waarde van Tempo-Team in hun werkleven te duiden. Want Tempo-Team staat voor werkplezier. Wanneer jij met plezier naar je werk gaat, ben je overall een gelukkiger mens. Deze bewustwording heeft onze doelgroep niet altijd. Werk wordt dan toch wel gezien als een noodzakelijk iets. Tempo-Team brengt hier verandering in. Hoe we dat doen? Wij doen jaarlijks samen met een universiteit onderzoek naar werkplezier in Nederland. We weten dus heel veel en delen dat graag! En met onze campagnes en proposities zijn wij in staat om die bewustwording in gang te zetten en de dialoog aan te gaan met onze klanten en talenten.

Wat zijn voor Randstad Groep de belangrijkste KPI’s?

De KPI’s voor Tempo-Team zijn: merkbekendheid, merkoverweging en merkvoorkeur. In 2023 focussen wij ons met name op merkoverweging en voorkeur.

Wat is de doelgroep van Randstad Groep en welke kanalen zet je in om die te bereiken?

Iedereen die wil en kan werken is onze doelgroep. De doelgroep 18-34 jaar heeft daarbij speciale aandacht, want hun aandacht winnen is gewoonweg extra uitdagend. Onze aanpak is dan ook crossmediaal: van social, OLV, (digitale) radio en cinema tot aan DOOH. We zijn always-on op (digitale) radio. Hiermee spreken we vooral de bovenkant (25+) van de doelgroep aan en via social en OLV meer de onderkant (-25). Daarnaast bursten we met campagnes zoals Complimento en De Proeftijd en die pakken we crossmediaal aan. We zetten dan impactvolle media in zoals cinema en OOH.

Deze strategie werkt goed voor Tempo-Team. We pakken echt positie binnen de doelgroep 18-34 jaar. Maar we staan wel (net zoals andere merken) echt voor een uitdaging. De Gen Z is een grote diverse doelgroep, ze zijn lastig te raken en kritisch. We mogen ons als Tempo-Team dus nog meer online gaan bewegen, willen we blijven opvallen. En dat daar het contact bijna net zo waardevol is als face-to-face contact. Dus wat wordt onze rol en wat komen we brengen? Want daar gaan ze op aan. We zijn daarom actief op de platformen waar Gen Z het meest uithangt. En om dan op te vallen moet de content super goed aansluiten bij hun wensen en behoeften, want de clutter is enorm groot.

In het marketingvak wordt het verzamelen en gebruik van data steeds belangrijker. Hoe is dat voor jou?

Die data zijn enorm belangrijk. Een campagne zonder een inzicht is schieten met hagel. Je wilt als merk echt iets brengen: waarde toevoegen waardoor het leven van je doelgroep plezieriger, makkelijker of zorgelozer wordt. Daarnaast worden we steeds beter in het optimaliseren van onze creaties. Dat vind ik vooral interessant. Want hoe pak je nu de aandacht van je doelgroep? Je kan wel op de platforms aanwezig zijn, maar dat zijn meer merken. Door gebruik te maken van neuro-inzichten optimaliseren wij de uitingen en dat is echt laaghangend fruit! Een must, vind ik, om als marketeer gebruik van te maken.

Hoe zie jij influencermarketing zich ontwikkelen in 2023?

Tempo-Team richt zich dus ook op de generatie tussen 18-34 jaar. En deze generatie is zich zo bewust van de reclame clutter. Hierdoor waarderen ze het oordeel van anderen nog meer. Ze laten zich graag adviseren door vrienden of bekenden. Met Influencer marketing is deze groep dus goed te bereiken. Dit hoeven zeker niet altijd grote influencers te zijn. Belangrijk is vooral geloofwaardige peers en nano-influencers waar de doelgroep zich mee kan identificeren.

Wat is voor marketeers de belangrijkste vraag in 2023?

Hoe pak je de aandacht van je doelgroep en hoe zorg je voor interactie met je doelgroep? Relevantie is voor mij het antwoord. Wanneer je als merk relevant bent in het leven van je doelgroep dan doe je er toe en val je op.  

Er komt wellicht een recessie aan. Geloof jij in anticyclische marketing?

Absoluut! Je bent een sterk en geloofwaardiger merk wanneer je ook in moeilijke tijden aanwezig bent. Verdwijn je van de radar, wat zegt dat dan over het merk? Juist er dan zijn en van betekenis zijn en blijven voor je doelgroep vind ik super krachtig. Dat kan ook met een aangepast budget. Kijk dan naar een andere kanalenmix en andere timings. Maar blijf dit doen op een manier die bij je merk past, zodat je het vertrouwen en aandacht van je doelgroep blijft vasthouden!

Wat is jouw advies aan jonge marketeers die nu de arbeidsmarkt op komen?

Blijf authentiek, vertrouw op je eigen expertise, stel je kwetsbaar op en durf buiten de lijntjes te kleuren. Soms ga je wel eens op je bek, maar daar leer en groei je zo enorm van. En vooral heb heel veel werkplezier!

www.tempo-team.nl

Marketing100 wordt gesponsord door

Lees ook:

[Interview] Peggy Kaal (SNS): Kleine ondernemers denken niet kleiner dan grote

[Interview] Martijn van Amersfoort (Arla Foods): Blijf jezelf! Persoonlijkheid is een van de krachtigste wapens

[Interview] Roos Bulder: Mijn doel voor 2023? Nescafé als meest duurzame koffie op de markt zetten

[Interview] Evert Franken (ARAG): Staar je niet blind op cijfers. Blijf om je heen kijken, zie wat er in jouw markt gebeurt

[Interview] Maarten Roomer (Mobiel.nl): Om je te onderscheiden als merk moet je lef tonen, anders kom je nergens

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.