Marketing Report
[Interview] Deniz Alkaç (Bruut Amsterdam): Duurzaamheid, AI en Emotional Brand Building trending interview

[Interview] Deniz Alkaç (Bruut Amsterdam): Duurzaamheid, AI en Emotional Brand Building trending

Rondom de bekendmaking van de Media100, Producenten50 en Reclamebureau100 publiceren we een serie interviews.  Deniz Alkaç is oprichter en Managing Director van Bruut Amsterdam.

Welke algemene trends zijn er volgens jou in 2022 en welke verwacht je in 2023

Duurzaamheid
Bij steeds meer van onze opdrachtgevers staat duurzaamheid hoog in het vaandel. Dat zie je terug in hun uitingen, maar ook in de manier waarop er geproduceerd moet worden. Bij Bruut Amsterdam zijn we actief bezig om onze filmsets te verduurzamen. Onze branche draaide op rokende dieselgeneratoren en plastic bekertjes, maar dat kan niet langer zo doorgaan. De verduurzaming van filmsets is een interessante uitdaging, maar zeker een must.

Emotional Brand Building
Ik zie dat merken minder bezig zijn met het puur en alleen aanprijzen van een product. In plaats daarvan investeren ze steeds meer in het bouwen van een krachtig verhaal rondom het merk. In een tijd van grote maatschappelijke discussies is dat belangrijk: als merk moet je laten zien waar je voor staat, wat je belangrijk vindt. Uiteindelijk straalt dat natuurlijk af op de producten die je verkoopt.

A.I. (Artificial Intelligence)
Ik verwacht dat er in 2023 steeds meer met Artificial Intelligence gedaan zal worden. De afgelopen maanden is er al veel te doen geweest rondom bijvoorbeeld DALL-E en Midjourney, AI-tools die aan de hand van een text prompt zelfstandig een beeld kunnen creëren. Ook ChatGPT is er zo een; die schrijft zo goed als foutloos complexe teksten.

Het is een recente techniek waar ik graag mee aan de slag ga. Het uit handen geven van creatie is spannend, maar de mogelijkheden met AI worden eindeloos. Ik denk dan ook dat het een belangrijk middel kan worden om een extra laag toe te voegen aan een verhaal. Bij Bruut Amsterdam beraden we ons op dit moment over mogelijke toepassingen in de verhalen en commercials die we maken. Daarmee wordt het toepassen van AI voor ons overigens geen doel op zich; het komt te staan naast alle andere middelen die we in film kunnen gebruiken. 

Welke ontwikkelingen zie je op het vlak van de branded content producties?

Ik zie dat merken veel meer dan eerst vanuit een bepaalde purpose werken. Het gaat minder om wat een merk verkoopt en meer over de vraag waarom het merk dat product of de dienst aanbiedt: welk doel streeft het merk na en welk merk-verhaal past daarbij? Merken die dat naar mijn mening érg goed doen, zijn merken als Polestar of De Vegetarische Slager.

Welke ontwikkelingen zijn volgens jou gaande bij het neerzetten van een merkidentiteit?

Ik zie dat merken steeds meer stelling durven te nemen in het maatschappelijke debat. Dille&Kamillie sluit de deuren tijdens Black Friday; het blijft een winkel die omzet nodig heeft, maar het verzet tegen de consumptiemaatschappij is voor hen meer waard dan meedoen aan zo’n dag. Datzelfde zie ik bijvoorbeeld bij Bever; zij hielden For Future Fridays, waarbij ze op Black Friday niets wilden verkopen, maar juist gratis kapotte kleding repareerden. Stelling nemen draagt in deze zin enorm bij aan het neerzetten van een merkidentiteit.

Als je over geheel 2022 terugkijkt, hoe vergaat het Bruut Amsterdam? Hoe kijk je naar 2023?

Het afgelopen jaar is ons goed vergaan; maar na twee jaren achtereenvolgend te zijn verdubbeld, heb ik me gerealiseerd dat groei an sich niet het doel van Bruut Amsterdam mag zijn. Ik steek veel tijd en energie in het vormen van onze bedrijfscultuur: een waar ambitieuze collega’s met een passie voor film samenkomen. Uiteindelijk zie je dat terug in de producties die we maken. Daar ben ik van overtuigd.

Het is een jaar geweest waarin we creatiever werk dan ooit hebben mogen maken. Samen met Dentsu Creative maakten we de Andersom Sollicitatie voor Randstad. Daarmee haakten we in op de ‘omgekeerde’ arbeidsmarkt, waarin werkgevers in de rij stonden voor werknemers. Het is een campagne die onmogelijk was te missen. Dat maakt me heel erg trots.

Met TBWA\Neboko maakten we The Unthinkable Date voor de The Vegetarian Butcher. Een liefdesexperiment waarbij we op het oog onverenigbare normen en waarden tóch met elkaar hebben we verenigd. We stuurden vegans en vleesliefhebbers op een blind-date om te kijken of de vleesvervangers van The Vegetarian Butcher de twee kon verenigen. Dat zijn toffe, uitdagende producties.

Maar tegelijkertijd was het een uitdagend jaar. Of beter gezegd, het zijn uitdagende tijden. Een focus op groei of niet: een bedrijf kost geld en moet worden bekostigd. De onzekere economische markt, de oorlog in Oekraïne, de inflatie. Dat gaat zeker niet aan ons voorbij en daar zullen we als bedrijf op moeten blijven anticiperen.

Paul van Kuilenburg (Alfred) gaf via een Sinterklaasboodschap aan dat humor steeds meer ontbreekt in reclames. Hoe kijken jullie hier tegen aan?

De kaarten in onze maatschappij worden opnieuw geschud. We zijn op dit moment een nieuwe normen en waarden met elkaar aan het definiëren, en daarmee ook wat humor is: wat wel en niet door de beugel kan. Het is voor merken glad ijs om je in de frontlinie van zo’n discussie te begeven. Ik begrijp die terughoudendheid wel; ik denk dat de humor op den duur zijn weg terugvindt. 

Maar juist om deze reden zou ik merken willen adviseren om te werken aan een krachtig merkverhaal: als het merk ervoor zorgt dat het duidelijk is waar het voor staat, kan ‘t wel tegen een stootje. Een keer uit de bocht vliegen maakt dan ook minder uit.

Virtual productions lijken in de wereld van branded-content een trend te zijn. Hoe zie jij deze ontwikkeling en hoe spelen jullie hier op in?

Ook wij volgen deze ontwikkeling op de voet: het werken met virtual production biedt oplossing bij uitdagende content puzzels. Zo kun je met een druk op de knop simuleren alsof je aan de andere kant van de wereld bent: dat scheelt tijd, geld en het is ook een goede manier om te verduurzamen. Virtual production is een te gekke tool in de gereedschapskist van de filmmaker. We hebben dan ook korte lijnen met de studio’s waar deze schermen staan. Wel begint het naar mijn inziens natuurlijk altijd wel met een goed verhaal.

Begin dit jaar was de Metaverse veel in het nieuws. Daarna werd het stiller rondom dit thema. Hoe kijken jullie aan tegen deze ontwikkeling?

De Metaverse is recent geïntroduceerd en nog volop in ontwikkeling. Ik denk dat het voor consumenten op dit moment nog aan een praktische dagelijkse toepassing ontbreekt om een significante rol te spelen in ons leven.

Jullie geloven in het vertellen van verhalen als kern van jullie DNA.  Hoe kan dat bij branded content voor merken iets toevoegen?

Bruut Amsterdam gelooft in de kracht van verhalen. Waar het reclameblok op televisie synoniem staat voor een pauze, geloven wij dat reclame je iets moet brengen. We zijn ontstaan in het digitale tijdperk, waar mensen de mogelijkheid hebben om branded content te bekijken of overheen te scrollen. Daarom vinden wij dat reclame geen ‘tijdverspilling’ moet zijn, maar in plaats daarvan een waardevolle toevoeging. We sturen bij Bruut Amsterdam aan op verhaal-gedreven commercials, waarin (afhankelijk van het doel van de campagne) niet het product maar merkbeleving centraal staat. Dat is precies waarom wij van toevoeging zijn voor branded content: een krachtig verhaal versterkt de relatie met een merk, niet met het product. Relaties met producten zijn vaak van korte duur, terwijl relaties met merken duurzaam zijn.

www.bruut.amsterdam.nl

Abonneer je op onze nieuwsbrief.