Marketing Report
[Interview] Dennis van Vugt: Born05 helpt klanten bouwen op een sterker eigen fundament interview

[Interview] Dennis van Vugt: Born05 helpt klanten bouwen op een sterker eigen fundament

In de aanloop naar de bekendmaking van de Reclamebureau100 tijdens het M100 Event op woensdag 7 december in de Kromhouthal Amsterdam houden wij een serie interviews met genomineerden. Vandaag spreken wij met Dennis van Vugt, Managing Director van Born05.

Kun jij Born05 introduceren?

Born05 is een digital-first branding agency. Wij gaan altijd voor de optelsom en bouwen blijvende connecties tussen merken en mensen. We zijn dus ook op ons allersterkst als we kunnen werken aan de lange termijn. We werken het liefst aan belofte én bewijs en doen echt alles voor waardevol merkcontact.

Strategie, creatie én productie doen we in-huis, en natuurlijk werken we met sterke partners samen – maar een groot deel van ons plezier (en succes) hebben we te danken aan het uitgangspunt dat we zelf ontzettend graag maken wat we bedenken.

In de afgelopen jaren zijn we uitgegroeid tot wat je een full-service agency zou kunnen noemen – zelf noemen we dit liever een lean lead agency. We positioneren merken, geven ze vorm én inhoud, ontwikkelen op digitaal gebied ook de omgevingen waar merken actief op zijn én misschien wel het belangrijkst: we verbinden deze contactmomenten met elkaar. Zodat onze toegevoegde waarde niet alleen berust op het succes van de korte termijn, maar veel meer op het succes op de lange termijn.

In de aankomende tijd zullen wij ons meer en meer richten op de waarde die we kunnen toevoegen op de owned media-kanalen van merken én de waardevolle connecties die we kunnen maken in de almaar veranderende digitale ecosystemen van opdrachtgevers.

Een hele mond vol, eenvoudiger gezegd maken we ontzettend goed, mooi en slim digitaal merkwerk dat écht verbindt en optelt. Van digital flagship stores en engagement platforms tot digitale activaties en experiences, microsites (want, ja: die komen terug!) en digitale content.

Wat voor jaar is 2022 voor Born05?

Een heel mooi jaar, in alle opzichten. We riepen 2022 (intern) uit tot het jaar van kwalitatieve groei. We zouden kwantitatief gaan groeien, maar veel meer nadruk moest uitgaan naar de kwaliteit van onze groei. Met nieuwe mensen die de club kwalitatief versterken, met (nog) meer tijd en aandacht voor onze opdrachtgevers en dat in een cultuur die nog meer betekenis geeft aan het belang van ons werk. Daar zijn we meer dan redelijk in geslaagd. Het is nooit af, natuurlijk …

Daarnaast wilden we ons digitale maakprofiel flink versterken – dat is met de bekroonde S10-activatie voor AVROTROS rondom het Eurovisie Songfestival en de nieuwe digitale contentplatforms voor Porsche, ASN Bank en Move Amsterdam uitstekend gelukt.

En ondanks de aangekondigde recessie, zien wij een prachtige horizon voor ons opkomen. Merken ontdekken het belang van hun eigen digitale kanalen (opnieuw). Ze verminderen hun afhankelijkheid van grote, externe platforms en investeren steeds meer in wat ze kunnen controleren. Bouwen op een sterker eigen fundament, niet in de laatste plaats omdat daar data van hen zijn.

Op dit gebied zijn wij expert, en zijn daarom – natuurlijk – ontzettend enthousiast over deze ontwikkelingen. Wij weten hoe fundamenteel de eigen mediakanalen van merken zijn, en kunnen onze opdrachtgevers helpen in het aangaan van hun essentiële uitdagingen.

Wat kan Born05 dat andere bureaus niet kunnen?

Er is geen bureau in Nederland dat zulk goed (en mooi) strategisch en creatief werk maakt dat zo goed samenwerkt met alle andere communicatie die een merk maakt. Op welke plek in funnel dan ook. Gemaakt door welke afdeling dan ook, in samenwerking met welk ander bureau – ook buiten onze Ace-familie.

We zeggen wel eens tegen elkaar: we maken geen egoïstisch werk. Zijn ons erg doordrongen van wat ik net al zei: de verantwoordelijkheid die we voelen voor de optelsom. En dat klinkt vaak niet enorm sexy, terwijl het werk dat we maken wel degelijk heel creatief en inhoudelijk bijzonder is. Dat is gelijk ook een van onze uitdagingen: dat we op beide terreinen nog meer zichtbaar uitblinken. In ons denkwerk, maar absoluut ook in ons creatieve vakmanschap. 

Het is 2023. Een klant belt. Wat wil deze?

Die wil geïntegreerd uitblinken. Niet alleen sterk zijn op één of twee belangrijke momenten in de funnel, maar het merk coherent en consistent bouwen en onderhouden. Met sterke merkuitgangspunten en met hele krachtige, coherente merkcommunicatie – en is zich ervan doordrongen dat de eigen digitale merkkanalen het hart vormen van alle verbindingen tussen merk en mensen.

Is er met zoveel focus op data niet te weinig aandacht voor creatie en merkbouwen?

Echt het tegenovergestelde. We hebben soms, en dat klinkt wat Calimero-erig, met lede ogen aangezien hoeveel digitale verarming er heeft plaatsgevonden de afgelopen jaren. Als industrie hebben we onze kaarten vooral gezet op standaardisering en efficiency en als resultaat zien heel veel merken er digitaal daardoor hetzelfde uit. Buiten de lijntjes kleuren, experimenteren, meebewegen met de tijd werd vaker niet dan wel toegejuicht.

Het is ook ingewikkeld, het balanceren tussen innovatie en efficiency. Maar we schuiven in deze vergelijking gelukkig weer een stuk op naar de innovatie-uiterste. En data zorgen juist voor verschrikkelijk veel voeding voor creatie. Voor inzichten die hout snijden, die daadwerkelijk kunnen leiden tot betere oplossingen voor merk en mens. Voor wezenlijke bijdragen aan de optelsom.

Alles wat leidt tot werkelijke verbeteringen is welkom, en data zijn voor ons altijd al geweldige bronnen van inzicht (én resultaat) geweest.

www.born05.com

Lees ook:

[Interview] Martijn Brons: &.agency zorgt voor zoveel mogelijk impact onder de doelgroep van campagnes

[Interview] Daniël Verhagen (Happy Horizon): we willen klanten helpen met het realiseren van hun stip op de horizon

[Interview] Tijmen Mulder (Robot Kittens): Wij kijken met een technologie-bril naar campagnewerk 

[Interview] Michiel Rijshouwer (Persuade): Wij helpen merken een beweging te maken

[Interview] Klaas Engelsma (BrandBase): Wij concentreren ons op trialists en switchers en maken klanten weer loyaal

[Interview] Antoine Houtsma (Joe Public): Ons model stelt creativiteit boven alles

[Interview] Judith Peters (Havas Lemz) over merken meer betekenisvol maken

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief