Marketing Report
[Interview] Dimi Albers (Dept): Onvoorstelbare vloedgolf aan investeringen in virtualisatie in Metaverses interview

[Interview] Dimi Albers (Dept): Onvoorstelbare vloedgolf aan investeringen in virtualisatie in Metaverses

In aanloop naar de bekendmaking van de Reclamebureau50 op 9 maart 2022, publiceert Marketing Report een serie interviews met genomineerden. Vandaag spreken we Dimi Albers, CEO van Dept.

Kun jij Dept introduceren? 


Ooit begonnen als een Nederlands bureau, zijn we inmiddels uitgegroeid tot een van de snelst groeiende agency's ter wereld. We helpen dagelijks onze klanten met groei, door technologie en marketing slimmer aan elkaar te koppelen. 

Wat we regelmatig in de markt terughoren, is dat we nog steeds voelen als een kleine boutique agency, en tegelijk de schaal hebben om impact te maken. En dat gaat van mooie Nederlandse A-merken, bekend en minder bekend, tot het ondersteunen van big tech. Het blijft bijzonder om bijvoorbeeld Meta, Spotify, Salesforce, TikTok en Twitch onder onze klanten te mogen rekenen. 

Als B Corp Certified company vinden we het daarnaast belangrijk om niet alleen het beste bureau van de wereld te worden, maar ook het beste bureau wat we voor de wereld kunnen zijn. Dit doen we met ons lokale Nederlandse team van bijna 700 Depsters en de rest van de ruim 2500 digitale denkers en doeners wereldwijd. 

Wat willen klanten van jouw bureau dat ze vóór corona nog niet wilden?

Post-pandemie is er maar één ding wat de klok slaat; hoe kunnen we versnellen en een plek veroveren bij eindklanten die inmiddels heel goed weten wat er bij wie te halen valt, en waar een merk voor staat. 

Op C-level niveau wordt er duidelijk gevoeld dat grenzen zijn weggeslagen; wat doe je tegen goed gefinancierde, super snelle start-ups die aan de deur staan te trappelen, terwijl nieuwe mensen nergens meer te krijgen zijn om hier iets tegen te doen!? Innovatie lijkt het toverwoord, plus het bundelen van technologie, creativiteit en data. Toverwoorden zijn Phygital, NFT's, metaverse, actionable data en 360-graden-klantreizen. Fysieke interacties zijn door de pandemie minder belangrijk geworden. Tegelijk snakken mensen naast virtuele ervaringen naar fysiek contact en betekenisvolle ervaringen.

Dit is in a nutshell de wereld waar we nu in opereren. We zijn de digitale lijm tussen beproefde technologieën, zoals commerce en digital marketing, en tegelijkertijd front runners als het gaat om nieuwe technologie. Zo ontwikkelden we onlangs - als eerste wereldwijd - een opensource NFT-whitelabel marketplace, waar inmiddels breed mee wordt op ingezet door A-merken. 

Hoe gaat Dept het in 2022 in de markt beter doen dan anderen?

Door te doen wat we altijd deden; nog harder versnellen dan de markt van ons vraagt, de laatste innovaties onder de knie krijgen, en continu blijven zoeken naar de verbinding tussen disciplines binnen ons eigen bureau en bij de klant. 

Daarnaast blijven we continu aandacht houden voor onze mensen, met voorop een cultuur van diversiteit en inclusiviteit. Nieuwe generaties die veelal bij bedrijven als de onze werken, willen niet alleen een goed salaris en leuke feestjes – onze feesten zijn overigens pretty legendary, al zeg ik het zelf – maar ook zien dat we onze bijdrage leveren aan de maatschappij en planeet. Klanten waar wij graag voor werken, zoals Patagonia en Bol.com zien dit ook.

De optelsom is dat we niet stilstaan, plezier blijven maken en samen mooie dingen maken.

Hoe gaat advertising in de metaverse eruit zien?

Laten we eerlijk zijn, de metaverse staat in zijn begindagen. Eigenlijk exact waar mobile stond, toen net de iPhone-marketplace de deuren opende in 2010. Of toen social media voor het eerst zichtbare vormen aannam. Ook toen zagen we wel potentieel, maar er was ook veel scepsis. 

De uitdaging voor merken is dat er is niet één metaverse is waar je een mediabudget aankoppelt met een duidelijke ROI. Tegelijkertijd is de virtualisatie van producten en diensten in volle gang, met een onvoorstelbare vloedgolf aan investeringen. Van de grootste gaming partijen als Epic Games, tot aan de big tech. Ons advies is dan ook te beginnen met voorsorteren. Dit betekent investeren in 3D, actionable data, contextuele journeys, open systemen, de mogelijkheid tot reageren in het moment.

Hoe kun je als bureau nu bijdragen aan een betere wereld?

Het allersimpelste is te beginnen met jezelf te verbeteren. Voor ons is dat een beter bureau voor de wereld te worden. Dat betekent in je aannamebeleid actief zorgen dat je een betere afspiegeling van de maatschappij binnenhaalt, niet beperkt tot landsgrenzen. Dit is direct voelbare winst, want het maakt je organisatie slimmer en sneller in het herkennen en onderkennen van niet alleen gevoeligheden, maar juist ook kansen om het voor iedereen beter te maken.

Daarnaast zijn er de voor de hand liggende zaken die je zeker ook kunt oppakken; verduurzaam zelf, besteed X procent van je winst in projecten die de wereld beter maken en gebruik inzichten die jezelf hebt opgedaan en verwerk ze in een nieuwe en bestaande projecten van je klanten. En als tip voor andere bureaus die hier nog aan moeten beginnen; het legt ons desondanks alle effort, geen windeieren. Dus vastbijten en niet zeuren als het eens tegenzit. Beginnen en volhouden.

www.deptagency.com

Lees ook:

[Interview] Britt Hogenhuis (&agency) 2022 is het jaar van data, data en nog eens data

[Interview] Mark Schoones en Ashwin Murl: Purpose is een hygiënefactor, geen etalagestuk

[Interview] Budi Gonzalez de Chaves (Cheil): Wij zijn opvallend goed in sponsoring 2.0

[Interview] Maira Evers (Gardeners): Wij kiezen heel bewust onze klanten uit

[Interview] Michel van Velde (iO Utrecht): We gaan een campus ontwikkelen in Utrechtse Hoog Catharijne

Lees alles over het Media100 | Marketing100 Event 2022 van 9 maart hier

DeMedia100 wordt gesponsord door

Abonneer je op onze nieuwsbrief