Marketing Report
[Interview] Dimi Albers: Overal in de wereld zijn klanten op zoek naar creativiteit

[Interview] Dimi Albers: Overal in de wereld zijn klanten op zoek naar creativiteit

Dept bemachtigde de afgelopen weken vaak een plek op ons platform; het regent er nieuwe klanten, nominaties én prijzen. Dat het goed gaat, is dus zacht uitgedrukt. Wij spreken Dimi Albers, Managing Director van Dept.

Hi Dimi, het portfolio van Dept groeit hard. Welke merken hebben jullie onlangs mogen toevoegen?

Dat klopt! Bol.com, Beiersdorf, Aruba; voor mij persoonlijk leuk omdat mijn familie er vandaan komt, en nog een aantal waar ik nog even niets over mag zeggen, maar waar we heel veel zin in hebben om mee aan de slag te gaan.

Waaraan is het groeiende portfolio volgens jou te danken?

Onze integrale teams worden steeds beter in het daadwerkelijk combineren van data, creativiteit en technologie in succesvolle cases voor mooie merken. Dit wordt in de markt opgemerkt waardoor we de kans krijgen om te pitchen voor mooie nieuwe accounts. Daarnaast helpt het enorm dat we sinds april allemaal verder zijn gegaan onder één merk: Dept. Zo stralen we nu ook aan de buitenkant één geheel uit. Dit maakt een heleboel dingen duidelijker én makkelijker. 

Welke koers vaart Dept? Wat zijn de ambities voor de komende tijd?

We hebben de afgelopen maanden grote accounts binnengehaald in de volle breedte van de services die we aanbieden; of het nu gaat om commerce, advertising, media of intelligence. Die koers blijven we volgen. We geloven er heilig in dat klanten niet met meerdere bureaus willen werken, maar liever kiezen voor een bureau dat zoveel mogelijk disciplines op topniveau in één team samenbrengt. Daarbij is onze internationale groei een belangrijk focuspunt om uit te bouwen. Niet omdat wij het zomaar willen, maar omdat onze klanten het van ons vragen. 

Het Deense QuantAds hebben jullie onlangs overgenomen. Waarom de Scandinavische markt erbij betrekken?

Scandinavië zit qua cultuur dicht bij onszelf en dat helpt als het gaat om samenwerking. Verder heeft QuantAds van origine een sterke internationale focus en werken ze met meer dan 25 verschillende nationaliteiten. Dat is een superwaardevolle toevoeging voor onze klanten die hun data en media over verschillende landen aan elkaar willen knopen en nog effectiever willen zijn op het gebied van digital marketing. Daarnaast bedienden we voor de aansluiting van QuantAds al meerdere Scandinavische klanten, dus we kennen het potentieel van de markt en willen daar graag onze volledige set aan diensten lokaal aanbieden. 

Wat leer je van de verschillende markten waarin Dept opereert? 

Omdat in iedere markt een nieuw team aansluit bij Dept, leren we allereerst op inhoudelijk gebied een hoop nieuwe dingen. Daarnaast zijn natuurlijk cultuur en met name ook afstanden erg interessante factoren. We hebben de afgelopen twee jaar een sterke focus gehad op Europa. Inmiddels zijn we in Duitsland met meer Depsters dan dat we in ons thuisland Nederland zijn. We hebben in Nederland de luxepositie dat je binnen maximaal twee uur bij een klant op de koffie zit. Dat is heel anders in Duitsland, waardoor er grotere regionale verschillen zijn. Onze klanten in de VS zijn vaak gecharmeerd van onze nuchtere aanpak en expertise, maar het is nog niet altijd gemakkelijk om je als newbie staande te houden tussen de solid sales pitches van de gevestigde partijen. Maar het grappige is ook dat het in essentie eigenlijk niet zo heel veel van elkaar verschilt. Overal in de wereld zijn klanten op zoek naar creativiteit, rendement, innovatie, staat data hoog op de agenda en proberen we digitaal steeds weer opnieuw uit te vinden. Over de verschillen heen durven stappen houd je scherp en dat maakt het vooral ook leuk.

Wat is jouw visie op de branche?

Vanuit verschillende kanten worden er grote stappen gezet richting digitaal: in de traditionele reclamenetwerken, bij de consultants en de system integrators. Allemaal proberen ze iets te injecteren wat er bij ons vanaf de geboorte inzit: digitaal DNA. Ik geloof heel erg in dit digitale DNA. En natuurlijk in het bij elkaar brengen van verschillende specialisten. We zijn nu eenmaal van nature gewend om samen te werken met verschillende doelgroepen en steeds in beweging te zijn. We kunnen niet alleen meer focussen op het creatieve eindresultaat, maar moeten samen met klanten in staat zijn een digitale geoliede machine te realiseren. Een mix van agency, freelance en experts aan klantzijde die samen verschil maken. Daarbij denk ik dat we als branche nog beter worden in het praktisch toepassen van data. Als je om je heen kijkt wat er daadwerkelijk gebeurt in onze branche dan is dat veelal nog op basisniveau. Terwijl geen webshop meer kan zonder slimme product recommendation en geen campagne meer opvalt zonder een persoonlijke touch.

Wat is het laatste nieuws? 

Dat is een combinatie van wat vers awardnieuws; we zijn maar liefst zes keer genomineerd voor de Digital Communication Awards en hebben twee Red Dot's in de wacht gesleept. Daarnaast mogen we binnenkort ook nog wat geweldige nieuwe merken bekend maken die voor ons gekozen hebben. En natuurlijk staat in augustus ons uitverkochte Dept Festival weer op de planning! Ik neem aan dat jullie er ook bij zijn? Tot dan! 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief