Marketing Report
[Interview] Eddy Salfischberger (Alfred): Wij zijn niet per se op zoek naar de beste mensen

[Interview] Eddy Salfischberger (Alfred): Wij zijn niet per se op zoek naar de beste mensen

In aanloop naar de bekendmaking van de Reclamebureau50 op 9 maart 2022, publiceert Marketing Report een serie interviews met genomineerden. Vandaag spreken we met Eddy Salfischberger, Managing Director en Executive Producer bij Alfred.

Kun je Alfred introduceren?

Je hoort wel eens zeggen: Leuk, maar voor de happy few. Alfred is het bureau voor de Happy Many. Ofwel: voor de massa. Want de meeste adverteerders hebben meer baat bij een miljoenenpubliek dan een handjevol trendsetters. Daarom maken wij reclame in duidelijke taal, zodat iedereen het begrijpt, met amusementswaarde, zodat het mensen een beetje vermaakt, en mikken we op de kanalen waar de Happy Many zich bevinden. 
Dit doen we onder meer voor klanten als Jumbo, SNS, Amstel en Calvé Pindakaas.

Hoe ga je in 2022 als bureau de oorlog winnen?

Wij doen dat door onverminderd vast te houden aan onze liefde voor onthoudbare reclame. Waarbij we ons niet gek laten maken door de vele hypes die binnen ons vak de headlines domineren. En bezeten blijven door de vraag hoe we onze klanten zo goed mogelijk kunnen helpen om de Happy Many te bereiken. Dat geldt niet alleen voor 2022, maar ook voor de jaren die volgen.

Waarom zou het beste talent bij jouw bureau komen werken?

Wij zijn niet per se op zoek naar de beste mensen. Wij zijn op zoek naar goede mensen die bovenal heel erg leuk zijn om mee te werken. Bij Alfred streven we ernaar om de leukste mensen, de leukste klanten en de leukste merken te hebben. Wij geloven dat juist dit zorgt voor meer werkvreugde, meer creativiteit en uiteindelijk beter werk. Daarom blijven onze mensen en klanten lang bij en met ons werken.

Wat zijn jullie digital plannen in 2022?

Vorig jaar hebben we Freddy gelanceerd. Met dit bureau willen we laten zien dat digital first niet rational first hoeft te betekenen. Het is een bewuste keuze geweest om dit naast Alfred te doen en zo bij beide bureaus focus op de expertise te houden. Voordeel voor klanten is dat ze met verschillende specialisten aan tafel zitten die goed met elkaar samenwerken. We zien dat de digitale expertise van Freddy aanslaat bij onze klanten. Daarom gaan we dit jaar nog meer in digitaal talent bij Freddy investeren.

Hoe gaat advertising in de metaverse eruitzien?

Hoewel we de ontwikkelingen met interesse volgen, voelt de metaverse voor ons momenteel nog meer voor de Happy Few dan voor de Happy Many. Een visie hierop laten wij dan ook graag over aan bureaus die zich positioneren op expertise in de nieuwste innovaties. Zodra de metaverse ook de Happy Many weet aan te spreken, schakelen wij bij.

Maakt Google advertising kapot?

Kapotmaken is een groot woord. Ik denk wel dat Google en de andere grote techbedrijven ervoor hebben gezorgd dat er op een andere manier naar advertising wordt gekeken. Door de mogelijkheden om te targeten en de goede meetbaarheid wordt creativiteit in de ogen van veel marketeers minder belangrijk. Met als gevolg dat er meer op de korte termijn wordt gehandeld en het aantal langlopende reclamecampagnes terugloopt.

Is er dan sprake van een creativiteitscrisis in de marketing industrie?

Mijn collega Paul van Kuilenburg heeft zich recentelijk – onder meer in Adformatie en op New Business Radio – opgewonden over de vervlakking van reclame. Als je kijkt naar het onderzoek van Orlando Wood dat Paul aanhaalt, zie je inderdaad een pessimistisch beeld ontstaan: reclame wordt steeds functioneler en minder onderscheidend. Ondanks dat halen marketeers met die reclame nog steeds de KPI’s voor de korte termijn, waardoor de noodzaak bij hen ontbreekt om op een andere manier reclame te maken. Om niet verder af te zakken is het belangrijk aan te blijven tonen dat goede creatie werkt als een multiplier op je media-inzet. En dan is het fijn als een partij als Google dat met data kan onderbouwen en actief aan haar klanten adviseert te investeren in goede creatie. Op meerdere klanten werken wij in dat kader nauw samen met Google.

Moeten marketeers in 2022 meer investeren branding?

Dat hoeft voor mij dan ook weer niet altijd het geval te zijn. Mijn oproep aan marketeers zou eerder zijn om betere verdeling te maken tussen activiteiten die aan het merk bouwen voor de langere termijn en activiteiten die de doelstellingen op de korte termijn behalen. In veel gevallen wordt nog te makkelijk alleen naar de korte termijn gekeken. Maar misschien paste dat ook bij de onzekere situatie waar de wereld de afgelopen 2 jaar in heeft gezeten.

www.alfred.nl



Lees ook

[Interview] Deniz Alkaç (Bruut Amsterdam): We leven in een digitaal Picadilly Circus, maak verbinding!

[Interview] Frank Jockin (The Merge): Samenwerken in digitale omgeving is de norm

[Interview] Alain Dujardin: Greenberry bijt zich vast in een complex probleem en realiseert dan de oplossing


[Interview] Cees Faes (Fightclub) over contentmarketing in 2022: een shift van storytelling naar story-doing


[Interview] Bert Hagendoorn: Het belangrijkste is dat je dicht bij de kernkracht van je bureau blijft



Lees alles over het Media100 | Marketing100 Event 2022 van 9 maart hier

Marketing100 wordt gesponsord door

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.