Marketing Report
[Interview] Eddy Salfischberger (Alfred) over vertrek Jumbo bij Alfred

[Interview] Eddy Salfischberger (Alfred) over vertrek Jumbo bij Alfred

Jumbo neemt na 10 jaar afscheid van Alfred en heeft voor Hotel L'Amour gekozen als creatief bureau. We spreken Eddy Salfischberger, eindverantwoordelijke van de Alfred-groep.

Jullie hebben 10 jaar voor Jumbo gewerkt. Hoe kijk je daarop terug?

We vinden het natuurlijk jammer dat Jumbo ons gaat verlaten, maar we zijn vooral trots en dankbaar dat we zo’n lange periode met elkaar hebben samengewerkt. We hebben in die jaren enorm veel hoogtepunten gekend en vrijwel iedere reclameprijs in Nederland gewonnen. Tijdens onze samenwerking is Jumbo uitgegroeid van regionale speler tot de 2e grote supermarkt van het land en heeft Nederland het gezin uit onze campagne in de harten gesloten.

Jumbo gaat verder met jullie oud aandeelhouder en (mede)oprichter Aad Kuijper die met enkele anderen een ander bureau is begonnen. Het Jumbo zusterbedrijf Hema (50 procent van Hema is van de Jumbo-familie van Eerd) hadden ze al aangetrokken. Hoe kijk je naar deze keuze?

Er valt wat voor te zeggen om als concern meerdere merken bij hetzelfde bureau onder te brengen. Daar kun je voordeel uit halen. Daarbij kent Aad Kuijper het bedrijf en de mensen goed.

Het vertrek van een grote klant heeft vaak gevolgen voor een bureau. Hoe zit dat bij jullie?

Vooralsnog leidt het vertrek niet tot ontslagen. We hebben jaren gebouwd aan een weerbare organisatie die voorbereid moest zijn op het vertrek van de oprichters, een crisis als corona of het verlies van een grote klant. We hebben een hele mooie klantenlijst. Er was altijd meer werk dan we met de bezetting aankonden. Dat kunnen we nu wel aan.

Opent het vertrek van Jumbo voor jullie ook nieuwe wegen (bijvoorbeeld een andere supermarktketen)?

Het vertrek heeft gelukkig ook een positieve kant. Wij grijpen dit moment aan om een aantal veranderingen in de werkwijze en organisatie van het bureau versneld door te voeren. Dat gaat moeilijker als er een grote klant is waar eigen processen voor zijn ingericht. Voor wat betreft een andere supermarkt zullen we moeten afwachten.

Jumbo lijkt steeds meer in eigen huis te willen doen. Hoe kijk je tegen deze ontwikkeling aan?

Ik denk dat dat voor een bepaald type werk heel logisch is. Voor het vervangen van een prijs en foto van een product in een banner, social post of tag-on heb je echt geen strategisch creatief bureau nodig. In de toekomst verwacht ik dat steeds meer adverteerders een deel zelf gaan oppakken. Een ontwikkeling die ik toejuich. Dat maakt dat bureaus continu bezig moeten zijn met hoe ze toegevoegde waarde aan hun klanten leveren.

Verwachten jullie andere klanten te kunnen aankondigen binnenkort?

Er loopt op dit moment een aantal gesprekken met verschillende adverteerders. Wanneer wij werk voor die klanten hebben gemaakt, zullen wij dit met de buitenwereld delen.

Welke campagnes kunnen we spoedig verwachten van jullie bestaande klanten?

Op dit moment zijn er meer dan 10 campagnes in ontwikkeling. Gezien de concurrentiegevoeligheid kan ik daar helaas niets over zeggen. Maar, heel blij zijn we natuurlijk wel met de campagne van Praxis die pasgeleden live is gegaan, de campagne ter gelegenheid van 75 jaar Calvé Pindakaas, de Broodje Doneer campagne van Blue Band  en de vandaag gestarte campagne van Mora.

www.alfred.nl

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.