Marketing Report
[Interview] Erik Does (Ekoplaza): klimaatpositieve beweging met boeren en klanten interview

[Interview] Erik Does (Ekoplaza): klimaatpositieve beweging met boeren en klanten

Ekoplaza lanceerde half januari 2022 zijn omni-channel-platform en loyaliteitsplan waaraan het bedrijf anderhalf jaar heeft gewerkt. We spreken hierover met Erik Does, CEO van Ekoplaza en algemeen directeur van Udea.

Dag Erik, vertel eens wat zijn de duurzaamheidsambities van Ekoplaza?

Als we één ding hebben geleerd de afgelopen tijd, dan is het wel dat onze gezondheid kwetsbaar is en bovendien nauw samenhangt met de keuzes die we als samenleving maken voor ons eigen welzijn, die van de planeet én alles wat daarop leeft. In de biologische sector zijn we er al lange tijd van overtuigd dat een biologische levensstijl, dierenwelzijn en lokale en gifvrije landbouw hét antwoord is op de gezondheids- en klimaatcrisis, die ons nu en volgende generaties voor grote uitdagingen plaatst. Mooi om te zien is dat de groep mensen die bewust is van de impact van hun gedrag gestaag groeit. In lijn met deze maatschappelijke dynamiek hebben de volgende drie voornemens dan ook onze onverdeelde aandacht.

  1. We werken toe naar een klimaatneutrale supermarkt of liever eigenlijk nog een klimaatpositief bedrijf en keten.
  2. We gaan hard aan de slag met de feedback die we hebben gekregen van stichting Natuur en Milieu, het onderzoek waarmee we onlangs negatief mee in het nieuws kwamen. Een plasticvrije supermarkt is al langere tijd een van onze ambities, maar we hebben daarin nog heel wat hordes te nemen.
  3. En tot slot hebben we afgelopen week een bijzondere stap gemaakt met de lancering van ons nieuwe beloningsprogramma ‘Ekovriend’: een klimaatpositieve beweging van klanten, onze winkels en boeren, die we dit jaar verder gaan uitbouwen. Met dit beloningsprogramma spelen we in op die positieve houding die veel mensen hebben en op wat ze zelf al willen doen.


Wat is een klimaatpositieve beweging?

Veel bedrijven en huishoudens werken aan het verkleinen van hun voetafdruk en dat is fantastisch. Bij Udea en Ekoplaza is onze eerste stap om als bedrijf klimaatneutraal te worden. De volgende stap is ook de keten te helpen om klimaatneutraal te werken, maar het echte einddoel is klimaatpositief opereren. Daarmee bedoelen we dat we als keten tussen boer en consument meer broeikasgassen uit de atmosfeer halen dan we uitstoten om een veilig klimaat te borgen voor de toekomstige generaties. Dit wordt ook wel koolstofpositief genoemd. Wat wij bij Ekoplaza dan weer jammer vinden in deze redenering is dat er in onze optiek een te grote vaak eenzijdige focus op CO2 cq koolstof ligt en minder op de systeembenadering. Willen we echt veranderen dan moeten we naast de opwarming van de aarde, natuurbeheer, biodiversiteit ook nadenken over grondstoffenschaarste, waterschaarste, de rol van Big Pharma in zowel landbouwgif cq gewasbescherming tot in de volksgezondheid wereldwijd, tegen het licht houden.

Is dat de taak van een supermarkt?

Juist! Als supermarkt hebben we van nature een verbindende rol tussen bodem en bord ofwel tussen teler, boer en consument. En die rol biedt kansen, maar meer dan dat ook een maatschappelijke verplichting. En dat geldt natuurlijk niet alleen voor Ekoplaza, maar voor alle merken en bedrijven: in het licht van de huidige uitdagingen kan je niet alleen merk, bereik en winstmaximalisatie centraal stellen. Daarmee redden we het als samenleving niet en al helemaal niet als ecologisch systeem.
Het idee achter Ekovriend is dat onze klanten, samen met ons en de boeren optrekken om werk te maken van het vergroten van de biodiversiteit in Nederland. We kunnen niet wachten op de EU en de overheid, maar moeten zelf met ons gedrag positieve impact maken.

Hoe zie je dat voor je?

Bij Ekovrienden draait alles om positieve actie en de beweging van bewustwording naar gedrag en impact. Ik geef je een voorbeeld: stel je bent bewust bezig om je voetafdruk te verkleinen. Je hebt zonnepanelen, je doucht korter en je kiest er voor meer groente toe te voegen aan je dagelijkse menu. Dan is het wel handig om te weten dat haricots verts uit Kenia, groene asperges uit Peru en rode uien uit Egypte een hogere CO2-uitstoot hebben dan onze koolraap, bietjes en pompoenen die bio-boerin Pipie bij de Biesbosch voor ons gaat telen. Door niet alleen de voornemens van boeren en klanten aan elkaar te koppelen, maar ze ook samen te brengen via groene initiatieven willen wij ze laten ervaren dat ze niet alleen staan in hun positieve gedragsverandering die impact heeft op hun gezondheid en op de biodiversiteit in Nederland.

Groenere keuzes maken, logisch, maar hoe kan ik als klant dan zelf bijdragen aan meer biodiversiteit?

Om de groene voornemens van de klant en bioboer nog meer met elkaar te verbinden, lanceerden we vorige week een nieuwe klantenpas voor Ekovrienden. Via deze Ekovrienden-pas willen we je het komende jaar allereerst meer inzicht gaan geven in je eigen aankoopgedrag. Door je te belonen met Eko-punten voor de groenere en gezondere keuzes die je maakt. Of je er nu voor kiest om vitaler te worden, gifvrij, vegetarisch of vegan te gaan leven, je CO2- of plastic-voetafdruk drastisch te verlagen of voortaan te kiezen voor meer seizoensgebonden en lokale producten. Met de Eko’s die je verdient, kun je iets moois kopen voor jezelf óf je doneert ze aan bioboer Pipie van landgoed de Koekoek. Leuk om te weten is dat je met elk gedoneerd Eko-punt direct in 1m3 biodiversiteit investeert.

Wat vinden je klanten daarvan?

We wisten al wel dat onze klanten gezondheid, natuur en biodiversiteit belangrijk vinden, maar dat de beweging zo hard zou groeien, hadden we niet durven dromen. Wist je trouwens dat we deze week alweer de 15.000e Ekovriend hebben mogen verwelkomen?’ 

En wat gaat bio-boer Pipie van de Koekoek doen met al die donaties  van klanten?

Kort gezegd, investeren we deze donaties in agroforestry. Op het landgoed de Koekoek van Pipie in de Biesbosch, runt zij met haar familie een gemengd biologisch bedrijf met ongeveer 30 varkens en 100 zoogkoeien. Dat betekent dat de kalfjes 6 tot 8 maanden bij hun moeder blijven. Daarnaast verbouwen ze onder meer koolraap, drie kleuren pompoen en wortelen, rammenas en bieten. Met de donaties van Ekovrienden, willen ze dit jaar het aantal vogelakkers uitbreiden en een notenbos aanleggen. De walnotenbomen, die bestemd zijn voor de productie wisselen ze af met beuken, kastanjes en eiken, waar hun scharrelende varkens naast lekkere hapjes ook bescherming vinden tegen zon en regen.’

Dus klanten investeren via hun boodschappen in een grotere biodiversiteit in de Biesbosch?

Ja, op dit moment gaan alle gedoneerde punten naar het notenbos en de vogelakkers van Pipie. Zij is het komend half jaar onze proeftuin. Maar we hopen natuurlijk dat alle Ekovrienden veel sparen en doneren en daarom zullen wij het komende jaar samenwerkingen starten met meerdere biologische bedrijven in heel Nederland. Onze ambitie is dat Ekovrienden in de toekomst kunnen kiezen voor een mooi agroforestry-project van een bioboer in hun buurt. Maar we onderzoeken ook samenwerking met andere groene initiatieven zoals bijvoorbeeld de Plastic Soup Foundation. Kortom het wordt een druk jaar, maar we hebben er veel zin in.

Vorig jaar scoorden jullie slecht op het gebied van plastic verpakkingen.  Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Blij dat je daar naar vraagt, want dat is natuurlijk ook geen score waar wij blij van worden. En dat raakt elke Ekoplaza-medewerker en -winkelier persoonlijk, weet ik. Plasticvrij is een complexe missie en route. En daarom heeft ons team de afgelopen jaren gekozen voor de volgende stappen: statiegeld, plasticvrij, herbruikbaarheid van verpakkingen en verpakkingsvrij. Een goed voorbeeld van de laatste is de zelftap voor noten, koffiebonen, snoep en ontbijtgranen. En natuurlijk de herbruikbare netjes en papieren zakjes voor versproducten als groenten en fruit. Wist je trouwens dat onze klanten het statiegeld op hun flessen via de Ekoplaza-supermarkten al jaren kunnen doneren aan de Plastic Soup Foundation? Het onderzoek had echter een andere focus, namelijk de recyclebaarheid van plasticverpakkingen en liet onze oplossingen buiten beschouwing. Maar goed, tegelijkertijd zijn we heel blij met de goeie handvatten die stichting Natuur en Milieu ons hiermee geeft om door te pakken en samen met onze verpakkingsleveranciers meer plasticvrije en recyclebare oplossingen te ontwikkelen. En niet zo zeer vanwege slechte pers, maar vooral omdat dit in lijn is met onze eigen klimaatpositieve visie.

www.ekoplaza.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief