Marketing Report
[Interview] Evert Franken (ARAG): Staar je niet blind op cijfers. Blijf om je heen kijken, zie wat er in jouw markt gebeurt

[Interview] Evert Franken (ARAG): Staar je niet blind op cijfers. Blijf om je heen kijken, zie wat er in jouw markt gebeurt

Evert Franken is Brand Manager bij ARAG. Hij is op nummer 100 nieuw binnengekomen in de Marketing100 2023. Wij spreken hem.

Dag Evert, kun jij ARAG introduceren?

Graag! Wij zijn ARAG. Een Duits familiebedrijf opgericht in 1935 door Heinrich Faßbender. Vanuit de overtuiging dat iedereen toegang moet hebben tot het recht, ook wie geen advocaat kan betalen. Onze missie is daarmee onveranderd sinds de oprichting.

Wij vinden dat het recht ervoor moet zorgen dat mensen goed met elkaar kunnen samenleven. Het gaat er niet om wie sterker of zwakker is. Wie de duurste advocaat kan betalen of het hoogst van de toren blaast. Iedereen moet toegang tot goede juristen en advocaten hebben, die weten hoe ze de zaken weer voor je recht kunnen zetten. 

Mensen kunnen zich bij ARAG verzekeren voor uitstekende juridische hulp maar sinds een aantal jaar kunnen mensen ook bij ons terecht als ze niet verzekerd zijn. On demand dus.

Om je een gevoel te geven over de omvang van ARAG is het nog leuk om te weten dat we gevestigd zijn in 19 landen inclusief Australië, de Verenigde Staten en Canada en dat we de grootste rechtsbijstandverzekeraar ter wereld zijn.

Met welke bureaus werkt ARAG?

Sinds dit jaar werken we met veel plezier met Open Now en Wisecrackers. En sinds 2020 met The Others. Stuk voor stuk mooie en creatieve bureaus waarmee we in korte tijd een goede relatie hebben opgebouwd en inmiddels ook mooie campagnes mee hebben gemaakt.

In het marketingvak wordt het verzamelen en gebruik van data steeds belangrijker. Hoe is dat voor jou?

Ook voor mij speelt data een steeds grotere rol. Data zorgt ervoor dat we steeds meer gaan begrijpen van klanten. Aan de andere kant gebruiken we data ook steeds meer om onze de processen in de organisatie te  begrijpen. Data vergaren is dus wat mij betreft heel nuttig. Maar te veel data vergaren heeft ook een keerzijde. Want als je teveel data naar binnenhaalt zonder dat je weet wat je met al die data moet kan je je zomaar eens blindstaren op alle data.

Is er met zoveel focus op data niet te weinig aandacht voor creatie en merkbouwen?

Het een sluit het ander niet uit. En zolang we data-engineers niet onze merken gaan laten bouwen denk ik niet dat er te weinig aandacht is voor merkbouwen en creatie. Ik zie dit eigenlijk ook niet terug in de dagelijkse praktijk. Ik ben daar dus ook niet bang voor. Het is wel belangrijk dat we het belang van het merkbouwen en creatie onder de aandacht blijven houden in de directiekamers. Beslissingen nemen over zaken gebaseerd op harde data vaak makkelijker.

Hoe kijk je naar de aangekondigde tariefstijgingen bij Ster?

Primair zie ik dat als een fact of life. We leven in een vrije markt waarin ieder bedrijf zijn prijzen zelf kan en mag bepalen. Als bedrijf heb je zelf de keuze om wel of niet bij de Ster te adverteren en de prijs te betalen die zij vragen. Aan de andere kant is het natuurlijk wel gek als je bedenkt dat het bereik van TV langzaam daalt en er komend jaar ook geen grote (sport) events zijn en je als adverteerder toch fors meer moeten gaan betalen voor hetzelfde. Voor adverteerders met kleinere budgetten wordt TV daardoor ook echt minder aantrekkelijk. Overigens stijgen de prijzen bij radio helemaal niet veel. Dus voor ARAG heb ik daar dit jaar minder last van.

Er komt wellicht een recessie aan. Geloof jij in anti-cyclische marketing?

Leuke vraag en wat mij betreft niet meteen met een ja of nee te beantwoorden. Ik geloof er sowieso niet in om je marketing-uitgaven terug te schroeven in een tijd van recessie. Marketing is in mijn ogen een combinatie van longterm brandbuilding in combinatie met shortterm salesactivaties. Je kan daar dus niet zomaar even een jaartje mee stoppen zonder op de lange termijn de effecten hiervan merken. Consistentie in je marketingbestedingen lonen wat mij betreft.

Wat is jouw advies aan jonge marketeers die nu de arbeidsmarkt opkomen?

Staar je niet blind op cijfers. Blijf om je heen kijken, zie wat er in jouw markt gebeurt. Praat met je klanten en je omgeving en ontdek zelf welke trends jij ziet. Daarna kan data je verder helpen.

www.arag.nl
www.demarketing100.nl

Marketing100 wordt gesponsord door

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.