Marketing Report
[Interview] Farouk Nefzi (Feadship): Transparantie en ethiek zullen meer en meer speerpunten gaan worden

[Interview] Farouk Nefzi (Feadship): Transparantie en ethiek zullen meer en meer speerpunten gaan worden

Farouk Nefzi is Marketing & Brand Director bij Feadship. Hij is op nummer 43 nieuw binnengekomen in de Marketing100 2023. Wij spreken hem.

Dag Farouk, kun jij Feadship introduceren?

Feadship (First Export Association of Dutch Shipbuilders) werd opgericht in 1949. Een samenwerking tussen drie vooraanstaande namen in de jachthistorie, die vandaag de dag nog de basis vormt: Koninklijke De Vries Scheepsbouw, Royal Van Lent Shipyard en De Voogt Naval Architects. Samen beschikken zij over vier van de modernste werven en een hightech ontwerp- en engineeringbureau.  

Wat is jouw opdracht?

Mijn opdracht is gericht op het ondersteunen en faciliteren van collega's die betrokken zijn bij verkoop en klantrelaties. Marketing onderzoekt en definieert doelgroepen, hun behoeften, wensen en locaties, en hoe, wanneer en waar er contact met hen moet worden opgenomen. Feadship marketing ontwikkelt en creëert memorabele campagnes op een holistische manier door middel van een samenwerkingsproces. Dit betreft een 360 graden-benadering van online en offline campagnes, evenementen en allerlei soorten communicatiematerialen. Alle mogelijke contactmomenten met elke doelgroep worden op een uitzonderlijke, unieke en zeer exclusieve manier ingevuld, altijd trouw blijvend aan de unieke positie en belofte van het Feadship-merk. Kortom, ons doel is om onder de huid te kruipen van prospects, klanten en iedereen die hen beïnvloedt door een Lovemark te zijn.

Wat zijn voor Feadship de belangrijkste KPI’s?

Dat is geheim! 

Met welke bureaus werkt Feadship?

Wij hebben een eigen task-force van Feadship marketing medewerkers. Onze doelgroep is gericht op de community van Ultra High Net Worth Individuals (UHNWI) en daar hoort een ander type marketing bij. Dit doen we met een select eigen team, waar creativiteit deel van uitmaakt. Daarna werken we pas samen met externe specialisten om onze middelen en ideeën verder te ontwikkelen. Dat is nooit één bureau. 

Wat is de doelgroep van Feadship en welke kanalen zet je in om die te bereiken?

Wij richten ons op verschillende doelgroepen, waaronder potentiële UHNWI klanten, beïnvloeders, professionals in de superjacht-industrie, onze fans en de media. Elke groep vereist een specifieke mediamix om effectief te communiceren met hen. We zorgen ervoor dat we de juiste boodschap op de juiste manier en op het juiste moment uitzenden aan elke groep, zodat we hen op de meest effectieve manier kunnen bereiken en overtuigen.

In het marketingvak wordt het verzamelen en gebruik van data steeds belangrijker. Hoe is dat voor jou?

In de toekomst zal marketing waarschijnlijk blijven evolueren en steeds meer data-gedreven en gepersonaliseerd worden. Dankzij technologische vooruitgang en de groeiende beschikbaarheid van gegevens, zullen bedrijven dieper inzicht krijgen in het gedrag en de voorkeuren van klanten en deze informatie gebruiken om gerichter en effectievere marketingcampagnes te creëren. Dit zal voor ons echter moeilijker zijn omdat wij een meer discrete industrie zijn. Daarnaast beschermen onze klanten zich uit privacyoverwegingen tegen deze ontwikkelingen. 

Is er met zoveel focus op data niet te weinig aandacht voor creatie en merkbouwen?

Bij Feadship is juist het omgekeerde het geval. Hoewel data-gedreven marketing steeds belangrijker wordt, blijft aandacht voor creatie en merkbouw cruciaal in onze branche. Onze focus ligt op het creëren van unieke en memorabele campagnes die ons onderscheiden van de concurrentie. Data is wel nuttig, maar het is slechts een aanvulling en ondersteuning op onze creatieve inspanningen. Zonder creativiteit, zouden we ons niet kunnen onderscheiden en zouden we riskeren om één van de vele te worden.

Hoe kijk je naar de aangekondigde tariefstijgingen bij Ster?

Daar kijken we niet naar, we gebruiken ze niet als advertentie platform. 

Hoe zie jij influencer marketing ontwikkelen in 2023?

Dat is in onze markt toch anders dan reguliere luxury marketing omgevingen. Influencer marketing is de afgelopen jaren sterk gegroeid en is een belangrijk onderdeel geworden. Maar voor ons is de micro influencer veel belangrijker. Een kleinere maar gerichte volgersgroep als focus. Authenticiteit zal nog belangrijker worden omdat consumenten steeds kritischer worden. Video is al belangrijk in onze industrie maar zal nog belangrijker worden.

Wat is voor marketeers de belangrijkste vraag in 2023?

Veranderende eisen van de consument en hoe ze kunnen blijven inspelen op de nieuwste trends en technologieën. Ook hoe de geo-politieke ontwikkelen invloed gaan uitoefenen op de economie. Wel of geen recessie zal ook van invloed zijn. Transparantie en ethiek zullen meer en meer speerpunten gaan worden. De consument wordt steeds kritischer over je boodschap en zal dit willen kunnen bevestigen.

Er komt wellicht een recessie aan. Geloof jij in anti-cyclische marketing?

Ja, je moet altijd klaar staan om aan de vraag te kunnen voldoen of de vraag te creëren. Die voorbereiding doe je in mindere tijden. 

Wat is jouw advies aan jonge marketeers die nu de arbeidsmarkt opkomen?

Om zich te richten op het ontwikkelen van een breed scala aan vaardigheden of juist specialiseren. Dit betekent dat ze zich moeten verdiepen in verschillende aspecten van marketing. Het is ook belangrijk om te leren over de nieuwste technologieën en trends in de marketingwereld. Verder maak ik me zorgen over het vermogen om creatief te zijn. Ontwikkel ook die vaardigheden die te maken hebben met creativiteit, communicatie en samenwerking. Het is ook belangrijk om een brede kijk te hebben op de wereld, veranderingen in brede context hebben invloed op een merk. 

Wat is het laatste nieuws?

Dat ik echt heb genoten van het niets doen tijdens de kerstperiode:) Het was heerlijk om helemaal los te komen, geen schermen te gebruiken en vooral tijd te nemen voor mijzelf, mijn familie en vrienden.

www.feadship.nl

Marketing100 wordt gesponsord door


Lees ook:

[Interview] Karin Löwik: Vivera hoort naast het vlees in de supermarkt

[Interview] Stephan van Ee (Vrumona): De vervolgstap is hoe we drinken écht gezond en duurzaam maken

[Interview] Brenda Gerritsen (OHRA): Het samenbrengen van onderbuikgevoel, lef en liefde is een prachtig spel

[Interview] Denise Kenter (Randstad Groep): Een campagne zonder een inzicht is schieten met hagel

[Interview] Peggy Kaal (SNS): Kleine ondernemers denken niet kleiner dan grote

[Interview] Martijn van Amersfoort (Arla Foods): Blijf jezelf! Persoonlijkheid is een van de krachtigste wapens

[Interview] Roos Bulder: Mijn doel voor 2023? Nescafé als meest duurzame koffie op de markt zetten

[Interview] Evert Franken (ARAG): Staar je niet blind op cijfers. Blijf om je heen kijken, zie wat er in jouw markt gebeurt

[Interview] Maarten Roomer (Mobiel.nl): Om je te onderscheiden als merk moet je lef tonen, anders kom je nergens

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief