Marketing Report
[Interview] Hans van Mierlo: Pionieren zit in het DNA van Ekoplaza

[Interview] Hans van Mierlo: Pionieren zit in het DNA van Ekoplaza

Hans van Mierlo is marketingmanager bij Ekoplaza. De supermarkt loopt voorop met initiatieven rondom circulaire economie en bewust boodschappen doen. We spreken hem over de nieuwste ontwikkelingen.

Dag Hans, wat voor soort mensen doet boodschappen bij Ekoplaza?

Goeie vraag. Het zal je misschien niet helemaal verbazen, maar de meeste klanten zijn mensen die bewuste keuzes maken. Mensen van alle leeftijden, die een goede gezondheid hoog op hun lijstje hebben staan. En niet alleen van henzelf, hun kinderen, maar ook van de natuur in al haar diversiteit. Mensen die zin hebben in verse aardbeien, waarbij ze zich niet eerst zorgen over hoeven te maken hoe ze die vijftien verschillende bestrijdingsmiddelen eraf kunnen wassen. Dat is immers vrijwel onmogelijk. Sinds de rechtszaken tegen Bayer krijgen onze winkelmedewerkers veel vragen naar producten zonder glyfosaat. Ook zijn het vaak mensen die bewust kiezen voor minder plastic verpakkingen. Eigenlijk laten ze zich het best beschrijven als mensen die via hun boodschappenmandje een positieve impact willen maken.

Afgelopen jaar groeide omzet van retail en online deed het goed. Waar staat Ekoplaza in deze ontwikkeling?

Ook wij gaan mee met deze trend. Onze winkels doen het goed, maar we zien ook dat in heel Nederland steeds meer mensen hun biologische boodschappen thuis laten bezorgen. Ook voor mensen die bewust leven en bewuste keuzes maken geldt natuurlijk dat ze vaak een krappe agenda hebben.

Ekoplaza is als eerste supermarkt palmolievrij. Wat waren jullie overwegingen?

Hier moet ik je even corrigeren. Onze driehonderd huismerkproducten zijn inderdaad palmolievrij, maar voor de rest van ons assortiment kiezen we nadrukkelijk voor duurzame én biologische palmolie. Dat is anders dan we vijf jaar geleden dachten, toen we aan dit proces begonnen. Maar gaandeweg ontdekten we in het onderzoek naar alternatieven dat het geen goed idee is om palmolie volledig in de ban te doen. De positieve impact van palmolievrij op biodiversiteit en klimaat is namelijk te klein of zelfs minimaal. Helemaal stoppen kan zelfs negatieve effecten hebben.

Dat zit zo. Palmolie heeft een hoge opbrengst per hectare en voor de teelt zijn relatief weinig bestrijdingsmiddelen en kunstmest nodig. Ook heeft de oliepalm weinig water nodig. Geen andere plantaardige olie scoort op deze milieuaspecten beter dan palmolie. Als alle gebruikte palmolie vervangen moet worden door andere plantaardige oliën, is er voor dezelfde productie veel meer landbouwgrond nodig. Ontbossing zou dus niet zomaar stoppen. Met alle dramatische gevolgen van dien voor de orang-oetan en de andere dier- en plantensoorten die leven in de tropische regenwouden.

Jullie werken voor deze campagne samen met het fameuze reclamebureau Mother. Vertel alles! 

Toen de bekende Rang Tan-video vorig jaar december wereldwijd viral ging, vonden we ‘m gelijk al heel sterk. Rang Tan is namelijk meer dan een simpel reclamefilmpje, het heeft de kracht om mensen ervan bewust te maken dat hun keuzes in de supermarkt dramatische gevolgen kunnen hebben voor plekken in de wereld die letterlijk mijlenver van hun bed liggen. Consumenten hebben een grote behoeften aan het verhaal achter hun aankopen en aan transparante informatie over de plek van herkomst. Baby orang-oetan Rang-tan helpt mensen hierover nadenken.

 

In de wetenschap dat wij dit jaar een campagne wilde doen rond palmolie, legden we contact met de Britse supermarkt ICELAND die het filmpje overgenomen hadden van Greenpeace UK. Zij brachten ons in contact met Mother. Dat vonden ze natuurlijk erg leuk. En met recht zijn ze buitengewoon trots op het eerste reclamefilmpje wereldwijd dat nu – na Greenpeace UK en Iceland supermarket – door het derde merk ingezet wordt. Helemaal in lijn natuurlijk met het duurzame gedachtegoed waar alle drie de merken voor staan, natuurlijk.

Ekoplaza loopt voorop. Is dat belangrijk voor jullie?

In de circulaire economie, het pad naar plasticvrij en de bewuste keuze om de natuur zo min mogelijk schade te doen, lopen we inderdaad voorop. Dat kringlooplandbouw zo een belangrijk thema is op de agenda van minister Schouten vinden we fantastisch. Die ontwikkeling kan ons niet snel genoeg gaan. Dat wij daarin voorop lopen is een logisch vervolg van de keuzes die door onze oprichters zijn gemaakt. Dat gedachtengoed bouwen we al veertig jaar consequent uit. Natuurlijk is het leuk om dan na zoveel jaar toch een beetje meewarig te zijn aangekeken, opeens te ontdekken dat we nu hip en happening en een rolmodel zijn. Pionieren en voorop lopen is niet altijd leuk, maar inmiddels wel onderdeel van ons DNA.

Wat wil de consument van vandaag? En van morgen?

Groen gemak. Ook onze klanten willen gebruikmaken van een app, een kant-en-klaarmaaltijd of het gemak van thuisbezorgen. Maar ook eisen ze steeds meer transparantie in bedrijfsvoering. En terecht.

We staan met ons allen voor een enorme transitie. Ze noemen dat ook wel de klimaatcrisis ofwel de energietransitie. Daar gaat heel veel aandacht naartoe, maar minstens zo verontrustend zijn de berichten dat meer dan duizend soorten insecten zijn uitgestorven en dat onze biodiversiteit in rap tempo verdwijnt. Dat is minstens zo’n grote ramp als de opwarming van de aarde.

Supermarkten speleneen sleutelrol in de slag om de gezondheid van hun klanten. Ze moeten net als elk ander bedrijf vaart maken met de energietransitie, maar minstens zo belangrijk is de rol die ze spelen in de zorg om een leefbare planeet. Hand in hand met de boer en de klant moeten we zorgen voor een biodiverse planeet, waar het fijn leven is voor mens, vogel, bloemetjes en bijtjes.

Via campagnes en acties, zoals die rond palmolie, de plasticvrije supermarkt en blije boodschappen, proberen wij klanten te inspireren en faciliteren om met hun boodschappen bij te dragen aan een gezonde en betere wereld. Door te laten zien hoe hun aankoop bijdraagt aan een betere wereld, door ze extra handvatten te geven om met aankopen iets goeds te doen en door in te spelen op de blije emotie die hun aankopen met zich meebrengen.

Wat is het laatste nieuws?

Nog meer positief nieuws is dat Ekoplaza afgelopen week door consumenten in het Future of Food-onderzoek verkozen is tot duurzaamste supermarkt. Het merk zelf kwam na Tony Chocolonely en de Vegetarische slager de derde plaats. Daar zijn we natuurlijk best trots op.

En in vervolg op de klimaatstakingen en -marsen dit voorjaar, hebben we laten onderzoeken hoe bewust jongeren en millennials zijn van de impact van bestrijdingsmiddelen. Daar is een aantal zeer interessante antwoorden uit gekomen. Ik verwacht dat we die in september kunnen delen.

www.ekoplaza.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief