Marketing Report
[Interview] Helene van Santen: Margriet maakt grote maatschappelijke impact interview

[Interview] Helene van Santen: Margriet maakt grote maatschappelijke impact

Marketing Report maakt een serie interviews met hoofdredacteuren naar aanleiding van de publicatie van de Tijdschriften50. Helene van Santen, hoofdredacteur van Margriet, steeg dit jaar in de Tijdschriften50 van plaats 8 naar 5. We spreken haar.

Dag Helene, kun je Margriet introduceren?

Margriet is hét magazinemerk voor vrouwen die op een leuke manier gelukkig en gezond ouder willen worden. In haar 84-jarige bestaan is Margriet uitgegroeid tot een iconisch merk dat niet meer is weg te denken uit onze samenleving. Margriet maakt grote maatschappelijke impact, met een merkbereik van 1,9 miljoen (NPMM 2022-III), een zeer betrokken doelgroep én als deelnemer van de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid. Niet voor niets werd Margriet vorig jaar uitgeroepen tot Mercur Magazinemerk van het Jaar! Met onze persoonlijke verhalen, herkenbare columns, beste lifestyletips en informatieve dossiers weten wij onze lezeressen te inspireren, informeren en vermaken. In tekst, beeld, video én audio.

Wat is de doelgroep van Margriet en welke kanalen zet je in om die te bereiken?

Margriet richt zich op de 60+ vrouw van nu: vrouwen die volop van het leven genieten en actief in het leven staan. Naast het populaire weekblad omvat het merk de Margriet-Extra (9 specials per jaar), Margriet.nl, de Margriet-app, de socialmediakanalen, nieuwsbrieven, puzzelboekjes, podcast, voice action én natuurlijk de jaarlijkse Margriet Winterfair.

Wat doet Margriet op het gebied van events?

Al ruim twintig jaar organiseert Margriet het gezelligste winterfeest van Nederland: de Margriet Winterfair. Afgelopen november hebben we na twee jaar afwezigheid door corona het evenement weer kunnen organiseren in de Brabanthallen in Den Bosch. We merkten dat mensen weer enorm zin hadden in het feestje: de fair trok zelfs meer bezoekers dan verwacht, in totaal 65.000. Een enorm mooi resultaat. Voor dit jaar staat de Winterfair wederom gepland: van 24 tot en met 30 november in de Brabanthallen. Ik kijk er nu al naar uit.

Welke producties van het afgelopen jaar ben je het meest trots op?

Dat is moeilijk kiezen, want we maken zoveel moois. Maar het gasthoofdredacteurnummer met de Dolly Dots was extra speciaal. Angela, Patty, Anita, Angéla en Esther passen perfect bij Margriet en waar wij als merk voor staan: energieke en positieve vrouwen van 60+ die lak hebben aan hun leeftijd. Het was niet alleen een ontzettend leuke samenwerking, met een knallend lanceringsfeestje, maar ook succesvol: het nummer was één van de bestverkochte edities van afgelopen jaar.

Wat maakt jouw tijdschrift aantrekkelijk voor adverteerders?

Wij bereiken een ontzettend grote groep vrouwen in Nederland en kennen onze doelgroep door en door. We doen zelf regelmatig onderzoek, zo hebben we vorig jaar nog een grote enquête onder 60-plussers gehouden in samenwerking met BureauVijftig. De uitkomst? De zestiger van nu zit volop dromen en plannen, die ze ook uitvoert. Van reizen tot verhuizen, niet omdat het móet, maar vanwege het avontuur. Meer dan tweederde van de 60-plussers noemt zichzelf digitaal vaardig. Dat zien wij ook terug: het digitale bereik van Margriet.nl stijgt iedere maand weer.

Doordat wij het leesgedrag van onze doelgroep goed meten en analyseren, weten we exact wat ze graag lezen, wat ze liken en wat ze wegklikken. Dankzij onze kennis over onze doelgroep, kunnen wij adverteerders goed adviseren over de beste aanpak om hen te bereiken en te activeren. En last but not least biedt Margriet adverteerders een ruim scala aan mogelijkheden, van platte advertenties tot coverpassen en branded content-samenwerkingen, waarbij we content in alle vormen (tekst, beeld, video én audio) kunnen maken.

Hoe ver is Margriet met betrekking tot digitalisering?

Margriet is één van de koplopers in de bladenwereld als het gaat om digitalisering. Vorig jaar lanceerde Margriet een nieuwe site, een app én een digitaal magazine. Laatstgenoemde is geen doorbladerbare pdf van het papieren magazine, maar een volwaardig digitaal magazine. Hierbij is de beleving van een tijdschrift naar digitaal gebracht, met alle mogelijkheden die online biedt, van animaties tot video’s. In het digitale magazine brengen we iedere dag vele extra’s voor onze lezers, zoals de columns van Angela Groothuizen, Noraly Beyer en Tanja Jess, die exclusief voor Margriet.nl schrijven. Maar ook de populaire vervolgverhalen Rinke en De Affaire.

Hoe gaan jullie het succes van Margriet verder uitbouwen in 2023?

Er staat veel moois op stapel dit jaar. Op Margriet-editie 7, die op 1 februari uitkomt, siert de winnares van onze 55+ modellenwedstrijd de cover. Een paar weken later, Margriet 10 (verschijnt op 22 februari), wordt de vernieuwde Margriet gelanceerd. Met een nieuw logo, nieuwe rubrieken én een nieuwe columnist. De precieze inhoud houden we nog even geheim… In april hebben we twee bijzondere gasthoofdredacteuren, een internationaal bekend duo. Een samenwerking waar ik nu al apetrots op ben. En als klap op de vuurpijl viert Margriet eind september haar 85-jarig jubileum. Vanaf 27 september viert Margriet 85 dagen lang feest. We trappen af met een dubbeldik nummer (Margriet 41). Het belooft een prachtig jaar te worden.

www.margriet.nl

www.dpgmediagroup.com

Lees ook:

[Interview] Claudia Straatmans (Nouveau Magazine): We zijn de celebration van de 50+ vrouw

[Interview] Marieke 't Hart (VROUW Magazine): Wij maken spraakmakende content die een beetje schuurt

[Interview] Barbara van Erp (Saar Magazine): 50+ maar nog lang niet dood

[Interview] Rens Muller: Innovatie zit in het DNA van zowel Bicycling als Runner's World

M100 wordt gesponsord door

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief