Marketing Report
[Interview] Hendrikje Crebolder (Rijksmuseum): Eerste stappen metaverse worden ongelooflijk interessant interview

[Interview] Hendrikje Crebolder (Rijksmuseum): Eerste stappen metaverse worden ongelooflijk interessant

In aanloop naar de bekendmaking van de Marketing100 op 9 maart 2022, publiceert Marketing Report een serie interviews met genomineerden. Vandaag spreken we met Hendrikje Crebolder, Director of Development & Media bij het Rijksmuseum.

Wat voor jaar was 2021 voor het Rijksmuseum?

Een ontzettend uitdagend jaar waarin ons museum voor ongeveer de helft dicht was. Hierdoor werden tentoonstellingen uitgesteld en soms zelfs afgelast. Voor ons merk was het daardoor een uitdaging om momentum op te bouwen. Hier hebben we uiteraard campagne op gevoerd zodat we top of mind bleven voor het moment dat reisrestricties werden opgeheven. Tegelijkertijd bracht 2021 ook kansen. Zo organiseerde we bijvoorbeeld onze eerste online tentoonstelling met Slavernij. Waar we online meer dan 380.000 mensen mee hebben bereikt.

Wat valt er op gebied van digitalisering voor marketeers te doen in 2022?

In 2022 wordt het ongelooflijk interessant of de eerste stappen richting de metaverse daadwerkelijk gezet gaan worden. Het is een trend die in potentie ontzettend snel kan gaan en waar bijna volwaardige ervaringen tegenover de fysieke wereld worden geboden. Vanuit het museum houden we deze trend dan ook nauwlettend in de gaten.

Hoe kijk jij naar de ontwikkeling van influencermarketing?

Binnen het museum wordt dit in onze marketingmix steeds belangrijker. Influencers zitten vaak in het hart van de doelgroep en doordat ze door hun achterban als betrouwbare bron worden gezien merken we dat het ook makkelijker is om deze achterban naar het museum te krijgen. Tijdens onze familiemaand in oktober hebben we bijvoorbeeld ingezet op influencersmarketing wat er mede voor zorgde dat meer dan 22.000 families de weg naar ons museum hebben gevonden. 38 procent meer dan in 2019 toen er geen corona was. Het is voor ons heel belangrijk dat influencer ook echt een authentieke link met ons of onze collectie hebben.

Blijft duurzaamheid voor merken ook in 2022 de trend?

Duurzaamheid zal de komende jaren alleen maar meer relevant worden. Merken zullen hun relevantie moeten aantonen op dit onderwerp maar ook op andere maatschappelijke thema’s als diversiteit om consumenten te overtuigen een relatie met een merk aan te gaan. Ook voor ons blijft duurzaamheid een speerpunt. Dat ga je bijvoorbeeld terugzien in ons productaanbod in de winkel.

Waarmee kunnen media-exploitanten jou in 2022 blij maken?

De coronacrisis heeft laten zien hoe belangrijk kunst en cultuur is voor ons welbevinden. Quarantaine zonder film, muziek, creatief bezig zijn, is gewoonweg niet vol te houden. Door structurele aandacht voor kunst en cultuur kunnen media exploitanten helpen ieders leven een beetje mooier te maken.

Ben je tevreden met hoe mediabereiksonderzoek zich ontwikkelt?

Het is goed dat bureaus bij het uitvoeren van mediabereikonderzoek een representatief beeld is ontstaan van de Nederlandse samenleving. Eerder was er bij onderzoek nog niet het geval. Voor de Slavernij tentoonstelling die afgelopen zomer in het Rijksmuseum te zien was, beoogde het museum een breder publiek te bereiken. Het onderzoek naar het gebruik van media in Nederland dat wij door Motivaction hebben laten uitvoeren, heeft ertoe geleidt dat wij een breder palet aan kanalen hebben ingezet. Dit resulteerde in een meer gevarieerde samenstelling van het tentoonstellingspubliek.

Wordt branding in 2022 belangrijker dan ooit?

Ja. Het is een cliché maar het medialandschap is vandaag de dag natuurlijk ontzettend versnipperd. Een sterk, herkenbaar merk is daarmee essentieel om zichtbaar te zijn en op te vallen. Dan doel ik niet alleen op huisstijl en logo, maar bijvoorbeeld ook op tone of voice en herkenbaarheid in social concepten. Dat de beeldtaal online ook onmiskenbaar Rijksmuseum is.

Wat ga je aan de bureaus waarmee je werkt in 2022 vragen wat je nog niet eerder hebt gedaan?

Als elk jaar zal ik onze bureaus vragen om ons te verrassen met inhoudelijke concepten waardoor onze campagnes herkenbaar zijn en met kop en schouders boven de clutter uitsteken.

Wat zou elke marketeer in Nederland in 2022 moeten leren?

Een goede marketingstrategie vertrekt altijd vanuit de inhoud; wat is de essentie van jouw merk of product en wat maakt dat dan relevant voor potentiële klanten. Het helpt natuurlijk enorm als je gelooft in wat je verkoopt. Bij het Rijksmuseum gelooft iedereen in de collectie en dat zie je ook echt in alles wat wij uitdragen.

Wat is het laatste nieuws?

De Eerste Kamer heeft net de aanschaf van de Vaandeldrager goedgekeurd. Het laatste meesterwerk van Rembrandt wat nog in privébezit was komt daarmee in handen van de Nederlandse staat. Aan ons de eer om dit prachtige en relevante schilderij te beheren en ervoor te zorgen dat dit door zoveel mogelijk Nederlanders wordt gezien. Uiteraard gaan we ook daar een fantastische marketingcampagne voor creëren en bereiden we een tournee voor door heel Nederland.

www.rijksmuseum.nl

Lees ook:

[Interview] Roelijne Peters (Meetic Group): Bereik sociale media lastig te meten

[Interview] Eelke Verwijs (Pernod Ricard): E-commerce en flitsbezorging blijven

[Interview] Giscard Monod de Friudeville (flatexDEGIRO) over 2022: data, data en data

[Interview] Joey Simmerman (Somfy): Marketeers moeten niet meer lineair denken

[Interview] Arno de Jong (Nederlandse Loterij): Hype influenermarketing is voorbij

 
Lees alles over het Media100 | Marketing100 Event 2022 van 9 maart hier

Marketing100 wordt gesponsord door

Abonneer je op onze nieuwsbrief