Marketing Report
[Interview] Henri Lessing (Age Media): Op YouTube komt alles samen - search, storytelling, long-form content en nu ook shorts interview

[Interview] Henri Lessing (Age Media): Op YouTube komt alles samen - search, storytelling, long-form content en nu ook shorts

In de aanloop naar de bekendmaking van de Reclamebureau100 tijdens het M100 Event op woensdag 7 december in de Kromhouthal Amsterdam doen wij een serie interviews met genomineerden. Vandaag spreken wij met Henri Lessing, Managing Partner bij Age Media.

Age is het afgelopen jaar sterk gegroeid. Vertel alles!

Op dit moment focussen wij ons op drie belangrijke pijlers binnen de YouTube industrie: Creators, Merken en Artiesten & Labels. Met ons merk Age Makers helpen wij creators over de hele wereld te groeien en te verbinden aan mooie merken en goede doelen. In samenwerking met AfricaWeb hebben wij dit jaar Age Africa gelanceerd, waarmee we merken, uitgevers en creators in diverse Afrikaanse landen samenbrengen. Age Media helpt merken te bouwen aan echte Love Brands op YouTube door online groei en een loyale fanbase. Met Age Music proberen wij de muziekindustrie wakker te schudden en de ogen te open voor de mogelijkheden. Op YouTube zijn zoveel mogelijkheden om meer views, subscribers en een hogere revenue te realiseren. Ons panel op BumaNL en ADE hebben, in samenwerking met Google, YouTube en Warner Music heeft daardoor veel tongen losgemaakt. 

Age is een YouTube Agency, waarom heb je die keuze gemaakt?

Wij zagen dat veel bedrijven denken dat het voldoende is om een social media manager in te huren en verwachten dat ze daarmee klaar zijn. De waarheid was en is echter vaak anders. Dit is een specialistisch kanaal dat een specialistische aanpak nodig heeft. YouTube luistert nauw als het gaat over regels, algorithmes en trends. Die moet je begrijpen en op inspelen om alles eruit te halen wat mogelijk is. Een agency die alles van het platform begrijpt en weet is tegenwoordig essentieel voor ieder merk dat zich op YouTube beweegt. Samen met Jennifer Feaster en Gregory Edelenbos vormen wij het MT en houden we de ontwikkelingen van YouTube scherp in de gaten, zodat we altijd op de hoogte zijn van de laatste veranderingen in het algoritme, rechtenbeheer, trends en opportunities van het platform. Het is voor ons de kroon op het werk, dat naast mijn nominatie voor de Media100, wij alle drie genomineerd zijn voor de ReclameBureau100.  

Wat doen jullie precies voor klanten?

Age Media is de specialist in creatie, optimalisatie en distributie van YouTube-content om zo een merk of domein te laten groeien. Dit is inmiddel fundamenteel geworden als je een relatie wilt opbouwen met publiek en potentiële klanten. Het platform is echter veel complexer dan verondersteld, waardoor een specialistische aanpak noodzakelijk is om succesvol te zijn en te blijven. Wij weten hoe je het publiek kunt bereiken, benaderen en betrekken. Wij helpen onze klanten met bouwen van Love Brands. Mooie, in het oog springende merken met een herkenbare aantrekkingskracht. Een merk waarmee de doelgroep zich identificeert en verbonden voelt. Dat gebeurt met een originele, innoverende, data gedreven contentstrategie die kanalen naar een hoger niveau tilt. YouTube is de plek waar alles samenkomt; een echt social media platform, met search, storytelling, long-form content en nu ook shorts.

Kun je een concreet voorbeeld geven?

Het mooie is dat YouTube een plek is waar alle smaken, onderwerpen en genres zijn vertegenwoordigd. Age Media werkt dan ook met allerlei klanten van groot tot klein en van A-merken tot specialistisch. Neem het lokale succes van het YouTube-kanaal Vol Gas Met Joey. Joey was een traditionele scootermonteur die enkel lokaal opereerde. Wij hebben hem geholpen om de stap te maken naar YouTube. Het resultaat is dat Joey inmiddels de bekendste scootergarage van Nederland heeft. Zijn kanaal heeft 172.000 abonnees met meer dan een miljoen maandelijkse views. Dit alles is terug te vertalen naar een mediawaarde met flink wat nullen en vooral veel engagement met zijn fans. Vanuit heel Nederland komen zij nu naar Joey’s garage om scooters te kopen.

Waarom is YouTube zo belangrijk?

Het is een feit dat niemand meer om YouTube heen kan. Het kanaal is voor Generatie Z de vervanger voor het lineaire televisie kijken. Het grootste verschil is dat ze vaak zelf de programmeur zijn en zelf beslissen wanneer ze content willen zien. Het heet niet voor niets YOU-Tube. Afgelopen jaren is de dienst niet alleen een belangrijk onderdeel geworden van hoe jongeren media consumeren, ook de oudere generaties vinden en consumeren hier content, zeker Generatie X en de Boomers. Ieder merk kan dus een gegarandeerd publiek vinden. Als we kijken naar de muziekindustrie, wat voor Age een van de pijlers is, is YouTube de op een na grootste online inkomstenbron. Let wel, YouTube is een plek waar je niet alleen geld kunt verdienen maar ook aandacht voor merken aanjaagt en engagement met de gebruiker kunt realiseren.

Wat zijn in een wereld waar techniek en social media steeds belangrijker worden de uitdagingen?

Die zijn er heel veel. Misschien is het vreemd, maar een van de belangrijkste is niet zakelijk georiënteerd. Iets waar je constant over na moet denken is de relatie tussen mens en technologie. Het behoud van je identiteit als persoon in een steeds groter wordende digitale wereld. Technologie moet een verrijking blijven, waar wij met zijn allen beter van worden. Daarom is het van belang dat we de ontwikkelingen nauw blijven volgen, zodat we de balans niet verliezen.

www.agemedia.group

 

Lees ook:

[Interview] Roeland de Jong (Endeavour): Vanuit creativiteit en technologie halen wij het uiterste uit digitale marketing

[Interview] Ashwin Murli: MIX is een bureau waar alles draait om het idee

[Interview] Bert Hagendoorn: Bureaus nog succesvoller maken, daar haal ik plezier uit

[Interview] Michael Versélewel de Witt Hamer (REVITALIZE): Wij maken de vertaalslag van zwevende gedachtes naar een scherpe merkpositionering

[Interview] Tamara Couperus (Crocodile Agency): Wij bieden creativiteit, we denken out of the box

[Interview] Gertjan Hafkamp over Ceci n'est pas un bureau

[Interview] Stefan Nuijten: Marketing gaat bij Fightclub altijd om winnen

[Interview] Michael van Kerkwijk (De Combinatie van Factoren): Mensen in beweging brengen met slimme creativiteit

[Interview] Teus Baars (NOSUCH): Energizing brands. Energizing people

[Interview] Rolf van Oostrum (0930 creative agency): We maken f#cking mooi werk

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief