Marketing Report
[Interview] Hilmar Mulder: Libelle heeft de kracht om te verrassen, verbazen en ontroeren interview

[Interview] Hilmar Mulder: Libelle heeft de kracht om te verrassen, verbazen en ontroeren

Marketing Report maakt een serie interviews met hoofdredacteuren naar aanleiding van de publicatie van de Tijdschriften50.

Hilmar Mulder, hoofdredacteur van Libelle en algemeen hoofdredacteur vrouwen bij DPG Media, staat dit jaar wederom op nummer 1 in de Tijdschriften50. We spreken haar.

Dag Hilmar, kun je Libelle introduceren?

Maak van het leven een feestje en hang zelf de slingers op! Dat dragen wij als Libelle uit onder het motto making a good life better. En dat doen we al sinds 1934. We zijn het mediamerk dat precies weet wat vrouwen willen lezen, horen, zien en beleven. Dat blijkt ook uit ons ongeëvenaard bereik van ruim 3,7 miljoen (NMO Print & Merken Monitor 2022-III). Daarmee is Libelle het grootste vrouwenmerk van Nederland. We maken content en creëren momenten voor vrolijke 45-plus levensgenieters: inspiratie om haar leven nóg leuker, mooier en gemakkelijker te maken. We hebben de kracht om te verrassen, verbazen en ontroeren met onze mooie lifestyleproducties, bijzondere persoonlijke verhalen, unieke columns, een oergezellige Zomerweek, grappige video’s en spraakmakende projecten zoals de Libelle Extra Makkelijk te Lezen voor laaggeletterden.

Naast het vertrouwde weekblad, de website en app brengt Libelle jaarlijks 16 specials uit (4 keer per jaar Libelle Lekker, Libelle Living en Libelle Gezond; 3 keer per jaar Libelle Tuin & Zo en 1 keer per jaar Libelle Homemade), 12 Bookazines, puzzelboekjes, Jan Jans en de Kinderen Stripalbums en de bestverkochte agenda van Nederland. Ook bereiken we ons publiek via onze social media, nieuwsbrieven, podcasts, voice-action en organiseren we de populaire Libelle Zomerweek.

Kortom, Libelle is al 89 jaar dé plek – op alle platforms – voor vrouwen en biedt herkenning, inspiratie en informatie. Libelle is altijd echt, persoonlijk en dichtbij en lezeressen zien haar als een vriendin.

Wat is de doelgroep van Libelle en welke kanalen zet je in om die te bereiken?

De vrolijke veertiger en de vitale vijftiger, levensgenieters die midden in de samenleving staan. Actieve, sociale en open-minded vrouwen die een warm hart hebben voor hun naasten en hun omgeving. Zoals ik net vertelde, zetten we al onze middelen in om haar te bereiken: via onze 6632 papieren pagina’s van het weekblad tot onze ruim 10.000 gepubliceerde online berichten én alles daaromheen.

Wat kan Libelle dat geen enkel ander tijdschrift kan?

Het bereik van Libelle is enorm. We zouden maandelijks 67 keer de Johan Cruijff Arena kunnen vullen met het publiek dat wij bereiken. En dat bereik heeft impact. Want we brengen vrouwen letterlijk in beweging met meer dan 70.000 bezoekers naar de Libelle Zomerweek, maar ook de introductie van de pil, de kiwi en de puntpaprika, om maar eens wat te noemen, verliep sneller met dank aan Libelle. De beste vrouwelijke cardiologen van Nederland? Door Libelle zitten hun wachtkamers vol, Waterpompen in Zambia? Met dank aan onze lezers werden er niet 5 maar 50 geslagen. Een Libelle Vinted-actie voor Voedselbanken Nederland? Onze visitors maken gelijk een extra bedrag over. Een oproep voor de Libelle Leesclub? De Facebook-pagina verdubbelt in likes. De lijst met voorbeelden is eindeloos.

Wat doet Libelle op het gebied van events?

Zet 11 tot en met 17 mei alvast in je agenda, want dan organiseren we alweer de 26ste Libelle Zomerweek in Expo Greater Amsterdam in Vijfhuizen. Het oudste en het grootste vrouwenbrand-event van Nederland waar ons merk letterlijk tot leven komt. Het worden weer zeven onvergetelijke dagen bomvol optredens, workshops, een twee kilometer lange shoppingroute en heel veel lekker eten en drinken. Het is het favoriete vaste voorjaarsuitje voor heel veel vriendinnen, collega’s en moeders en dochters.

Welke producties van het afgelopen jaar ben je het meest trots op?

Ik ben supertrots op de Libelle Extra Makkelijk te Lezen in samenwerking met Stichting Lezen en Schrijven: een speciale Libelle-editie gemaakt mét en voor laaggeletterden, gratis verspreid in een oplage van 100.000 exemplaren. Waar kun je leesplezier nu beter mee bevorderen dan met een op maat gemaakt magazine? Echt, herkenbaar en dichtbij – korte teksten met eenvoudige woordkeuze en een vormgeving die het lezen nog makkelijker maakt. De giga hoeveelheid positieve reacties van de lezers van dit magazine én de hoeveelheid aandacht die we hebben weten te genereren voor laaggeletterden in Nederland (dat zijn er zo’n 2,5 miljoen mensen) was hartverwarmend.

Maar ook de samenwerking tussen DPG-merken Libelle, Margriet, Flair en Nouveau, waarbij we afgelopen november in blad, online en in video de aandacht vroegen voor de Dag tegen geweld tegen vrouwen en meisjes, vond ik een mijlpaal. Voor het eerst trokken we zo samen op en met dank aan onze indringende reportages gaven we de pledge van Orange The World een enorme boost.

Hoever is Libelle met betrekking tot digitalisering?

Libelle is altijd een digitale trendsetter geweest. Vijfentwintig jaar geleden hadden we als eerste een general interest website voor vrouwen, in 2016 lanceerden we een videoplatform, we pionierden als eerste met betaalde content, voice-action en tevens hadden we de primeur van inlog, paywall plus een abonneewaardig digitaal magazine – en nee dat is geen verzameling pdf’s, maar een online vertaling van het magazine met heel veel extra’s: animaties, video’s, rubrieken, vervolgverhalen en columns. Zoals Wieke Biesheuvel, Peter Heerschop, onze super populaire erotische thriller De Stagiaire en De Wraakvrouw. En dan heb ik het nog niet eens gehad over onze spraakmakende podcast De Vagina-dialogen. 

Welke thema’s gaan een belangrijke rol spelen in Libelle in 2023?

Komend jaar vieren we dat libelle.nl 25 jaar in de lucht is. Als digitaal feestvarken gaan we trakteren en extra speciale digitale feestmomenten creëren. Tijdens de Libelle Zomerweek in mei zal dat live gestalte krijgen. Daarnaast gaan we op Moederdag tijdens de Zomerweek uitpakken met een heel nieuw concept – hét meest gewilde moederdagcadeau is in de maak.

Inspiratie om je leven nóg leuker te maken is het hart van ons merk. Libelle is daarin ijzersterk – onze specials Lekker en Living zijn afgelopen jaar zelfs gegroeid in oplage. Naast onze zestien papieren specials gaan we dit jaar vier digitale specials maken. In maart verschijnt de eerste van het jaar geheel in het teken van lekker weg – van citytrips, strandwandelingen tot weekendjes weg in eigen land.

Onze maatschappelijk betrokkenheid zal continu zichtbaar zijn in al onze verschijningsvormen. Om zo vrouwen die niet vaak gehoord worden ook een stem te geven: van vrouwen met een beperking en een eigen bedrijf, zij die opgroeiden in armoede tot zij die weggewuifd worden bij de medisch specialist.

Natuurlijk blijft het bevorderen van leesplezier ook in 2023 een speerpunt. Daarom werken we aan een verrassend vervolg op de Libelle Extra Makkelijk te Lezen, want dit magazine is het juist voor hen die het lezen niet of niet zo goed machtig zijn de allerleukste manier om in te stappen.

www.libelle.nl

www.dpgmediagroup.com

Lees ook:

[Interview] Helene van Santen: Margriet maakt grote maatschappelijke impact

[Interview] Paul van Riessen (Quote): Diepgravende journalistiek kost tijd en doorzettingsvermogen

[Interview] Claudia Straatmans (Nouveau Magazine): We zijn de celebration van de 50+ vrouw

[Interview] Marieke 't Hart (VROUW Magazine): Wij maken spraakmakende content die een beetje schuurt

[Interview] Barbara van Erp (Saar Magazine): 50+ maar nog lang niet dood

[Interview] Rens Muller: Innovatie zit in het DNA van zowel Bicycling als Runner's World

M100 wordt gesponsord door

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief