Marketing Report
[Interview] Hoofdredacteur Ben Rutte  over Zeilen interview

[Interview] Hoofdredacteur Ben Rutte  over Zeilen

MarketingReport houdt een reeks interviews met partners van Value Zipper, de grootste onafhankelijke aanbieder van mediaruimte. Vandaag spreken we Ben Rutte, hoofdredacteur van het mediaplatform Zeilen.

Kun je Zeilen introduceren?

Jazeker! Zeilen is een mediaplatform voor en door zeilers. We schrijven over alles wat zeilers interesseert. Onze missie is om zeilers te inspireren om dromen waar te maken. We bieden inspiratie en relevante informatie om zo veel mogelijk plezier uit het zeilen te halen. We proberen ook zeildromen aan te wakkeren door te schrijven over bestemmingen en inspirerende avonturen. We zijn zelf ook fanatieke zeilers, en we willen altijd meer weten en vooral ook zelf ervaren. We probeer relevante content in vele vormen te maken die we via veel verschillende mediakanalen bij de zeiler weten te brengen. Zeilen is dus veel meer dan alleen een tijdschrift.

Wie is jullie doelgroep?

Zeilen richt zich op fanatieke zeilers; van beginner tot gevorderde, van toer- tot wedstrijdzeiler. Zeilers zijn interessante mensen. Ze zijn eigenzinnig en onafhankelijk en relatief hoogopgeleid en welstandig. We hebben veel zeer langdurige abonnees en hebben sinds corona gemerkt dat er ook veel nieuwe watersporters zijn bijgekomen.

Hoe voorziet Zeilen in de behoefte van de doelgroep?

Naast de maandelijkse uitgave van het tijdschrift kunnen zeilers op Zeilen.nl terecht voor het laatste zeilnieuws, spectaculaire video’s en vlogs van mede-zeilers, informatie over bootonderhoud en alles over de nationale en internationale wedstrijden en events. Onze website biedt een constant groeiend naslagwerk van kennis en informatie op alle vlakken. Inmiddels heeft de website gemiddeld 83.000 bezoekers per maand en heeft de wekelijkse nieuwsbrief 14.500 abonnees. Daarnaast hebben we een groeiend aantal volgers op social media; Facebook 21K, Instagram 6.7K en ons YouTube kanaal heeft 7.6K abonnees.

Ook geven we Zeilen-boeken uit, zoals de Zeilen Veiligheidsgids met meer achtergrondinformatie en verdieping. Daarnaast organiseren we evenementen zoals een jaarlijkse zeilwedstrijd en een speciale dag voor zeilers die op wereldreis gaan. Online zijn onze webinars een groot succes. Gestart tijdens corona hebben we nu nog steeds regelmatig meer dan 300 zeilers ‘op bezoek’ tijdens onze goed gewaardeerde live webinars.   

Wat werkt bij de lezer?

We zien uit de reacties die we krijgen dat onze lezers aanslaan op onze bijzondere reportages en ons enthousiasme om verslag te doen van avonturen. Onze redactieboot Zoef levert niet alleen veel contentproducties, maar is ook een geweldig marketinginstrument. Zoef wordt overal herkend en welkom geheten. Ook toen onze redacteur Joris Westerveld met redactieboot Zoef van Vlissingen naar Nieuwpoort (België) zeilde en weer terug. We maakten in elke stad een sfeervideo en een ‘mosselen-met-friet-test’ voor op de social mediakanalen en zagen we een duidelijke piek in onze Facebook en Instagram.

Wat maakt Zeilen aantrekkelijk voor adverteerders?

Het merk Zeilen is met name interessant voor adverteerders omdat we marktleider zijn binnen het segment watersport&zeilen maar ook heel goed zijn in maatwerk. Met het blad en onze andere kanalen bieden we het grootste bereik binnen de doelgroep en in het beste umfeld. Maar ook omdat onze adverteerders een onderdeel zijn van de zeilwereld waar onze lezers in geïnteresseerd in zijn. Een goede samenwerking is daarmee voor de lezers net zo interessant als voor de adverteerder. We zien steeds vaker dat onze goede contacten met adverteerders leiden tot intensieve samenwerkingen en verschillende vormen van branded content. 

Hoe gaat de titel om met branded content?

We doen ook bredere projecten. In samenwerking met Nationale Nederlanden hebben we het platform Vaarfoto.nl opgezet. Het idee achter dit online platform is dat zeilers met een vaarfoto vlaggetje gehesen op hun boot elkaar in actie fotograferen op het water en de foto’s met elkaar delen via Vaarfoto.nl. Daarvoor hebben we ruim 40.000 vaarfoto vlaggetjes verspreid onder zeilers in Nederland. Op het platform staan inmiddels duizenden foto’s en kun je de oranje vaarfotowimpel in veel masten zien wapperen. Het partnership is ook in 2022 succesvol verlengd.  

Laatste Nieuws en ontwikkelingen voor 2023

Er is een grote groep nieuwe watersporters bijgekomen sinds corona met een grote informatiehonger. Die gaan we beter bedienen met need-to-know content en een slimme samenwerking met onze nautische uitgeverij Hollandia en ons opleidingsplatform Vaarbewijs Academy.  Ook komt er een nieuwe reeks webinars. In 2023 gaan we onze digitale platformen verder ontwikkelen en uitbouwen.  En wie weet bouwen we weer een paar nieuwe verrassende samenwerkingen met adverteerders! Daarover mag je me altijd bellen. En tot slot blijft er hopelijk ook tijd over om veel te zeilen, want dat doen we het liefst!

Zeilen.nl wordt vertegenwoordigd door Value Zipper . Eén loket voor print, digital, social media, bioscoopfilms en de nieuwste toevoeging: sponsoring.

Lees ook:

[Interview] Mascha van den Boogaard (Vier het Leven): Je beleeft alles echt samen

[Interview] Michiel van der Borght: Humanitas draagt bij aan een samenleving waarin iedereen mee kan doen 

[Interview] Merel den Otter: MVO-beleid invullen? Zelf bomen planten is verslavend!

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief