Marketing Report
[Interview] Ido Abram (SEE NL en Eye Filmmuseum): We mogen trotser zijn op de Nederlandse film

[Interview] Ido Abram (SEE NL en Eye Filmmuseum): We mogen trotser zijn op de Nederlandse film

Nederland timmerde de afgelopen tijd behoorlijk aan de weg wat betreft filmaanbod. Films als Knor en Narcosis zijn bij de Oscars ingezonden. De organisatie SEE NL heeft als de taak  Nederlandse film en filmprofessionals wereldwijd te promoten. We spreken met Ido Abram, sinds september 2019 directeur van See NL en sinds april 2010 adjunct-directeur van het Amsterdamse Eye Filmmuseum.

SEE NL, waar zeven mensen werken, is een samenwerking tussen Eye Filmmuseum en het Nederlands Filmfonds. SEE NL werkt ook samen met de grotere Nederlandse filmfestivals (IFFR, IDFA,NFF en Cinekid) en de diverse branchepartijen.

Kun je uitleggen wat SEE NL is?

Het heette vroeger Holland Film en is een samenwerking tussen Eye Filmmuseum en het Filmfonds. Wij promoten de Nederlandse film, filmprofessionals en de Nederlandse filmcultuur in het buitenland.

We spreken dagelijks met makers over recent uitgebrachte en uit te brengen films en we kijken met hen wat de internationale route van de films kan zijn. We lobbyen bij talloze festivals: van Cannes, Berlijn Venetië, Rotterdam en Locarno, Busan tot Hong Kong. Het komt erop neer dat we contact hebben met filmfestivals over de hele wereld om ervoor te zorgen dat zij die films gaan bekijken en hopelijk selecteren voor hun programma.

Het is lobbywerk, want ieder festival heeft een eigen signatuur en programmeurs. Die nemen uiteindelijk besluiten en wij proberen ze dan Nederlandse films te laten selecteren die daarbij passen. Het gaat daarbij niet alleen om speelfilms, maar ook om documentaires, animatiefilms, jeugdfilms, VR en korte films.  We praten ook met salesagenten die de films aan distributeurs verkopen. Dat is wel indirecter. Ook hebben we contacten met persvertegenwoordigers.

Gaat het dan om de meer cultureel getinte (arthouse) films of ook de films die wat commerciëler zijn?

We hebben een culturele taakopdracht. Er is in feite geen onderscheid tussen een culturele en een meer commerciële film als het om de Nederlandse film gaat. Een Nederlandse romantische comedy heeft het internationaal moeilijker, want ieder land heeft zijn eigen romcoms en  Festivals programmeren in het algemeen meer arthouse-getinte films.

Hoe gaat het met  de Nederlandse film(industrie)?

We mogen in Nederland trotser zijn op de Nederlandse film, want we klagen er veel over. Er wordt altijd gezegd dat we het niet goed doen, maar als je naar actuele cijfers kijkt, dan valt dat enorm mee. We doen het heel goed met documentaires, jeugdfilms, animatie en korte films.

Speelfilms blijven een beetje achter, maar als je vergelijkt met andere landen hoeven we ons niet te schamen. We gaan ons niet meten met Duitsland en Frankijk, maar kijk eens naar landen met hetzelfde productievolume en met eenzelfde grootte als ons taalgebied.

Daarover gesproken hoe zit dat met Vlaanderen?

Nederland en Vlaanderen blijven gescheiden entiteiten. Vlaanderen had drie films in competititie  bij het afgelopen filmfestival van Cannes, wat fantastisch was, dat hebben wij als Nederland al heel lang niet bereikt. Vlaanderen ook heel lang niet.. Hoewel de taal op elkaar lijkt en er veel coproducties tussen Nederland en Vlaanderen zijn, is er toch een duidelijk verschil tussen films van beide landen, een andere manier van verhalen vertelllen.

De film Knor is een Nederlands/Vlaamse coproductie die net zijn Vlaamse première heeft gehad op het filmfestival van Ghent. Die film doet het internationaal waanzinnig en die sturen we in voor de Oscarcategorie Beste Animatie.

Hoe worden de Nederlandse inzendingen voor de Oscar eigenlijk bepaald?

Voor de categorie beste internationale feature mag elk land één inzending doen. In Nederland is daar een commissie voor met een brede afspiegeling van de filmindustrie: dus afgevaardigden van brancheverenigingen van producenten, filmjournalisten, editors, scenaristen, cameramensen en vertegenwoordigers van Eye, het Filmfonds, NVBF, distributeurs en anderen. In totaal 20 mensen, ik ben de voorzitter.

De in te zenden films moeten voldoen aan reglementen van de Oscars en dan bespreken wij alle kandidaten en wordt er uiteindelijk gestemd via een notaris. De bedoeling is te kijken naar welke film de grootste kans maakt om een Oscar te winnen, dus niet per se de persoonlijke favoriet.

Naast deze inzending kunnen er ook films bij in verschillende categorieën meedoen als ze aan de Oscar Qualififying reglementen voldoen.

Wat doet SEE NL bij de Oscars?

We coördineren de volledige campagne  van de Nederlandse inzending voor Best International Feature. Dit doen we samen met DDA en Dada Films in New York en Los Angeles. Daarnaast  ondersteunen we alle overige inzendingen van Nederlandse films in de andere categorieën met een financiele bijdrage en  met promotie, maar de coördinatie ligt veelal bij de producent zelf.

Wat helpt is dat de oscarinzending Knor bijvoorbeeld ook in de Verenigde Staten gaat uitkomen met een Engelstalige dub. We ondersteunen ook drie korte films, waaronder Vlekkeloos, dat in Berlijn een grote prijs heeft gewonnen. De animatiefilm It is Nice in Here heeft tijdens de Semaine de la Critique in Cannes gedraaid en de korte film In Flow with Words won op het Locarno filmfestival en gaat over tolken bij het Joegoslavië-Tribunaal. Ook zijn er nog drie documentaires die op belangrijke festivals prijzen hebben gewonnen en grote distributeurs en/of  streamers aan zich verbonden hebben.

En op andere festivals?

We staan op allerlei festivals met een Nederlands paviljoen of met een Nederlandse stand. Dat is tegelijk een ontmoetingsplek voor de Nederlandse filmindustrie in het buitenland. In die zin zijn we het kaasmeisje van de Nederlandse film. We maken jaarlijks een catalogus en die versturen we wereldwijd. Op onze website is het het laatste nieuws over alle Nederlandse films te vinden, gewonnen prijzen, interviews met makers, showreels enzovoort.

Hoe kijk je aan tegen andere landen?

Je doet het met elkaar. We zijn heel collegiaal met elkaar, zo helpen we elkaar vaak. Binnen Europa zijn we ook verenigd in de European Film Promotion en trekken soms samen op. Als een film geselecteerd is, is het een goede film. Als die niet geselecteerd wordt, dan hebben wij het niet goed gedaan. Dat sentiment bestaat. De concurrentie is tegelijkertijd wel moordend. Bij die festivals worden de beste films geselecteerd.

Er zijn zoveel festivals, dus reizen we ook veel en dat is goed voor het netwerken. We konden dat een tijd lang niet en toen was het online dat de klok sloeg. Daardoor zijn we nu wel beter online actief. Hoewel we niet te vergelijken zijn met de grote landen waar veel meer budget is om films te promoten, doen we het met zijn allen en proberen we onze unieke elementen te promoten.

Sta je ook open voor commerciële sponsoring?

Ja ik sta er wel voor open als een commerciële partij met ons zaken wil doen, maar we zijn niet de rechthebbenden van de films en zijn echt bezig met het promoten van films op een zo onafhankelijke mogelijke manier. Wat we wel al doen, is samen met ambassades en consulaten het mede organiseren van Nederlandse filmweken en filmvertoningen. Dat doen we over de hele wereld. Misschien is dat interessant voor een commerciële sponsor?

Je bent ook adjunct-directeur van het filmmuseum Eye. Hoe gaat het daarmee sinds coronacrisis voorbij is?

Over de hele linie is het zo dat bij filmtheaters en musea het bezoek aantrekt, maar nog wel achterblijft bij de periode voor de coronacrisis. Dit geldt dus ook bij ons voor de tentoonstellingen en de films: we zitten op 70 procent bezetting en dat is vergeljikbaar met de rest van het land. Je merkt dat de grotere arthouse-films pas de komende periode uit zullen komen. Hopelijk krijgen we er een publieksboost mee, maar het blijft afwachten.

Welke activiteiten staan op het programma de komende tijd?

Onlangs is een mooie tentoonstelling met Fiona Tan geopend die nog tot 8 januari 2023 loopt. We hebben de komende tijd prachtige filmprogramma's en indivuele films. We zijn klaar voor meer bezoekers. Inmiddels is Eye Filmmuseum online actiever geworden.. Met de Eye Film Player, Picl en educatieve acties moesten we online uitwijken en dat zetten we waar mogelijk door. Maar het gezelligste en mooiste is als men binnen op de mooiste manier films komt kijken op het witte doek.

www.see-nl.com
www.eyefilm.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.