Marketing Report
[Interview] Irene Smit: Flow is hét slow life magazine met antwoorden voor deze tijd interview

[Interview] Irene Smit: Flow is hét slow life magazine met antwoorden voor deze tijd

Marketing Report maakt een serie interviews met hoofdredacteuren naar aanleiding van de publicatie van de Tijdschriften50.

Irene Smit, Creative Director van Flow Magazine, stijgt van nummer 25 naar nummer 24 in de Tijdschriften50. We spreken haar.

Dag Irene, kun jij Flow Magazine introduceren?

Flow is hét slow life magazine met antwoorden voor deze tijd: een ode aan bewuster leven, creativiteit en dagen zonder haast. Belangrijke Flow-onderwerpen zijn slow life, persoonlijke ontwikkeling, mental health en zorgen voor elkaar én de wereld.

Flow is een unieke titel met een internationale poot. We zijn gestart op een zolderkamer in Haarlem in 2008 en uitgegroeid tot een internationaal succesvol mediaplatform. We hebben licenties in Frankrijk en Duitsland (met teams in Parijs en Hamburg), en een samenwerking met een Amerikaanse uitgever voor boeken en stationery. Ik ben er trots op dat ik als oprichter nog elke dag het merk mag bewaken en kan laten groeien.

Wat is de doelgroep van Flow Magazine en welke kanalen zet je in om die te bereiken?

Flow-lezers zijn hoogopgeleid en breed geïnteresseerd – in bewust leven, met aandacht voor zichzelf en de wereld. Flow is een unieke titel, met lezers in verschillende leeftijdsgroepen. Nog even gelijk een misverstand uit de weg ruimen: we zijn níet spiritueel en níet zweverig. Interessegebieden van onze lezers zijn onder meer mentale en fysieke gezondheid, biologisch en duurzaam eten en leven, boeken, kunst en cultuur, (duurzaam) reizen, zelfontwikkeling, creativiteit en wonen. 

Met Flow bereiken we deze lezers via ons magazine (10 keer per jaar), specials (4 keer per jaar), social kanalen (Flow neemt de 6e plek in op de ranglijst van magazinemerken gekeken naar het aantal volgers op social media – bron MMA), via nieuwsbrieven, ons online trainingsplatform School of Flow en onze website www.flowmagazine.nl.

Wat willen en verwachten jullie lezers van jullie?

Herkenning en inspiratie. "Het lijkt wel alsof jullie redactie in mijn hoofd kan kijken. Op het gepaste moment komen de thema's in het tijdschrift aan bod die bij mij spelen," schreef een lezer ons deze week. En dit soort mails komen heel regelmatig langs. Flow is een echte love brand. 

Verder verwachten de lezers altijd iets nieuws: bij elk nummer zitten verrassende cadeaus van papier, waardoor elke Flow als een cadeautje voelt.

Wat kan Flow Magazine dat geen enkel ander tijdschrift kan?

De tijdgeest aanvoelen en benoemen wat er speelt. We leven in een enorm hectische wereld waarin alles snel verandert. Duiding aan die wereld geven, uitleggen wat dit met je doet en hoe je je weg daarin vindt: dat kan Flow als geen ander.  

Daarbij verpakken we deze boodschap in een uniek jasje. Flow bestaat altijd uit verschillende papiersoorten die de boodschap ondersteunen. Soms schuurt er iets, en dan mag het papier wel wat ruwer. Soms geeft iets het leven glans, en dan glanst het papier ook.   

Wat doet Flow Magazine op het gebied van events?

We hebben een unieke doorlopende samenwerking met Museum van de Geest in Haarlem, dat in 2022 de prestigieuze European Museum of the Year Award won. In het museum is een permanente Flow Slow Art Tour te volgen waarbij bezoekers kunnen vertragen en reflecteren. Dit museum is echt een plek waar de lezer het Flow-gevoel kan beleven. 

Op welke producties van het afgelopen jaar ben je het meest trots?

De online training Een week voor jezelf van School of Flow waarin alles samenkomt. Tijdens deze week kun je leren beter voor jezelf te zorgen en neem je je patronen en automatische gedrag onder de loep. Deelnemers zijn zeer tevreden over de training. Fleur, één van de reacties: "Het was heerlijk om zo de dag te beginnen. Na het volgen van Een week voor jezelf begrijp ik beter waarom ik sommige gevoelens of gedachten onder een vergrootglas leg."

Wat maakt Flow Magazine aantrekkelijk voor adverteerders?

Flow heeft een unieke positie weten te verwerven in het medialandschap. Met een hoog engagement en groot bereik zijn we de succesvolste titel in het body en mind-segment, iets waar we extreem trots op zijn.

Hoe kijk jij als hoofdredacteur naar het publiceren van branded content?

Bij Flow omarmen we branded content. We maken met liefde een uiting passend voor onze doelgroep en passend bij ons merk, zowel online als in print. 

Hoe ver is Flow Magazine met betrekking tot digitalisering?

Binnen DPG is er veel aandacht voor digitalisering. Flow profiteert van alle specialistische kennis binnen DPG en is volop in ontwikkeling op digitaal gebied. 

In 2022 lanceerden we School of Flow, een online learningplatform met focus op creativiteit en zelfontwikkeling. Een succesvol project waarmee we momenteel volop experimenteren en ook een jongere doelgroep laten kennismaken met de levenslessen die in Flow staan. En dan is er natuurlijk www.flowmagazine.nl: dé plek waar je tot rust komt en oplaadt. 

Welke thema’s gaan een belangrijke rol spelen in Flow Magazine in 2023?

Na de turbulente jaren die achter ons liggen, is het voor velen duidelijk dat het anders moet. De wereld moet anders worden ingericht – en dat krijgen we alleen met z’n allen voor elkaar. Hoe gaan we om met alle crisissen die we het hoofd moeten bieden? Welke nieuwe denkers hebben oplossingen voor deze nieuwe tijd en hoe kunnen we die toepassen in ons dagelijks leven? Wat kunnen we zelf doen? Hoe worden of blijven we mentaal veerkrachtig en mentaal gezond in een wereld die zo turbulent is? Daar zal het over gaan in Flow. Op een positieve, constructieve manier is Flow de komende jaren nog meer een bron van inspiratie en rust voor haar lezers.   

Wat is de belangrijkste innovatie in het tijdschriftvak en hoe gaat jouw tijdschrift die toepassen?

De digitalisering is volop gaande, en geeft ook een titel met een grote liefde voor papier – zoals Flow – veel nieuwe kansen. In papier zal Flow altijd uniek blijven. Maar online is onze boodschap net zo sterk, en daar bereiken we steeds meer mensen. Wat wordt de ideale mix tussen Flow print/School of Flow en www.flowmagazine.nl? We gaan de komende jaren volop testen hoe deze drie gebieden elkaar kunnen versterken en hoe we de juiste combinatie kunnen aanbieden aan de lezer.

Welke commerciële samenwerkingen staan er op de planning voor 2023?

Er is een prachtige samenwerking tussen ICM Opleidingen & Trainingen en Flow in 2023. ICM ziet in Flow de perfecte partner voor een langdurige samenwerking. Daarnaast zijn er gesprekken gaande met partijen op het gebied van mentale gezondheid. De afgelopen 15 jaar is Flow uitgegroeid tot een expert op het gebied van mental health en slow life, en we zetten onze kennis graag in om ook jongere doelgroepen te helpen. 

Hoe gaan jullie het succes van Flow Magazine verder uitbouwen in 2023?

Flow bestaat dit jaar 15 jaar. Het wordt dus een uniek jaar waarin we de successen vieren en volop kijken naar nieuwe kansen en samenwerkingen. De onderwerpen in Flow spreken veel verschillende doelgroepen aan en we zijn volop aan het vernieuwen en verbreden. Er staan nieuwe samenwerkingen op stapel rondom mental health, we werken aan nieuwe trainingen voor School of Flow, er komt een spectaculair jubileumnummer in december, we werken aan een nieuw boek in Amerika en zullen de samenwerking met Museum van de Geest uitbreiden. Flow is volop in ontwikkeling en relevanter dan ooit. 

Wat is het laatste nieuws?

Er zijn gesprekken gaande over een nieuwe licentie in het buitenland…. 

www.flowmagazine.nl

www.dpgmediagroup.com

Lees ook:

[Interview] Karin Swerink: Merken kloppen bij LINDA. aan omdat ze enthousiast zijn over onze vormgeving, tone of voice en fotografie

[Interview] Hilde Tholen: Wij binden de (toekomstige) ouder aan Ouders van Nu

[Interview] Miluska van 't Lam (Harper's Bazaar): Wij willen vrouwen inspireren groot te dromen

[Interview] Hilmar Mulder: Libelle heeft de kracht om te verrassen, verbazen en ontroeren

[Interview] Helene van Santen: Margriet maakt grote maatschappelijke impact

M100 wordt gesponsord door

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief