Marketing Report
[Interview] Ivo voor den Dag: Emolife-events bereiken veel mensen en onze kracht is een persoonlijke benadering interview

[Interview] Ivo voor den Dag: Emolife-events bereiken veel mensen en onze kracht is een persoonlijke benadering

MarketingReport houdt een reeks interviews met partners van Value Zipper, de grootste onafhankelijke aanbieder van mediaruimte. We spreken Ivo voor den Dag, directeur marketing bij Emolife.

Kun je Emolife en wellicht ook jezelf introduceren?

Emolife Events & Consultancy bestaat al sinds 2006. Vanuit Amsterdam ontwikkelen en organiseren wij diverse branded events voor goede doelen als KiKa, Amref Flying Doctors en het Daniel den Hoed Fonds. Bekende events zijn Run for KiKa Marathon, Tour for Life, Giro di KiKa en Africa Classic. In de afgelopen 10 jaar hadden de evenementen van Emolife ruim 100.000 deelnemers en werd er meer dan 60 miljoen euro opgehaald voor goede doelen.

Onze events bereiken veel mensen en onze kracht is een persoonlijke benadering. We staan altijd dicht bij onze deelnemer, begeleiden deze waar nodig. Een benadering die effect sorteert, gezien het aantal herhaaldeelnemers, de hoge fundraising-opbrengst van de events, en de waardering door deelnemers. Onze events scoren altijd ruim boven de 8.0.

Mijn naam is Ivo voor den Dag en ik werk sinds 2014 voor Emolife, in eerste instantie als verantwoordelijke voor de marketing en organisatie van verschillende wielerevents en sinds 2020 ben ik directeur marketing.

Wat zijn zoal de mogelijkheden om met jullie samen te werken?

Met onze wielerevents spreken we een doelgroep aan die gemiddeld hoog opgeleid is, veel ondernemers of mensen met goede functies in bedrijfsleven, overheid en zorg. Tijdens de evenementen zijn zij verbonden door zowel de fiets als het doel waar zij voor fietsen. Het is ongelooflijk om te zien wat er gebeurt als je een groep van 300 fietsers samenbrengt in de mooiste gebieden van Europa om geld in te zamelen voor belangrijke goede doelen. De saamhorigheid is gigantisch.

Met onze evenementen werken we altijd samen met mooie merken die niet alleen de meerwaarde zien in de doelgroep die wij aanspreken, en die natuurlijk ook de toegevoegde waarde zien van het steunen van een belangrijk doel.

Kun je daar ook voorbeelden van geven?

De afgelopen jaren lag bij ons de focus op de samenwerking met product-sponsors. Vaak waren dit partijen die actief zijn in de fietsbranche en de sportbranche. Logisch: zij willen fietsers bereiken om zo hun merk te positioneren. Recent zien juist partijen buiten de fietsbranche de meerwaarde in een samenwerking. Deelnemers aan bijvoorbeeld HartenVijf.cc of Giro di KiKa fietsen natuurlijk graag, maar hun leven gaat verder dan de fiets. Het zijn beslissers in bedrijven, mensen die met hun gezin op vakantie gaan, kortom: het grootste gedeelte van het leven vindt plaats als zij niet op de fiets zitten. De specifieke doelgroep die wij bereiken en de maatschappelijke impact van de events in combinatie met het profiel van onze deelnemers maakt het heel interessant voor merken om met ons samen te werken.

Waarom denk je dat dit voor sponsors en partners interessant is?

Een samenwerking met een van onze branded events gaat verder dan alleen het koppelen aan een doelgroep en een event. Voor een sponsor of partner gaat het ook om de maatschappelijke impact. Je laat als bedrijf ook zien dat je betrokken bent en dicht bij de samenleving staat en daarnaast heeft het ook een sympathieke uitstraling.

Waar hebben jullie sponsors voor nodig?

We hebben het over sponsors, maar we spreken liever over partners. We vragen niet alleen iets, maar we bieden ook iets. De wisselwerking is wat ons betreft essentieel. Zeker omdat wij voor goede doelen werken.

Wij onderscheiden drie soorten sponsors/partners.:

Geld-sponsors: dit zijn sponsors die met een financiële bijdrage zorgen dat meer geld naar het goede doel gaat.

Product-sponsors: van transport en logistiek tot de inkoop van Food & Beverage Een week fietsen in bijvoorbeeld de Dolomieten vergt veel organisatie en inkoop. We zijn altijd op zoek naar partijen die producten of diensten kunnen leveren die direct bijdragen aan een verlaging van de productiekosten van een evenement.

Incentive-sponsors: Deelnemers hebben een minimaal bedrag dat zij middels fundraising bijdragen aan het goede doel. Met behulp van incentives (kortingsbonnen, waarde cheques en producten) stimuleren wij mensen om geld op te halen.

Wat is voor jullie het verschil tussen sponsors en partner?

Het verschil zit wat ons betreft in de duur en intensiteit van de samenwerking. Een sponsor is belangrijk, maar de afspraken zijn vaak iets meer transactioneel: partij x geeft iets en krijgt daarvoor iets terug.

Bij een partnership zoek je naar gemeenschappelijke waarden en doelen en probeer je daar over verschillende jaren wederzijds meerwaarde te creëren. Omdat onze events altijd gekoppeld zijn aan een goed doel is dit een logische manier van samenwerking. Een partij moet niet alleen interesse hebben in ons event en onze doelgroep maar moet ook verbondenheid voelen met het goede doel. Dit is belangrijk om het partnership succesvol te maken.

Wat is het laatste nieuws?

Komend jaar pakken we groots uit met een nieuw evenement: HartenVijf.cc. Na een pilot in 2022 mikken we op een mooie groei in 2023. De opbrengst van HartenVijf gaat naar Stichting Hartekind. Deze stichting zet zich in voor onderzoek naar aangeboren hartafwijkingen. Belangrijk, want dit is momenteel nog doodsoorzaak nummer 1 onder kinderen. We verwachten de komende jaren veel impact te maken met dit 5-daagse event in misschien wel het mooiste fietsgebied van Europa.

Emolife wordt vertegenwoordigd door Value Zipper Sponsoring. Value Zipper Sponsoring is onderdeel van Value Zipper. Eén loket voor print, digital, social media, bioscoopfilms en nu dus ook sponsoring.

Lees ook:

[Interview] Norbert Chevalier over TIG Sports: Sport is de katalysator van een belevenis

[Interview] Robbert Meulenveld: De plastic-tsunami moet stoppen, en wel bij de bron!

[Interview] Michiel van der Borght: Humanitas draagt bij aan een samenleving waarin iedereen mee kan doen

[Interview] Merel den Otter: MVO-beleid invullen? Zelf bomen planten is verslavend!

 

Abonneer je op onze nieuwsbrief.