Marketing Report
[Interview] Jacob Ljunggren (Leadstar Media): Nederlandse gokmarkt ontwikkelt zich trager dan verwacht interview

[Interview] Jacob Ljunggren (Leadstar Media): Nederlandse gokmarkt ontwikkelt zich trager dan verwacht

Het komende WK voetbal in Qatar wordt voor Nederlanders om meerdere redenen een bijzonder toernooi. Voor het eerst in de geschiedenis van het voetbal zal het wereldkampioenschap in de herfst en winter gespeeld worden. Ook is het voor het eerst dat liefhebbers van sportweddenschappen bij meer dan tien legale bookmakers terecht kunnen om te wedden op het WK. Dit biedt kansen voor affiliates.

1 oktober 2021 opende de markt voor online kansspelen. Sindsdien kunnen gokbedrijven een vergunning aanvragen voor het legaal aanbieden van sportweddenschappen en meer dan tien bookmakers ontvingen in het afgelopen jaar zo’n vergunning. Het zorgde ook direct voor een toename van het aantal affiliates in het online wedden domein.

Hoe ziet de markt er één jaar na dato uit en is de potentie al waargemaakt? Wij spraken met Jacob Ljunggren, product director bij het Zweedse Leadstar Media dat met Mybookmakers.nl een voorname affiliatepartner is voor de legale Nederlandse bookmakers.

Welke verwachtingen hadden jullie bij het openen van de markt?

    Wij hadden hoge verwachtingen. We zijn een van oorsprong Zweeds bedrijf en er zijn, zeker op het gebied van reguleringen, veel overeenkomsten tussen de Nederlandse en Zweedse gokmarkt. In jullie land wonen alleen wel bijna twee keer zoveel inwoners als in Zweden. Veel van onze partners waaronder grote gokbedrijven als de Kindred Group en Betsson stonden ook al jaren voor de regulatie te trappelen om ook legaal in Nederland te mogen opereren. We keken dus uit naar de de opening van de Nederlandse gokmarkt en zagen het als een hele interessante groeimarkt met veel mogelijkheden voor de toekomst.

    En? Wordt aan die verwachtingen voldaan?

    Om eerlijk te zijn, de markt ontwikkelt zich trager dan gehoopt en gedacht. We dachten al een grotere groei te kunnen zien. Dat de interesse in het wedden op sport groter zou zijn.

    Wat denk je dat de reden daarvan is?

      Daar kunnen meerdere oorzaken voor zijn, maar bij ons in Zweden is er bijvoorbeeld al tientallen jaren een sportwedden cultuur. Veel van de grote merken zoals Unibet en Betsson waren in Zweden al jaren voor de regulering actief. Het wedden op sport via verschillende aanbieders was hier al heel gebruikelijk. In jullie land moet dit nog groeien.

      Heeft de beperking van reclame uitingen hier ook invloed op?

        Het kan zeker een bepaalde invloed hebben. Tegelijkertijd zien wij in Spanje dat je deze invloed ook niet moet overdrijven. Er is geen land in Europa dat strengere regelgeving heeft voor bookmaker reclames en welkomstbonussen. Bij het invoeren van de reguleringen daar waren we dan ook bang dat het flinke impact op de bezoekersaantallen zou hebben. In de praktijk viel dit enorm mee, de zoekvolumes zijn wat lager maar onze sites zijn nog steeds succesvol. Dus ja, het heeft een licht negatieve invloed maar er zijn ook zaken die een positieve invloed kunnen hebben, zoals bijvoorbeeld het naderende WK voetbal.

        In welke zin?

          Tijdens een groot toernooi als het WK voetbal pakken de wedkantoren vaak uit met grote reclamecampagnes en speciale welkomstbonussen en acties. Dit zorgt voor extra aandacht voor de bookmakers en daarmee ook veel nieuwe spelers. De hoop van de wedkantoren is dat spelers vervolgens vertrouwd raken met wedden op sportwedstrijden en ook na het WK bij hun blijven spelen. Wij zien nu al op onze site dat de aandacht voor wedden op het WK begint toe te nemen. In de komende weken zal dat alleen maar verder toenemen met het de verwachte piek één dag voor de start van het toernooi en rond de wedstrijden van Oranje.

          Zijn jullie ondanks de tegenvallende groei wel van plan in Nederland actief te blijven?

            Zeer zeker. De Nederlandse markt is nog altijd een hele interessante markt met veel groeimogelijkheden. We zijn nieuw op de Nederlandse markt en de Nederlandse gokmarkt zelf is ook nieuw, we willen daarom de markt vooral beter leren kennen en begrijpen zodat we daar in de toekomst op kunnen anticiperen. Hopelijk, dragen we zo ook weer bij aan de sportwedden cultuur in Nederland.

            Abonneer je op onze nieuwsbrief