Marketing Report
[Interview] Jeffrey de Graaff (M&N Media Group): Onder het Maaiveld brengt mensen in verbinding interview

[Interview] Jeffrey de Graaff (M&N Media Group): Onder het Maaiveld brengt mensen in verbinding

Jeffrey de Graaff is mede-eigenaar en oprichter van de op 1 januari 2020 gelanceerde M&N Media Group. Dit bedrijf, dat ook Ignas van Schaick en Gerben Kuipers mee op hebben gericht, richt zich op het produceren, distribueren en promoten van muziek- en natuurfilms. We spreken Jeffrey de Graaff over zijn bedrijf, de productie Onder het Maaiveld en een project met André Kuipers.

Voor wie M&N Media Groep niet kent, kan je uitleggen wie jullie zijn en wat jullie doen?

We richten ons op muziek- en natuurfilms. We zijn onderscheidend omdat we zowel een producerende als uitbrengende (distributie)partij zijn. Normaal zijn dat gescheiden trajecten. Het produceren van een natuurfilm duurt bij ons over het algemeen een jaar of drie. Tijdens de productieperiode werken wij ook al aan onze partnerships en het releaseplan voor de film. Dit geeft ons en onze filmpartners veel mogelijkheden en kansen.

Kan je iets meer vertellen over de oprichters?

Gerben Kuipers was eigenaar van, en exploiteerde bioscopen onder de naam Cinemec (die intussen aan Pathé zijn verkocht) en onderneemt in duurzame houtbouw. Ignas van Schaick is al jaren bekend als producent van natuurfilms met zijn bedrijf EMS Films. Ik ben actief geweest in de marketing-, media- en distributiewereld bij diverse werkgevers als DPG Media, Sony Music, Entertainment One en AT Bookings.

Wat onderscheidt jullie in de filmbranche?

Er zijn veel filmdistributeurs in de markt die zich richten op mainstream en arthouse film, in een zeer competitieve markt. Wij richten ons met M&N Media Group op muziek- en natuurfilms. In het natuurfilm genre onderscheiden we ons met films als De Nieuwe Wildernis, De Wilde Stad en Onder het Maaiveld. Met het combineren van productie, marketing en communicatie en muziek- en filmdistributie in één bedrijf zijn we uniek. We streven daarbij naar wereldwijde uitbreng van onze films.

Kan je iets vertellen over de filmproductie Onder het Maaiveld die begin maart 2023 uitkwam?

Wij maken met Onder het Maaiveld, een film over de bodem, de ongeziene wereld onder onze voeten zichtbaar. Wist je dat er in theelepel aarde meer levende organismen zijn dan dat er mensen op aarde leven? Een onderwerp waar je als bioscoopbezoeker niet direct aan denkt maar wat de basis van ons bestaan op aarde raakt.

Onder het Maaiveld is een impact-documentaire, na het zien van de film willen de kijkers in actie komen. De film geeft mensen inspiratie om zelf iets te willen gaan doen.

De film is erg actueel. Ons land kent zoveel uitdagingen op het vlak van biodiversiteit, stikstof en grondwater, deze film raakt dat en ons allemaal. Wij zijn graag verbindend, nemen geen stelling in de film, zodat we partijen bij elkaar brengen die het misschien niet eens met elkaar zijn. Veel partijen vanuit het bedrijfsleven en overheid zijn op deze wijze met elkaar in gesprek geraakt na het vertonen van de film.

Eerdere films over de bodem als The Biggest Little Farm en Kiss the Ground (beiden op Netflix te zien) zijn toch net wat anders want daar zie je vooral mensen over de bodem praten maar je ziet het leven niet. Wij duiken met Onder het Maaiveld echt de bodem in en laten deze voor velen onbekende wereld zien.

Hoe is deze productie tot stand gekomen?

Onder het Maaiveld is onderdeel van een groter project van het IUCN NL. Wij kwamen met ze in gesprek over een film over de bodem. Die uitdaging wilde wij wel aan maar wel op onze eigen manier en binnen de lijn van de eerdere filmproducties. Een bioscoopwaardige, inspirerende film.

Het bodemleven in beeld brengen is nogal een uitdaging. We zijn gaan praten met partijen die actief zijn in de microscopische wereld; de wetenschap. We hebben o.a. samengewerkt met de Universiteit Wageningen, Naturalis, Micropia Artis en microfotograaf Wim van Egmond. Vandaaruit hebben we alle technische uitdagingen in kaart weten te brengen en een plan van aanpak voor het filmen en monteren gemaakt. Het was een hoera-moment voor ons toen het voor ons duidelijk werd dat het ging lukken om het bodemleven zichtbaar te maken voor het publiek.

Met wie werken jullie samen?

We werken veel samen met groene partijen, overheden, NGO’s, het onderwijs en met de b2b-markt.

Samenwerking vertaald zich in een breed pallet aan mogelijkheden met onze films en alle aanvullende media. Met Onder het Maaiveld hebben wij partnerships met o.a. ASN Bank, TAUW Nederland, Ecostyle, Instituut voor Natuureducatie en is Albert Heijn supporter van de film.

Waar is Onder het Maaiveld te zien en hoe pakte het publiek dit op?

De film draait op dit moment in 60 filmtheaters door het land. Inmiddels heeft de film al meer dan 35.000 bezoekers. Binnen de eerste speelweek werd de documentaire al bekroond met een Kristallen Award (deze Award wordt uitgereikt door het Nederlands Film Festival aan documentaires die 10.000 bezoekers behaald hebben). Er zijn weinig non-fictie titels die dit aantal bezoekers in de bioscoop behaald.

Er komt ook een junior-versie van de film?

Ja, op 19 april zal Onder het Maaiveld junior uitkomen in de bioscopen en filmtheaters door het land, een film voor het hele gezin! Daarmee verbreden we het bereik van het verhaal over de bodem.

Het fenomeen natuurfilms, is dat bekend bij het publiek?

De meeste mensen kennen onze film De Nieuwe Wildernis wel, die film heeft 800.000 bioscoopbezoekers getrokken. Daarnaast zijn de TV-producties van de BBC bekend bij het publiek. Jaarlijks verschijnen er meerdere natuurfilms in de bioscoop van Nederlandse makers die allemaal hun publiek wel vinden.

Met welk project zijn jullie nu bezig?

Op 19 oktober 2023 komt de film Beyond uit, een co-productie met André Kuipers die de bioscoopbezoeker dezelfde buitenaardse ervaring wil geven zoals hij die zelf als astronaut heeft beleefd. Met een blik op de aarde vanuit het oogpunt van een astronaut, als een ode aan de planeet. Beyond bevat maar liefst 40 muziektracks van componist en muzikant Vangelis (wijlen Evanghelos Odysseas Papathanasiou) waarmee Kuipers bevriend was. Beyond is geen documentaire maar een sound & vision experience!

Welke exploitatievormen kennen jullie films?

Alle films die wij uitbrengen, starten altijd in de bioscoop.

Na het bioscoop-window zijn onze films te zien op de diverse streamingdiensten (Pathé Thuis, Netflix, Disney+, etc.) en TV. Sinds kort hebben we ook een eigen online platform, cinecheetah.com. Maar we richten ons ook op het onderwijs, naast de film maken we ook lesmateriaal, en zijn onze films ook in andere configuraties beschikbaar voor congressen en presentaties.

Wat is jullie toegevoegde waarde voor de bioscoop?

Het publiek voor onze films verschilt nogal van het mainstream publiek. Het betreft deels ook een doelgroep die niet altijd reguliere bioscoopbezoekers zijn. Ook richten wij ons op besloten voorstellingen voor bijvoorbeeld overheden en bedrijven die hun medewerkers, relaties en/of klanten een bijzondere bioscoopervaring willen geven, al dan niet met een inleiding of Q&A met de makers of spreker.

www.mn-mediagroup.com

www.onderhetmaaiveldfilm.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief