Marketing Report
[Interview] Julien Galand over de Champions League-campagne van Pepsi

[Interview] Julien Galand over de Champions League-campagne van Pepsi

Pepsi Max lanceerde onlangs de internationale Love it. Live it. Football-campagne. In Nederland bestaat deze uit limited edition spelersverpakkingen en digitale content. Wij spreken met Julien Galand, marketingmanager Social Beverages Benelux bij Pepsico.

Hallo Julien. Hoe is deze campagne tot stand gekomen?

De campagne komt voort uit het meerjarige partnerschap van PepsiCo, waar Pepsi Max onder valt, met de UEFA Champions League. Op wereldwijd niveau is gewerkt aan deze Love it. Live it. Football-campagne waarbij Messi een belangrijke ambassadeur is. Lokaal hebben we deze campagne in Nederland onder andere verder uitgerold door de inzet van digitale content, de introductie van een limited edition Pepsi Max 25cl blik met Lionel Messi-design en een consumentenactie waarbij UEFA Champions League finaletickets en smart tv’s gewonnen kunnen worden via www.pepsimaxfootball.com.

Waarom juist deze vijf voetballers? 

Pepsi Max heeft wereldwijd vijf bekende topvoetballers geselecteerd voor zijn Pepsi Max All Star Team. Deze vijf talenten houden van en leven voor het (voetbal)spel, je voelt hun passie voor voetbal in alles wat ze doen; die passie viert Pepsi Max ook graag in deze campagne. Daarnaast heeft elk van deze topvoetballers een specifieke karakteristieke eigenschap die tot uiting komt in de thematische artwork designs die speciaal zijn ontwikkeld voor deze campagne.

Hoe is de samenwerking met fotograaf Danny Clinch tot stand gekomen?  

Danny Clinch is een internationale, welbekende fotograaf met wie we op Pepsi Max al eerder hebben samengewerkt. Clinch legt in zijn foto’s het karakter en de energie van elke Pepsi Max All Star-speler vast. Zijn foto’s fungeren als basis voor de persoonlijke artistieke designs die door vijf verschillende kunstenaars verder zijn uitgewerkt tot grafische artwork designs.

Waarom is er gekozen voor vijf kunstenaars uit vijf verschillende landen?

Er is specifiek gekozen voor vijf verschillende kunstenaars; één kunstenaar uit het thuisland van elke Pepsi Max All Star-speler: Diego Jimenez (aka DIYE) uit Argentinië, Bicicleta Sem Freio uit Brazilië, Dennis Schuster (aka DXTR) uit Duitsland, Kim Sielbeck uit de Verenigde Staten en Iain Macarthur uit Engeland. Door samen te werken met talentvolle, lokale kunstenaars wordt de lokale relevantie versterkt.

In welke landen loopt de campagne?

De  Love it. Live it. Football-campagne is  een wereldwijde campagne;  maar liefst meer dan 60 landen doen eraan mee. De mate van executie kan per land uiteraard iets variëren, afhankelijk van bijvoorbeeld de grootte van de markt.

Wat is het doel van de campagne?

Met deze Love it. Live it. Football-campagne viert Pepsi Max de passie voor het voetbal en daagt Pepsi Max fans in heel Nederland uit tot een penalty paint off-spel, waarbij fans een digitale verfpenalty kunnen nemen tegen een virtuele keeper. Degenen die een verfklodder scoren, maken kans op felbegeerde tickets voor de UEFA Champions League Finale 2018 in Kiev, of een smarttv. Vanaf 19 maart tot en met 20 mei 2018 kunnen voetbalfans online meedoen via de EAN-code die te vinden is op elke Pepsi en Pepsi Max-promotieverpakking.

Wat zijn de resultaten in Nederland?

De campagne loopt nog tot en met de UEFA Champions Leaguefinale eind mei. Het is dus nog te vroeg om concreet over de resultaten te spreken. De Pepsi Max limited edition-blikken zijn momenteel op de markt en de consumentenwinactie is nog volop gaande.

De maatschappelijke focus ligt steeds meer op gezond leven. Gezond eten en drinken wordt de norm. Een kwestie van tijd voordat softdrink als sponsor van een sport met argusogen wordt bekeken? Hoe kijk jij daar tegenaan?

Inderdaad, mensen letten meer en meer op hun gezondheid. Dit zien en erkennen we ook. Voor ons is voetbal meer dan een sport. Mensen leven voor hun passie en emotie en voetbal is een sterke drager van emotie voor veel mensen. Onze producten evolueren ook mee met de consumententrends. We zien merken als Pepsi niet alleen als drankproducten, maar ook als sterke emotionele partners voor mensen. Ik zie geen reden waarom softdrinks geen partners zouden kunnen zijn van sportevenementen, zolang ze maar aan de behoeften van de consumenten van vandaag en morgen blijven beantwoorden. Een goed voorbeeld hiervan is Gatorade, een softdrinkmerk van ons dat verkozen is door topsporters vanwege de kwaliteit van zijn producten.

www.pepsi.nl
www.pepsimaxfootball.com

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief