Marketing Report
[Interview] Karen Kuhbauch over Durf en Verleiding

[Interview] Karen Kuhbauch over Durf en Verleiding

MarketingReport houdt een reeks interviews met partners van Value Zipper, de grootste onafhankelijke aanbieder van mediaruimte. Karen Kuhbauch is hoofd Commerciële Zaken bij Singer Laren. We spreken haar over de partnership-mogelijkheden van de komende blockbuster-tentoonstelling van Kees van Dongen Durf en Verleiding.

Karen Kuhbauch werkt al sinds 2009 bij het museum, waarvan de laatste vijf jaar in haar huidige functie, waarin ze eindverantwoordelijk is voor het horecaconcept, de museumwinkel, locatieverhuur en veel plezier heeft in het ontwikkelen van nieuwe initiatieven. Ze geeft leiding aan een bevlogen team van zeven mensen.

Kun je Singer Laren en wellicht ook jezelf introduceren?

Singer Laren is ontstaan uit een schenking van Anna Singer-Brugh aan de gemeenschap. De schenking bestond uit een concertzaal en een museum gebouwd aan hun historisch woonhuis, Villa de Wilde Zwanen. Van een culturele instelling met een overwegend regionaal bereik is Singer Laren uitgegroeid tot een bloeiende culturele ontmoetingsplaats met een landelijk publiek. De afgelopen jaren is er flink verbouwd én uitgebouwd. Het theater is in 2017 hernieuwd geopend en in 2021 is met de schenking van mevrouw Blokker de Nardinc-vleugel toegevoegd en het gehele museum volledig gerenoveerd. Begin 2022 zijn we door de vakjury en het publiek uitgeroepen tot Gebouw van het Jaar. Na de coronapandemie zijn onze bezoekersaantallen voor het museum en het theater hoger dan ooit en staan we aan de vooravond van twee bijzondere tentoonstellingen en een nieuw theaterseizoen met bekende namen en nieuw talent. Onze beeldentuin, horeca en shop zijn vrij toegankelijk, waarmee we iedereen de mogelijkheid geven om van Singer Laren te genieten.

In mijn dagelijkse werk ben ik altijd op zoek naar kansen, innovaties, productontwikkeling en samenwerkingen om de museum- en theaterbezoeker te verrassen en met bijzondere producten, diensten en belevenissen.

Wat zijn zoal de mogelijkheden om met jullie samen te werken?

Singer Laren ademt gastvrijheid, creativiteit, kunst en cultuur. Veel bedrijven en organisaties vinden daarom ook hun weg naar interessante samenwerkingen, sponsoring en partnerships. De villa, het theater, het museum en de beeldentuin worden ook gebruikt voor allerlei soorten inspirerende evenementen en bijeenkomsten. Zo is het mogelijk om productpresentaties en product-introducties te houden in onze theater zaal met daarna een diner voor alle genodigden. Ook voor kleinere en meer intieme presentaties hebben we zalen en uiteraard is het mogelijk om met zakelijke relaties het museum te bezoeken onder begeleiding van onze conservator.

Kun je daar ook voorbeelden van geven?

De blockbuster-tentoonstelling Kees van Dongen. Durf en verleiding start op 17 januari en wordt de grootste tentoonstelling in de geschiedenis van Singer Laren. Kees van Dongen, een gewone jongen uit het oude Delfshaven, maar wel behept met veel talent, ontwikkelde zich tot schilder van figuur en vernieuwer door kleur en toets. Hij ontwikkelde zich, ook dankzij zijn unieke marketingtalent, tot schilder van wereldklasse. Hij wist precies wat hij moest doen en bij wie hij moest zijn om zichzelf in de spotlight te zetten en onsterfelijk te maken. Dankzij zijn verblijf in Parijs, de vele internationale tentoonstellingen én de combinatie van talent en durf werd hij één van de belangrijkste Nederlandse kunstenaars. Kees van Dongen had een radar om bij de juiste mensen in het vizier te komen en recht op zijn doel af te gaan. Hij was een graag geziene societygast en de feesten die hij organiseerde waren beroemd en berucht.

Deze tentoonstelling leent zich voor unieke merchandise-partnerships met zijn toonaangevende en populaire werk, maar ook partners met wie we producten kunnen ontwikkelen rondom het thema Frankrijk en Parijs en de feesten die hij organiseerde. We denken bijvoorbeeld aan een kleurrijke Kees van Dongen-sjaal, kaasfondue-pakketten, kaasplankjes en andere luxe en modieuze artikelen die zijn geënt op zijn tijd in Parijs. En we laten ons natuurlijk graag verrassen door potentiële merchandise partners met bijzondere ideeën. Meer informatie over deze tentoonstelling vind je op singerlaren.nl/keesvandongen.

Waarom denk je dat dit voor sponsors en partners interessant is?

Singer Laren heeft een doelgroep die bovengemiddeld geïnteresseerd is in hoogwaardige producten en diensten. Het grootste gedeelte van onze bezoekers en supporters is hoog opgeleid en ze hebben een bovengemiddeld inkomen. Het A-merk Singer Laren straalt kwaliteit, gastvrijheid en creativiteit uit en maakt ons daarmee een geschikte partner voor veel bedrijven en organisaties. Zo staat Singer Laren al decennia bekend als een uniek, particulier cultureel erfgoed met als laatste wapenfeit het uitgebreide en vernieuwde theater voor podiumkunsten en zakelijke bijeenkomsten. Deze intieme zaal biedt plaats aan 400 bezoekers in de zeer comfortabele stoelen met veel beenruimte. Hier zitten gasten altijd first class. In de gerenoveerde woonkamer van Anna en William Singer kan worden gegeten en gedronken en de door tuinarchitect Piet Oudolf ontworpen beeldentuin trekt ieders aandacht; het heeft een ongekende aantrekkingskracht to roam around. Singer Laren blijft daarmee een thuis waar kunsten, zaken en mensen graag samenkomen.

Zeker ook met de aankomende Kees van Dongen-tentoonstelling, die 17 januari 2023 start. We gaan hiervoor zelfs onze openingstijden uitbreiden en veel bijzondere activiteiten organiseren, we gaan partnerships aan waarmee we samen hoogwaardige merchandise willen gaan ontwikkelen. Met de Kees van Dongen-tentoonstelling verwachten we dat de groei in bezoekersaantallen nog verder gaat toenemen. We trekken met deze blockbuster-tentoonstelling een nog meer landelijk en ook jonger publiek. De Kees van Dongen-tentoonstelling is mogelijk gemaakt door het Blockbusterfonds en 200.000 bezoekers zou geen uitzondering mogen zijn op wat we verwachten. Zeker omdat we met de marketingcommunicatie inspanningen en een aanzienlijk marcom-budget in de voetsporen van marketingtalent van Kees van Dongen zelf gaan treden. Het Blockbusterfonds is opgericht om het cultureel ondernemerschap te stimuleren en de realisatie van evenementen met blockbusterpotentie mogelijk te maken. Door de unieke combinatie van museum, theater, beeldentuin, Singer Café én Singer Shop hebben we alles in huis om alle bezoekers een fantastische ervaring te bieden en daar kunnen onze partners natuurlijk heel mooi op meeliften.

Waar hebben jullie sponsors voor nodig?

Singer Laren kan enkel bestaan bij de gratie van haar publiek. Singer ontvangt alleen een gemeentelijke subsidie voor het onderhoud van het pand en is verder aangewezen op donaties en publieksinkomsten van particulieren. Dus ja, we zijn voor een groot deel afhankelijk van onze trouwe sponsors en mensen die Singer Laren door willen geven aan de volgende generaties, door middel van schenkingen en nalatenschappen. Meer informatie hierover is te vinden op singerlaren.nl/steunons. Naast onze samenwerking met zogeheten sponsors werken we ook steeds meer met ambassadeurs, mensen die impact maken en ons een warm hart toedragen. Met de Kees van Dongen-tentoonstelling verwachten we dat deze groei nog verder gaat toenemen.

Wat is voor jullie het verschil tussen sponsors en een partner?

De meeste van onze sponsors zijn ook partners, zoals ABN AMRO. Naast de sponsoring organiseren we tal van gezamenlijke activiteiten en trekken we bijvoorbeeld gezamenlijk op om in actie te komen tegen ongelijkheid in de kunstwereld. Ook geven we veel ruimte aan jong aanstormend klassiek talent door de samenwerking met de Keep an Eye foundation.

Wat is het laatste nieuws?

Op 13 september is de tentoonstelling De Nieuwe Vrouw van start gegaan. Die vertelt het verhaal van veranderende maatschappelijke posities van vrouwen in spraakmakende kunst. Ons theater bruist weer als nooit tevoren met optredens van onder anderen Shirma Rouse, Ellen ten Damme, Peter Pannekoek, Igone de Jongh, Freek de Jonge, Lenette van Dongen, Huub Stapel, Peter Blok en Bas Hoeflaak.

Singer Laren wordt vertegenwoordigd door Value Zipper Sponsoring

Value Zipper Sponsoring is onderdeel van Value Zipper. Eén loket voor print, digital, social media, bioscoopfilms en nu dus ook sponsoring.

Lees ook:

[Interview] Merel den Otter: MVO-beleid invullen? Zelf bomen planten is verslavend!

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.