Marketing Report
[Interview] Karin Swerink: Merken kloppen bij LINDA. aan omdat ze enthousiast zijn over onze vormgeving, tone of voice en fotografie interview

[Interview] Karin Swerink: Merken kloppen bij LINDA. aan omdat ze enthousiast zijn over onze vormgeving, tone of voice en fotografie

Marketing Report houdt een serie interviews met hoofdredacteuren naar aanleiding van de publicatie van de Tijdschriften50. Karin Swerink, sinds 1 februari dit jaar algemeen hoofdredacteur van LINDA., in de Tijdschriften50 stijgt zij van plaats 15 naar 10.

Kun jij LINDA. introduceren?

LINDA. is alweer 20 jaar – we vieren in 2023 ons jubileum, waarover later meer – de nummer 1 glossy voor alle leukste vrouwen van Nederland. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een toonaangevend mediabedrijf dat meerdere printtitels uitbrengt, naast LINDA. maken we ook de stijlgids LINDA.loves die 3x per jaar verschijnt én LINDA.meiden. Met al onze social kanalen tikken we bijna de 1,5 miljoen volgers/likes aan en onze website LINDA.nl - met meer dan 5 miljoen gebruikers per maand - werd onlangs uitgeroepen tot nieuwswebsite van het jaar. Ook geven we Vogue.nl uit en bestieren de bijbehorende socials, daarnaast maken we voor grote bedrijven als HEMA en Bol.com tijdschriften op maat naar typische LINDA. snit.

Wat kan LINDA. dat geen enkel ander tijdschrift kan?

LINDA. is direct, toont lef, heeft zelfspot en is altijd herkenbaar door de unieke vormgeving en geheel eigen tone of voice. Typisch LINDA. is de steevast verrassende mix van verhalen van bekende en onbekende Nederlanders en lichte en zwaardere onderwerpen. Zo vind je in één nummer zowel een interview met Michelle Obama als een glamourshoot met actrice Susan Visser, de indringende verhalen van vrouwen die als jong meisje zijn besneden, columns van onder andere high class-escort Amber en presentatrice Roos Moggré en een geestig pleidooi om eens wat minder te zeuren met z’n allen. We informeren, raken en bieden onze lezers de gelegenheid weg te dromen: er is geen tijdschrift dat dat allemaal tegelijk voor elkaar weet te krijgen en al zolang op dit niveau kan presteren.

Wat willen en verwachten de lezers van LINDA.?

Voor onze lezers is LINDA. echt een maandelijks cadeautje aan zichzelf. Ze verwachten – terecht, trouwens – kwaliteit, in alle opzichten: bekende namen die in de shoots en interviews net iets meer van zichzelf laten zien, actuele thema’s die spelen in de samenleving, de beste fotografen en journalisten. Daarmee ligt de lat best hoog, maar gelukkig leggen we die voor onszelf nog hoger.

Welke producties van het afgelopen jaar ben je het meest trots op?

Heb je even? Onze editie over seksueel grensoverschrijdend gedrag, met een cover van fotografe Daantje Bons, hoort daar zeker bij. Ondanks het gevoelige thema is het ons goed gelukt het onderwerp gebalanceerd en vanuit verschillende invalshoeken te bespreken. Persoonlijk is de portrettenreeks van gezinnen die in armoede leven me erg bijgebleven: we maken elk jaar zo’n serie in samenwerking met de LINDA.foundation, die zich inzet voor dergelijke gezinnen en elk jaar weer vind ik het heel heftig om me te realiseren dat dit in Nederland gebeurt. Tot slot noem ik ‘GOED.’, een magazine naar typische LINDA.-snit dat we hebben gemaakt voor en in samenwerking met HEMA. Een groot succes, dat voor alle betrokkenen naar meer smaakt. 

Wat maakt LINDA. aantrekkelijk voor adverteerders?

De combinatie van smaak, kwaliteit en een groot bereik. Er is geen ander mediamerk dat alle drie tegelijk kan bieden. Wij creëren bereik maar ook impact met kwalitatieve en creatieve content. Steeds kijken we welk medium welk deel van het verhaal het beste vertelt, zodat het een optelsom wordt voor zowel de consument als de adverteerder. Dat kan in printtitels, maar ook in nieuwsbrieven, podcasts, activaties, videoseries en op onze social kanalen. Doordat we onderdeel zijn van Talpa Network, kunnen onze adverteerders optimaal profiteren van het Talpa netwerkeffect. Hiermee bieden we een groeiend integraal bereik van 13 miljoen Nederlanders.

Hoe gaan jullie het succes van LINDA. verder uitbouwen in 2023?

Zoals ik al eerder opmerkte, vieren we dit jaar ons 20-jarig jubileum. Daar hoort natuurlijk een fabuleus feestnummer bij, dat in september zal verschijnen. Maar we pakken en delen het hele jaar uit, onder andere met extra bijlages, dubbeldikke nummers en bijzondere samenwerkingen en cadeaus voor onze lezers. Daarnaast werken onze online- en printafdelingen nog hechter met elkaar samen en zijn we bezig een online premium-abonnement te ontwikkelen. Ondertussen groeien LINDA.nl en LINDA.meiden ook door – Meiden is de status van ‘jongere zusje’ bovendien allang ontstegen en is inmiddels echt een merk dat op eigen benen staat, met eigen look en inhoud met aan het roer hoofdredacteur Mandy Woelkens.

Hoe kijk jij als hoofdredacteur naar het publiceren van branded content?

Hoe meer content hoe beter, zolang het maar zinvol is voor lezer, kijker, luisteraar en we de vrijheid hebben om het LINDA. te maken. Dan heeft het ook het juiste effect voor de adverteerder. Wij zijn nog meer gaan investeren in de kwaliteit ervan en hebben er zelfs een apart team voor opgericht. Merken kloppen bij ons aan omdat ze enthousiast zijn over onze vormgeving, tone of voice en fotografie, en vertrouwen ons om het verhaal dat zij willen vertellen goed over te brengen. Dat kan op allerlei manieren: met een podcast of videoserie, een advertorial in een van onze magazines, maar ook met een geheel eigen tijdschrift voor een merk of bedrijf, gemaakt door de mensen van LINDA. Zoals GOED. voor de HEMA, maar ook BLAD. voor Fuze Tea en de Modegids voor Bol.com. 

Foto Karin Swerink: Marc de Groot

www.linda.nl

www.talpanetwork.com

M100 wordt gesponsord door

 

Lees ook:

[Interview] Robbert Vermue: National Geographic levert kwaliteit, betrouwbaarheid en neutraliteit

[Interview] Miluska van 't Lam (Harper's Bazaar): Wij willen vrouwen inspireren groot te dromen

[Interview] Rens Muller: Innovatie zit in het DNA van zowel Bicycling als Runner's World

[Interview] Paul van Riessen (Quote): Diepgravende journalistiek kost tijd en doorzettingsvermogen

[Interview] Helene van Santen: Margriet maakt grote maatschappelijke impact

[Interview] Claudia Straatmans (Nouveau Magazine): We zijn de celebration van de 50+ vrouw

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief