Marketing Report
[Interview] Klaas Engelsma (BrandBase): Wij concentreren ons op trialists en switchers en maken klanten weer loyaal interview

[Interview] Klaas Engelsma (BrandBase): Wij concentreren ons op trialists en switchers en maken klanten weer loyaal

In de aanloop naar de bekendmaking van de Reclamebureau100 tijdens het M100 Event op woensdag 7 december in de Kromhouthal Amsterdam houden wij een serie interviews met genomineerden. Vandaag spreken wij met Klaas Engelsma, Strategy Director bij BrandBase.

Kun jij BrandBase introduceren?

BrandBase is een internationaal opererend marketing advies bureau met kantoren in Amsterdam, London en Hong Kong. We zijn gespecialiseerd in reward marketing, het belonen van klanten door middel van unieke spaaracties voor producten die uniek zijn. We opereren in 30+ markten wereldwijd en doen dat op basis van fysieke en digitale oplossingen. Wat ons drijft is innovatie, effectiviteit en duurzaamheid. 

Wat voor jaar is 2022 voor jouw bureau?

Het was een geweldig jaar, we hebben ons 25 jarig bestaan groots gevierd waar we nog van aan het nagenieten zijn. Daarnaast hebben we waanzinnige stappen gezet om samen met klanten duurzame marketing proposities te ontwikkelen en zo te helpen het verschil te maken. En toevallig op dit moment hebben we de Jungle Cup gelanceerd, de eerste plastic vrije wegwerp beker om zo iets te doen aan de berg plastic afval.

Wat kan BrandBase dat andere bureaus niet kunnen?

Wij concentreren ons op trialists en switchers en maken klanten weer loyaal. Het klinkt als logisch en toch zien we dat veel klanten daar niet over nadenken. Ze proberen vooral om loyale klanten nog loyaler te maken. En dat werkt nauwelijks volgens Byron Sharp.

Het is 2022. Een klant belt. Wat wil deze?

De klant zoekt naar mogelijkheden om hun loyalty base te activeren. Ze zien dat het bekende punten sparen en kortingen geen groei meer genereren. Ze willen vooral een gesprek hoe te vernieuwen en weer te groeien. 

Is er met zoveel focus op data niet te weinig aandacht voor creatie en merkbouwen?

Zeker, dat is al jaren het geval. De snelste manier om die datafetisj te verminderen is de focus te leggen op bottom line resultaten. En daar kunnen wij mee helpen; gemiddeld 3 tot 6 procent omzetgroei. 

Kunnen merken zich nog onderscheiden met een duurzaamheidspropositie?

Ja natuurlijk als twee derde van de Nederlanders zegt duurzaamheid belangrijk te vinden. Gewoon doorpakken en helpen de wereld een beetje beter te maken is een groot goed. Kijk naar Lidl die slaat zichzelf niet op de borst maar verduurzaamt er lustig op los. Met gillend succes.

Wat is het laatste nieuws?

Onze plasticvrije Jungle Cup gaat als de brandweer. Een wegwerpbeker zonder plastic die binnen 6 maanden volledig verdwijnt als een onverlaat ‘m in de berm gooit. Kijk daar hebben we wat aan als er 500 miljard plastic bekers of bekers met plastic geproduceerd worden per jaar wereldwijd. Stoppen daarmee, en wel nu. Daarbij: onze Good Cup kost evenveel als die Bad Cups. 

www.brand-base.com

Lees ook:

[Interview] Antoine Houtsma (Joe Public): Ons model stelt creativiteit boven alles

[Interview] Judith Peters (Havas Lemz) over merken meer betekenisvol maken

[Interview] Henri Lessing (Age Media): Op YouTube komt alles samen - search, storytelling, long-form content en nu ook shorts

[Interview] Roeland de Jong (Endeavour): Vanuit creativiteit en technologie halen wij het uiterste uit digitale marketing

[Interview] Ashwin Murli: MIX is een bureau waar alles draait om het idee

[Interview] Bert Hagendoorn: Bureaus nog succesvoller maken, daar haal ik plezier uit

[Interview] Michael Versélewel de Witt Hamer (REVITALIZE): Wij maken de vertaalslag van zwevende gedachtes naar een scherpe merkpositionering

[Interview] Tamara Couperus (Crocodile Agency): Wij bieden creativiteit, we denken out of the box

[Interview] Gertjan Hafkamp over Ceci n'est pas un bureau

[Interview] Stefan Nuijten: Marketing gaat bij Fightclub altijd om winnen

[Interview] Michael van Kerkwijk (De Combinatie van Factoren): Mensen in beweging brengen met slimme creativiteit

[Interview] Teus Baars (NOSUCH): Energizing brands. Energizing people

[Interview] Rolf van Oostrum (0930 creative agency): We maken f#cking mooi werk

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief