Marketing Report
[Interview] Koen Aartman: Partners zijn essentieel bij het voorzetten van de legacy van Johan Cruijff interview

[Interview] Koen Aartman: Partners zijn essentieel bij het voorzetten van de legacy van Johan Cruijff

MarketingReport houdt een reeks interviews met partners van Value Zipper, de grootste onafhankelijke aanbieder van mediaruimte. We voelen Koen Aartman, manager Partnerships van de Cruyff Foundation aan de tand.

Kun je de Cruyff Foundation en wellicht ook jezelf introduceren?

De Cruyff Foundation steunt en ontwikkelt wereldwijd impactvolle sport- en spelprojecten. Hierbij focussen we ons op kinderen en jongeren voor wie sport niet vanzelfsprekend is. Dit doen we met sportprojecten voor kinderen met een handicap, door het inrichten van de sportieve buitenruimte in aandachtsgebieden en maatschappelijke sportprogramma’s. Hiermee zorgen wij dat kinderen de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen, hun fysieke en mentale gezondheid kunnen verbeteren, om vrienden te maken en om hun talenten te ontdekken! Dit jaar bestaan we 25 jaar en vieren we de Legacy van Johan Cruijff!

Mijn naam is Koen Aartman en ik ben onderdeel van een sportief, dynamisch team van veertien personen gesitueerd in het Olympisch Stadion. Vanuit mijn passie voor sport, mijn ervaring als Brand Partnership Manager bij Talpa Radio en vooral de drive om kinderen het beste uit zichzelf te laten halen, zit ik vanaf het eerste moment op mijn plek als Manager Partnerships en ben ik inmiddels vier jaar werkzaam bij de Cruyff Foundation.

Wat zijn zoal de mogelijkheden om met jullie samen te werken?

Onze maatschappelijke relevantie is groter dan ooit, daarom willen we met onze partners impact maken op vier thema’s: gezondheid, leefbaarheid, persoonlijke ontwikkeling en meedoen. Voor we een samenwerking starten stellen we onszelf eerst de vraag wat zou Johan hebben gedaan, zo voldoen onze samenwerkingen aan een aantal kernwaarden zoals positief, verbindend, toegankelijk en eigenwijs en daarmee houden we zijn legacy in stand.

Onze wens en kracht is om structureel samen te werken, we hebben een rijk en groot netwerk van vaste samenwerkingspartners op wie we erg trots zijn en veel aandacht en energie aan besteden. Deze samenwerkingen kunnen als partner, sponsor of supplier. Voor deze samenwerkingsvormen geldt altijd dat het maatwerk is en dat we samen kijken naar de impact die we willen maken, hoe en wanneer we willen communiceren en activeren. Binnen de samenwerking kunnen we specifieke projecten omarmen, zoals:
 - het realiseren van (speciale) Cruyff Courts;
 - het ondersteunen van gehandicaptensportprojecten;
 - het omarmen van onze projecten waarbij we zorgen voor verbinding in de wijk, zoals het opleiden van Cruyff Coaches, Heroes en diverse participatieprogramma’s.

Daarnaast is het mogelijk om te activeren met onze evenementen. Deze evenementen zijn te sponsoren, zonder structurele samenwerkingspartner te zijn. Uiteraard kan je ook deelnemen aan deze evenementen:

  • De Cruyff Legacy 14K; ons hardloopevenement met finish in de Johan Cruijff ArenA.
  • De Cruyff Foundation Cup; het leukste bedrijvenvoetbaltoernooi in het Olympisch Stadion, waarbij je het opneemt tegen onze ambassadeurs en andere bedrijven.
  • Onze Open Dag; hierbij geven we 1500 kinderen (veelal) met handicap de mogelijkheid om hun passie en talent te ontdekken in het Olympisch Stadion.

Voor kleinere partijen bieden we een laagdrempelige manier om ons te ondersteunen en te profiteren van een rijk pakket als Business Friend van de Cruyff Foundation.

Kun je nog andere voorbeelden geven?

Met onze partner Action hebben we filiaalmanagers opgeleid tot Cruyff Coach. In twee dagen tijd werden zij klaargestoomd om op een Cruijffiaanse manier te coachen en begeleiden. Zij leerden over onderwerpen als teamdynamiek, gedragsprofilering, het verschil tussen leiderschap en coachen en het organiseren van een sportevenement voor kinderen. Vervolgens hebben de filiaalmanagers samen met de Action-medewerkers een evenement georganiseerd voor kinderen in hun wijk. Samen brengen we daarmee kinderen in beweging en investeert Action in betere en gemotiveerde managers en medewerkers.

Maar denk ook aan het realiseren van een (speciaal) Cruyff Court bij een zorginstelling, bij een AZC, of zelfs in Zuid-Afrika, Spanje of het VK. Zolang we door het aanbieden van sport en spelvoorzieningen samen duurzame impact maken.

Waarom denk je dat dit voor sponsors en partners interessant is?

We hebben veel tastbare lokale projecten in Nederland en we zijn wereldwijd (22 landen) actief en bekend. Via onze projecten brengen we wekelijks 200.000 kinderen in beweging, daarmee bieden we sponsors en partners de mogelijkheid om op een positieve manier een bijdrage te leveren, van heel lokaal tot wereldwijd. Tenslotte hebben we een rijk netwerk, veel ervaring en sterke partners die ons ondersteunen in het bedenken en uitrollen van de samenwerking.

Waar hebben jullie sponsors voor nodig?

Onze samenwerkingspartners leveren een essentiële bijdrage aan sportprojecten voor kinderen met én zonder handicap, voor nu en in de toekomst. Door de missie van de Cruyff Foundation in de breedte te ondersteunen, zijn onze samenwerkingspartners een essentiële schakel bij het voorzetten van de legacy van Johan Cruijff.

Wat is voor jullie het verschil tussen sponsors en partner?

Bij ons is iedere samenwerkingsvorm een partnership, we kijken van supplier tot en met partner naar de beste manier om elkaar te versterken en impact te maken. Uiteraard zit er verschil in de intensiteit van de samenwerking. Een partner stelt een hogere bijdrage beschikbaar en ontvangt een rijker pakket, meer gezamenlijke communicatiemomenten en grotere activaties. Ten slotte zit het verschil in het Internationale karakter van de samenwerking.

Wat is het laatste nieuws?

We zullen komende jaren vooral inzetten op het realiseren van meer duurzame impact in onze activiteiten. Dat betekent dat we op onze circa 300 Cruyff Courts wereldwijd professionals verder opleiden, dat lokale betrokken partijen onze Cruijffiaanse waarden nastreven en dat we nog beter focus doelgroepen bedienen via sociale programma’s (denk hierbij aan jongerenparticipatie, gender-equality, vluchtelingen en jeugd met een handicap).

Maar ook de komende jaren zullen we nieuwe Cruyff Courts blijven openen, zo zullen we de komende vijf jaar 50 Cruyff Courts in aandachtswijken in China openen.

Cruyff Foundation wordt vertegenwoordigd door Value Zipper Sponsoring. Value Zipper Sponsoring is onderdeel van Value Zipper. Eén loket voor print, digital, social media, bioscoopfilms en nu dus ook sponsoring.

Lees ook:

[Interview] Ivo voor den Dag: Emolife-events bereiken veel mensen en onze kracht is een persoonlijke benadering

[Interview] Norbert Chevalier over TIG Sports: Sport is de katalysator van een belevenis

[Interview] Robbert Meulenveld: De plastic-tsunami moet stoppen, en wel bij de bron!

[Interview] Michiel van der Borght: Humanitas draagt bij aan een samenleving waarin iedereen mee kan doen

[Interview] Merel den Otter: MVO-beleid invullen? Zelf bomen planten is verslavend!

Abonneer je op onze nieuwsbrief.