Marketing Report
[Interview] Léonie Koning (Initiative): Succesvolle merken in deze tijd zijn wendbaar, hebben visie en purpose

[Interview] Léonie Koning (Initiative): Succesvolle merken in deze tijd zijn wendbaar, hebben visie en purpose

Léonie Koning werkt ruim vijftien jaar voor Initiative, waarvan de laatste zeven jaar als hoogste baas. Wij spreken haar.

Al 15 jaar bij Initiative Léonie, er moet iets zijn wat je daar bevalt…

Dat is er zéker. Net als met elke relatie waarin de basis goed is, groei je met elkaar mee. En dat is hier ook van toepassing: groei begint bij de kennis van de veranderende cultuur, voor ons als bedrijf en als mensen. En dat geldt ook voor mij als leider en als mens. En omdat we als team super op elkaar ingespeeld zijn, blijven groeien en onszelf ontwikkelen, voelt het vaak niet als werk.

Als je 2020 vergelijkt met die andere veertien jaar, hoe bijzonder is 2020 dan geweest?

Zonder met clichés te smijten, het was een heel bijzonder jaar. Heftig, het vraagt veel van ons team, onze klanten en onze relaties. We voelen ons verantwoordelijk zeker ook omdat veel van onze campagnes een belangrijke maatschappelijke rol hebben door ons werk voor de Rijksoverheid. Ons team is uitzonderlijk veerkrachtig en wendbaar geweest en is dat nu nog. Daar heb ik een diep respect voor. En wat me ook bij is gebleven is dat juist in dit bewogen jaar iedereen meer dan ooit de zegeningen heeft geteld en energie krijgt van de mooie dingen die er wel zijn.

Het behoud van het account van de Rijksoverheid was niet onbelangrijk. Waarop heeft Initiative het opnieuw gewonnen?

We hebben samen met onze collega's van Reprise en Matterkind met een frisse blik gekeken naar hoe je zo’n samenwerking schetst en dan voor de komende zes jaar. Van de vier onderdelen in de aanbesteding was de strategische case erg belangrijk. Initiative werkt vanuit Cultural Velocity waarbij het gaat om de juiste aansluiting te vinden van de consument in cultuur. Dat betekent dat we ons niet meer sec op demografische groepen richten, maar op community’s, die we op een andere manier in beweging krijgen. In de feedback kwam terug dat we tot verdiepende inzichten met betrekking tot de cultuur van de doelgroep waren gekomen, dat verbinden via cultuur meerwaarde heeft, dat het focus brengt en dat de aanpak niet standaard was. Daar hebben we mede het verschil op gemaakt. Naast strategie was ook kwaliteit een belangrijk onderdeel; viewability, brand safety en het juiste gebruik van techniek. De door ons voorgestelde inkoopmethodiek, en het gebruik van de techniek, sloten naadloos aan bij deze eis vanuit de overheid.  

Het lijkt mij een mooie bevestiging als RECMA met regelmaat laat weten dat je het als mediabureau goed doet…

Eigenlijk vergelijken we onszelf niet meer alleen met de mediabureaus, omdat we ons werkveld in de afgelopen jaren hebben verbreed naar bijvoorbeeld marketingconsultancy. Maar de overzichten van RECMA zijn zeer zeker toonaangevend in de branche en het is dan ook een enorme opsteker dat we dominant gevonden worden door een onafhankelijke partij als RECMA. Ikzelf ben vooral trots op onze langdurige klantrelaties zoals met A.S. Watson, de constante groei in new business (onder andere door de winst van MG EMEA vorig jaar) én de mate waarin we als team verandering omarmen. Dat is de echte meerwaarde die onze opdrachtgevers ook voelen.

Hoe is de klantvraag in 2020 veranderd?

We weten allemaal hoe communicatie gebaat is bij snelheid, zeker als je kijkt naar een jaar als 2020. Wat we vaker doen, is samen naar een oplossing zoeken, met partijen uit meerdere hoeken van de business, aan tafel met een opdrachtgever. Het liefst natuurlijk live, maar in deze tijd ook erg succesvol middels virtuele workshops begeleid door onze business consultants. Niet meer op elkaar wachten maar tegelijkertijd vanuit verschillende invalshoeken aan dezelfde uitdaging werken. Dit voegt echt waarde toe en heeft mooie cases opgeleverd, bijvoorbeeld een Zilveren Effie voor Defensie maar ook een succesvolle positioneringsstrategie en brand narrative voor een retailer klant van Initiative. 

Hoe kijk je naar 2021?

Het glas is bij mij meestal halfvol en ik ben dan ook blij dat 2021 is begonnen. En met mij veel andere Initiativers, weet ik. Ja, er zullen nog veel nieuwe uitdagingen op ons pad komen. We gaan ons weer aanpassen aan de veranderingen in cultuur. En dat doen we met veel energie. Ik hoop wel dat als het virus enigszins onder controle is, we weer wat vrijer kunnen bewegen – ik mis het uit eten gaan met vrienden, het vooruitzicht op een leuke citytrip met mijn man en naar festivals gaan. Daar wordt elk mens beter van. Als grote trend zien we dat merken hun marketingaanpak continu moeten aanpassen aan onzekerheid. Dat zal heel 2021 een thema zijn. Dat vraagt om wendbaarheid, maar ook visie en purpose. 

Wat is het laatste nieuws?

Ben je dit interview aan het lezen tijdens lunchtijd en zoek je nog wat inspiratie voor je @home lunch? Probeer dan de Old Amsterdam Belegen sandwich. Ik ben fan van Old Amsterdam en ze hebben onlangs het assortiment uitgebreid met Old Amsterdam Belegen. Je herkent het aan de pittige en lichtzoete smaaktonen waar Old Amsterdam bekend om staat, maar dan iets milder. Perfect voor je lunch of tussen een tosti. Want in deze tijd moeten we van zoveel mogelijk kleine momenten @home genieten! Trots zijn we op de onlangs uitgerolde multimediale campagne voor de launch met onder andere televisie, online video, social en instore OOH. 

www.initiative.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief