Marketing Report
[Interview] Maarten Post over de campagne met Voetbal International

[Interview] Maarten Post over de campagne met Voetbal International

Hornbach laat het er niet bij zitten dit WK. Samen met Voetbal International slaan ze de handen ineen om Nederland alsnog de meeste goals
te laten maken. Te bouwen, dan. Wij spreken met Maarten Post, marketingmanager bij Hornbach, over deze WK-inhaker.

Hi Maarten, wie is het brein achter deze campagne?

Voetbal International en HORNBACH hebben een grote gemeenschappelijke doelgroep, dat was voor ons dé reden om samen om tafel te gaan en een ijzersterke en impactvolle campagne te bedenken. De doelstellingen en bijbehorende uitgangspunten voor deze campagne stonden al snel als een sterke fundering en gaven ons de ruimte om te focussen op de creatie. Dat we een voetbalgerelateerde klustrend wilden opzetten was al vrij snel duidelijk.
We willen heel voetbalminnend Nederland aan het klussen krijgen en er op deze manier voor zorgen dat we er de volgende keer weer gewoon bij zijn op het WK. Een win-win dus.

Hoe is de campagne tot stand gekomen?

HORNBACH is 21 jaar in Nederland en in die periode hebben we een sterke groei doorgemaakt. Ondanks dat veel consumenten en vakmannen van onze service en producten gebruik maken, zijn we nog niet echt gemeengoed in de Nederlandse markt. Wij zijn altijd wel een beetje die grote, oranje reus gebleven. Reden te meer om dichter bij de mensen te komen en meer in te spelen op de interesses uit de doelgroep. Natuurlijk te allen tijde met daarbij de HORNBACH-kernwaarden als centraal middelpunt. Zo proberen we klussen in verband te brengen met in dit geval, voetbal, en het op die manier leuk te maken. Ook kinderen en jongeren werken tegenwoordig steeds minder met hun handen. Op deze manier laten we zien dat je heel eenvoudig iets heel leuks kunt maken waar je trots op kunt zijn. Want daar gaat het uiteindelijk om, het trotse gevoel dat overblijft na alle energie, bloed, zweet en tranen, dat je in jouw project hebt gestopt.

Op welke manier onderscheidt Hornbach zich door middel van marketing?

Hahaha, op welke manier niet?! Ik denk dat iedere marketeer wel een beeld heeft bij hoe HORNBACH marketing bedrijft. Ik heb wat dat betreft de meest ideale marketingjob die ik me maar kan bedenken. Ik werk met een
ijzersterk merk dat staat als een huis. Onze formule bestaat uit bouwstenen die in beton zijn gegoten, daar kan niemand aan tornen. Bij ons is er dan ook geen discussies over welke aanbiedingen we in een campagne moeten
communiceren of welke reden we nu weer moeten bedenken om korting te kunnen geven. En juist dát biedt de mogelijkheid om een lange termijn strategie te hanteren waarbij je je aandacht aan de creatie kunt geven. Alles wat we communiceren is met impact in creativiteit en niet te vergeten relevantie.
Met nog maar veertien mega-vestigingen kan ik er namelijk niet voor zorgen dat heel klussend Nederland voor hun aankopen, altijd maar weer vijf bouwmarkten voorbij rijdt om bij ons te kopen. Voor een blikje verf spring je in Nederland nou eenmaal op de fiets, en soms rijd je die afstand zelfs wel drie keer op een dag. Waar ik wel voor kan zorgen is dat HORNBACH op merkvoorkeur en sympathie het wint van concullega's. Mijn doel is dan ook
om iedere consument het gevoel te geven "Had ik maar een HORNBACH bij mij in de buurt”.

Wat is volgens jou de ideale marketingmix? Hoe is deze hier ingezet?

Er bestaat naar mijn idee geen ideale marketingmix. De ideale marketingmix hangt sterk af van je campagne en de communicatie elementen die daar onderdeel van zijn. Maar dat campagnes crossmediaal ingezet moeten worden om écht impact te genereren dat moge duidelijk zijn.

Ook hier hebben we een goede mix van verschillende media. Zo communiceren we online via eigen kanalen en op vi.nl. Maar ook social is natuurlijk van vaste waarde. Daarnaast is de campagne doorvertaald naar onze vestigingen waar we in een project demonstratie laten zien hoe mensen eenvoudig zelf de goal kunnen maken. Hiervoor is een duidelijke instructievideo en een -flyer gemaakt die men ook thuis eenvoudig kan bestuderen.

Welke marketingtrend hoop je in een volgende campagne te kunnen uitdiepen?

Dat zien we in de toekomst wel weer. We spelen altijd zo veel mogelijk in op actualiteiten dus dat is niet te voorspellen. Maar dat we niet stil blijven zitten en altijd wel voor wat leuks zullen zorgen moge duidelijk
zijn.

Wat is het laatste nieuws?
Deze zomer, vanaf 7 juli, komt er weer een mooie campagne met een duidelijk HORNBACH handschrift zoals men van ons mag verwachten. Of eigenlijk, zoals niemand het ooit kan verwachten. Een campagne vol absurdisme en tegelijkertijd, recht op zijn doel af.

www.hornbach.nl
www.vi.nl

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief