Marketing Report
[Interview] Maartje van Wijk (Pakt) over Virtual Production interview

[Interview] Maartje van Wijk (Pakt) over Virtual Production

Rondom de bekendmaking van de Media100, Producenten50 en Reclamebureau100 publiceren we een serie interviews. Maartje van Wijk is co-CEO van PAKT.

Welke algemene trends zijn er volgens jou in 2022 en welke verwacht je in 2023?

De trend van 2022 die wij door zien zetten in ‘23, en misschien wel nooit meer is weg te denken, is Virtual Production. Filmen in led studios waarbij we de achtergronden maken in 3D met behulp van de Unreal render engine.

Dit is echt een technische ontwikkeling die het content productie landschap behoorlijk heeft doen veranderen. Wij maken binnen PAKT al jaren 3D animatie op wereldniveau en dit was de game-changer waar we op zaten te wachten. We zijn hier dan ook vol ingedoken. Wij hebben extra geïnvesteerd in de digitale kant van VP en hebben daar nu solide pipelines in liggen en de eerste internationale producties zitten er al weer op!

In 2022 zagen we ook een andere grote ontwikkeling zich verder doorzetten. Namelijk die van decoupling. Dat wil zeggen dat onze klanten, grote multinationals met behoefte aan veel content op veel kanalen in veel landen, een verdere scheiding aanbrengen tussen creatie en productie. We zien dan ook dat veel klanten PAKT kiezen als productiepartner op internationale content trajecten en dat we daarin gelijkwaardig optrekken met internationale reclamebureaus.

In april 2022 wijzigen jullie de groepsnaam in PAKT (voorheen Wenneker Group) om de groepsidentiteit te benadrukken van de acht film- en foto productiehuizen. Hoe is dit opgepakt in de markt? 

Nou dit is waanzinnig goed opgepakt door de markt. Onze strategie van individuele bedrijven die binnen een ecosysteem samenwerken op grote directe accounts is zeer succesvol gebleken. We hebben meerdere internationale pitches gewonnen omdat onze toch wel unieke manier van werken heel goed aansluit bij de vraag van grote brands: Hoe creëer je top content op schaal voor elk kanaal in elke markt? Onze werkwijze is het antwoord op die vraag.

Als je op geheel 2022 terugkijkt, hoe is het Pakt vergaan en de bedrijven die onder PAKT vallen?

Ondanks uitdagende marktomstandigheden hebben we weer een recordjaar in de boeken staan. En hebben we hebben twee nieuwe bedrijven in de markt gezet die een vliegende start maken. PAKT groeit binnen een buy & build strategie, dat betekent dat we actief overnames doen om PAKT te laten groeien. Maar wanneer we het perfecte bedrijf niet vinden, dan starten we net zo goed zelf een nieuw bedrijf op.

In België misten we een high-end foto productiebedrijf dus zochten we de beste mensen uit te markt en zijn we CRUSH gestart. In December zijn we in Stockholm Rabbits Foot Studios begonnen een productiehuis dat zich exclusief richt op content voor de gaming industrie. Met launching clients als Minecraft en Xbox zijn we heel enthousiast over 2023.

Hoe verwacht je dat 2023 zal verlopen voor PAKT?

Historisch gezien doen de bedrijven binnen PAKT het altijd goed in een crisis. Effectief en efficiënt werken op schaal zit in ons DNA en is in deze tijden extra belangrijk. Verder zien we de arbeidsmarkt iets afkoelen dan dat betekent dat we onze teams wat makkelijker kunnen uitbreiden. En dat is maar goed ook, want er liggen al weer prachtige projecten voor Q1 & Q2 voor ons klaar.

Verder lopen er diverse overnametrajecten in binnen- en buitenland. Helaas kunnen we daar pas iets over zeggen als de deals echt rond zijn. We zijn zeker niet blind voor de uitdagingen van deze tijd, maar hebben het vertrouwen van onze klanten en zien enorm veel kansen in.

Paul van Kuilenburg (Alfred) gaf via een Sinterklaas Boodschap aan dat humor steeds meer ontbreekt in reclames. Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Wij hebben het gevoel dat het in dit soort boodschappen vooral gaat over nostalgie. Wij maken heel veel tv-reclames en zien daarin echt scripts met humor. Kijk vooral ook naar het werk van onze Zuiderburen. Als je content op schaal maakt voor internationale merken wordt de discussie wel iets gelaagder. Immers elk land heeft zijn eigen cultuur en humor. Ik begrijp wel dat als je naar al die films kijkt de humor wel eens lastig te vatten is. Humor is een tool in een grote toolbox maar zeker niet de heilige graal.

Virtual productions lijken in de wereld van branded content een trend te zijn. Hoe zie jij deze ontwikkeling en hoe spelen jullie hier op in?

We hebben inmiddels 4 grote producties gedaan en de eerste resultaten zijn heel positief. Binnen onze specialiteit: content op schaal maken, is dit een geweldige tool. Niet alleen zijn de creatieve mogelijkheden eindeloos maar ook de footprint van sommige producties brengen we zo aanzienlijk omlaag.

Wij investeren vol in het digitale deel van virtual productie: het creëren van de 3D werelden die worden geprojecteerd op de LED-schermen in de studio. Onze teams zijn hier al lang mee bezig, dus een logische vervolgstap. De hardware en studio's zelf bouwen wachten we nog even mee. We hebben geweldige partners hiervoor en we hebben het gevoel dat de ontwikkelingen op hardware gebied nog niet helemaal uit ontwikkeld zijn. Op digitaal gebied zijn we absolute voorlopers.

Op welke producties ben je het meest trots uit het afgelopen jaar?

Dat zijn vooral de producties waarbij de onderlinge bedrijven binnen PAKT samenwerken. Vorig jaar was die samenwerking bij 8 procent van de projecten en in 2022 was dat al 22 procent. Daar hebben we dus grote stappen in gemaakt. Samenwerken is niet per definitie gemakkelijk en daarom ben ik er extra trots op dat alle bedrijven binnen PAKT elkaar steeds beter weten te vinden. Tja en alle content maken voor KIT KAT rondom de de wereldwijde lancering van Lord of the Rings is ook niet mis natuurlijk.

Begin dit jaar was de Metaverse veel in het nieuws. Daarna werd het stiller rondom dit thema. Hoe kijken jullie aan tegen deze ontwikkeling?

Wij zijn goed in 3D-animatie en het creëren van 3D-werelden. Door ons daarin verder te ontwikkelen, investeren we ook in de techniek die Metaverse-gerelateerd is. Vooralsnog is die vraag er nog niet zo, we wachten af in hoeverre dat verandert. Maar als onze opdrachtgevers content willen hebben voor in de Metaverse dan zijn wij er in ieder geval klaar voor. 

www.pakt.co

 

Abonneer je op onze nieuwsbrief.