Marketing Report
[Interview] Madelon Uljee (code d'azur): Magie ontstaat met verschillende perspectieven en visies

[Interview] Madelon Uljee (code d'azur): Magie ontstaat met verschillende perspectieven en visies

In Nederland is minder dan 10 procent van de creatief directeuren vrouw. Hoe kijken zij daar zelf naar? Marketing Report publiceert een serie interviews met vrouwelijke creatief directeuren. In deze reeks een interview met Madelon Uljee. Zij is Creative Director bij code d’azur.

Wat is je rol bij code d’azur?

Bij code d’azur ben ik verantwoordelijk voor de creatieve afdeling. Dat betekent dat ik mijn handtekening zet onder het creatieve werk dat de deur uitgaat. Communiceert het goed, zit het conceptueel goed in elkaar, past het bij het merk, brengt het de boodschap goed over, valt het op en dat soort zaken.

Wat heeft het samengaan met Triple betekend?

Dat bevindt zich nog in een vroeg stadium. In oktober 2022 is het samengaan aangekondigd. In de basis zijn we enorm complementair aan elkaar en dat bewijst zich nu al op bestaande klanten en business.

Hoe gaat Code d'Azur om met man/vrouw-verhoudingen?

We zijn een bedrijf met een technisch hart. Dan zou je denken dat het meer mannelijk zou zijn, maar we hebben een bijna 50/50 in de man/vrouw-verhouding. Ook op leidinggevend niveau zijn vrouwen goed vertegenwoordigd. Onze design, people, experience en finance & legal directors zijn vrouwen.

Daarnaast hebben we binnen code d’azur een DE&I taskforce team (Diversity, Equity, and Inclusion) dat veel sessies organiseert om binnen het bedrijf kennis te delen. Dit gaat over gender equality en intercultureel bewustzijn, maar ook neurodiversiteit.

Hoe kijk je aan tegen de discussie van de beste persoon op de juiste plek en op diversiteit mensen benoemen?

Creatief werk wordt het beste als er verschillende perspectieven en visies zijn binnen een team; dan ontstaat er magie. Stel ik heb twee mensen die gelijkelijk geschikt zijn, dan zou ik voor degene gaan die het meest divers is. Dat kan elk gender zijn.

Zie jij verschil als er meer balans is en dus meer vrouwen werkzaam zijn op leidinggevend niveau bij reclamebureaus?

Denk dat het goed is om een goede balans te hebben. Bij een bureau wil je een doelgroep aanspreken. De mensen zijn altijd een mix van genders, culturen et cetera. Ik denk dat het belangrijk dat het team dat het werk maakt ook dezelfde mix is voor wie je het werk maakt. Dat ze zich kunnen vereenzelvigen met de boodschap.

In Polestar-auto’s rijden mannen en vrouwen, om die doelgroep te begrijpen moet je werk maken met mannen en vrouwen. We werken wereldwijd voor ze. Dan pas kan je iedereen begrijpen. Als je een divers team hebt en naar iedereen luistert als leidinggevende, en de essentie eruit pikt en vertaalt naar een gedachte, dan maakt het niet of je man of vrouw of een ander gender bent.

Kan je voorbeelden noemen van effecten?

Zeker, in het verleden hebben we een verkeerd team op een pitch gezet dat de doelgroep waarvoor ze werkten niet goed begreep en dan gaat het zeker mis. Voor Polestar werken we sinds 2019. Een groot team werkt op deze klant, en alle landen, culturen en man/vrouw zijn vertegenwoordigd, dat is organisch.

Dan gaat het vanzelf; we hebben met Polestar een continue relatie. Het verschil is dat je minder projectbasis werkt en er meer feeling mee hebt. Ik hoop dat bij alle reclamebureaus diversiteit zit. Tot nu toe melden zich evenveel mannen als vrouwen aan op onze vacatures.

De Reclamebureau100, de lijst van de meest invloedrijke mensen in de reclamewereld, wordt gedomineerd door mannen. Hoe komt dat denk je en hoe kan dat veranderen?

Ik denk dat je als vrouw in een omgeving moet zitten waar je je veilig genoeg voelt om je mannetje te staan. Dus een omgeving waar je kan opkomen voor jezelf, emotie kan en durft te tonen - zonder dat dit bijvoorbeeld als zwakte wordt gezien - en vrij je mening kunt geven. Die omgeving moet gecreëerd worden. Als je die omgeving hebt, dan hoef je jezelf minder in te houden en dan kan je sneller groeien.

Hoe ga jij als leidinggevende met verhoudingen om bij het doen van projecten?

Stel we hebben een pitch voor een sportmerk. Dan zetten we mensen die affiniteit met sport hebben bij elkaar en laten we de diversiteit hier ook in terugkomen. Dus het thema en wat erbij past is leidend.

Hoe zou je willen dat dat verandert; wat wil je vrouwen & mannen in de sector meegeven?

Wat ik eerder aangaf: creëer een omgeving waar iedereen zich veilig voelt en waar iedereen de ruimte krijgt om te groeien, wie je ook bent en waar je ook vandaan komt.

www.codedazur.com

Lees ook:

[Interview] Berrit Blok (Endeavour): meer ruimte voor boss ladies in ons creatieve landschap

[Interview] Esmé Brinkman (Blauw Gras): het is voor onze sector cruciaal te investeren in het spotten van divers talent

[Interview] Anne Stokvis (N=5): Pijnlijke realiteit dat de reclamewereld wordt gedomineerd door mannen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.