Marketing Report
[Interview] Maira Evers (Gardeners): Wij kiezen heel bewust onze klanten uit interview

[Interview] Maira Evers (Gardeners): Wij kiezen heel bewust onze klanten uit

In aanloop naar de bekendmaking van de Reclamebureau50 op 9 maart 2022, publiceert Marketing Report een serie interviews met genomineerden. Vandaag spreken we met Maira Evers, Founder & Managing Director Gardeners.

Kun jij Gardeners introduceren?

Gardeners is een one stop creatief bureau where good things grow waar we nieuwswaardige campagnes en impactvolle merken ontwikkelen. Dit doen we met en voor mensen en merken die een positieve impact op de wereld willen maken. We hebben een earned first manier van denken, waarbij we strategie, relevante marketing- en business ervaring combineren met creativiteit en design.

Wat kan jouw bureau dat andere bureaus niet kunnen?

Wat ons wezenlijk onderscheidt van andere bureaus is onze positionering where good things grow. We kiezen heel bewust onze klanten uit. Allemaal merken die een positieve impact op de wereld willen maken. Want dat is wat wij ook willen. En dat doen we door deze merken te laten groeien. 7 jaar geleden hebben wij het roer omgegooid en echt bewust gekozen om voor mensen en merken te werken die de wereld een beetje mooier willen maken. Niet makkelijk in het begin, maar nu staat er een dijk van een do good klantportfolio met merken die heel goed bij ons passen. Hiernaast combineren we strategie, creatie en pr. Waardoor we een earned first way of thinking hebben. We geloven erin dat merken via nieuwswaardige content en campagnes geloofwaardiger zijn voor hun doelgroep en die doelgroep op die manier eerder in beweging krijgen.

Wat willen klanten van jouw bureau dat ze vóór corona nog niet wilden?

Voor veel merken betekende corona een herijking van hun strategie- en businessmodel, iedereen moest lokaler, digitaler en flexibeler gaan denken. Digitaal en betekenisvol contact met de consument werd nóg belangrijker. Ook is de urgentie voor merken die een positieve impact maken op mens en milieu groter dan ooit. Onze klanten hebben daarom meer behoefte aan strategisch advies over impact maken en positieve betekenisvolle digital first communicatie. Zo hielpen we bijvoorbeeld met de merkontwikkeling van een volledig digitaal coachings en leiderschapsontwikkelingsplatform. Deze klant deed voor corona alleen offline sessies. Corona gaf hen een impuls om een heel nieuw 100% digitaal platform te ontwikkelen.

Hoe ga je in 2022 als bureau de oorlog winnen?

Ik denk door dicht bij jezelf te blijven en daarbinnen met de stroming mee te gaan. We volgen alle ontwikkelingen op de voet en werken met een trendbureau samen om voor te blijven op wat komen gaat. Daarnaast houden we natuurlijk goed vast aan onze positionering where good things grow. En leggen we nog meer focus intern op where good people grow. De afgelopen twee jaar heeft ons geleerd meer naar binnen te keren en inside out te gaan werken, net zoals wat we onze klanten adviseren. Mensen en het team zijn alles.

Waarom zou het beste talent bij jouw bureau komen werken?

Steeds meer talent meldt zich bij ons aan door ons klantenportfolio en uitgesproken ambitie om alleen te willen werken voor merken die werken vanuit een positieve intentie om de wereld een beetje beter te maken. We merken dat meer mensen op zoek zijn naar betekenis en purpose in hun werk. Daarnaast denk ik ook dat we te gek team hebben dat echt mee wil bouwen aan een groeiend bureau. Where good things grow betekent ook where good people grow. We geloven erin om merken inside out te bouwen en doen dat zelf dus ook. We bieden veel ruimte om te groeien, zo zijn al veel stagiairs intern doorgegroeid en krijgt iedereen bij ons sinds dit jaar een jaar lang een “on the job”-coachingstraject bij Jobtimistic.

Moeten marketeers in 2022 meer investeren branding?

Ja. Goede branding zorgt voor lange termijn successen. Voordat je met marketing en activatie aan de slag gaat, moet je merk stevig staan. Merken zijn als mensen. Als je zelf investeert in persoonlijke ontwikkeling, dichterbij jezelf komt, wordt het contact met anderen vaak beter en meer betekenisvol. Zo kijken wij naar branding van merken. In een tijd waarin mensen zich graag uitspreken en kleur bekennen, verwachten mensen dit ook terug te zien in merken. Als je merkessentie duidelijk is en je positie in de markt helder, dan weten mensen (inclusief je eigen medewerkers) wat ze aan je merk hebben, ontstaat er een positieve verbinding, en dan willen ze er best een beetje meer voor betalen, als ze het eens zijn met de positie die je als merk inneemt. Èn delen ze hun positieve ervaringen maar al te graag met anderen.

Hoe kijk je naar de pitch cultuur in onze business?

We hebben toevallig laatste weer in een groot pitch traject gezeten. En gelukkig gewonnen. Als bureau sta je vaak met je rug tegen de muur. Je ontkomt er niet aan. Niet meedoen aan pitches is geen optie. Het heeft een enorme impact op de hele organisatie. Klanten hebben vaak niet door hoeveel tijd en energie er in een pitch gaat zitten, dat merk je aan het gemak waarmee de spelregels soms ineens worden aangepast. Wij zijn hier als bureau wel wat strenger in geworden. Ja we spelen mee, maar dan wel in een eerlijk spel. En gelukkig merken we ook dat steeds meer mooie klanten bewust voor ons kiezen, zonder pitch. Omdat wij duidelijk kleur bekennen, in wie we zijn en voor wie we willen werken. We hopen natuurlijk dat dat steeds meer gaat gebeuren in de toekomst.

Wat komt er na purpose marketing?

Als je purpose marketing als trend ziet en je gelooft dat het nemen van verantwoordelijkheid als merk en bedrijf een tijdelijke fling was, dan denken wij dat je onder een steen leeft en je vergeet in welke staat de wereld en de planeet verkeerd. Purpose marketing, B-corps, regenerative modellen van landbouw tot leiderschap worden het nieuwe normaal en zijn here to stay. Doordat we de lat verhogen in doing good, en dat een basisvoorwaarde zal zijn om in business te blijven, verwachten we dat het de komende jaren weer meer zal gaan over wat je echt te bieden hebt. De kwaliteit van jouw product of dienst, de echte relevantie en toegevoegde waarde die merken bieden.

Wat moet iedere marketeer begrijpen over branding?

Dat je merken van binnenuit bouwt, inside out. Dit geldt voor alle merken en al helemaal voor merken met een missie die verder gaat dan alleen commercieel succes en mensen in beweging willen brengen. Mensen zijn je superpowers om je merk te laten groeien. Sterker nog mensen zijn je merk. Te beginnen met de mensen die voor jouw merk werken. Zorg dat hun passie voor het merk en de missie besmettelijk is en zorg voor directe persoonlijke impactvolle ontmoetingen tussen je merk met je publiek, zo start je een beweging van binnenuit, die je slechts aan hoeft te jagen met media.

Wat is het laatste nieuws?

Er groeit en bloeit van alles bij Gardeners. Deze maand is Pascal van Ham (oud Tony’s Chocolonely, Heineken, Infarm) als strategy director gestart en gaat de merk- en marketingstrategie-tak uitbouwen. Met haar klant- en business-ervaring geeft ze een boost aan het creatief werk wat we maken en wordt de reikwijdte aan strategische trajecten (van merkstrategie, merkidentiteit tot go to marketingstrategie) enorm verbreed. We zijn nu helemaal een one stop creatief bureau met strategie, campagnes, activaties en pr onder één dak. Ook zijn we ons team flink aan het uitbreiden. Omdat we naast creatieve campagnes steeds meer merkidentiteit-trajecten doen, breiden we onze in-house studio uit. En we hebben een mooi internationaal partnernetwerk, waardoor we recent een grote pitch hebben gewonnen als lead agency voor Europa.

www.gardeners.nl

 

Lees ook:

[Interview] Michel van Velde (iO Utrecht): We gaan een campus ontwikkelen in Utrechtse Hoog Catharijne

[Interview] Django Weisz Blanchetta (SuperHeroes): Sonic branding en sonic design bepalen de emotie

[Interview] Stacey Rookhuizen (Bombilate Media): Investeer in je verhaal op een realistische manier

[Interview] Brian Hirman: iO heeft schaalgrootte maar is erg flexibel en lokaal aanwezig

Lees alles over het Media100 | Marketing100 Event 2022 van 9 maart hier

DeMedia100 wordt gesponsord door

 

 

 

Abonneer je op onze nieuwsbrief