Marketing Report
[Interview] Mark Beuving (Goedkopekutspullen.nl): Wij springen in op een groeiende behoefte aan openheid over erotiek

[Interview] Mark Beuving (Goedkopekutspullen.nl): Wij springen in op een groeiende behoefte aan openheid over erotiek

In december werd de webshop Goedkopekutspullen.nl gelanceerd. Wij spreken woordvoerder Mark Beuving.

Dag Mark, jij werkte tot medio 2020 als Creative Director van Kumpany. Jij hebt dat bureau verlaten om een nieuw avontuur te beginnen. Wat kun je vertellen over het ontstaan van deze webwinkel?

Er kwamen een aantal dingen bij elkaar die tot het besluit hebben geleid om na bijna zeven jaar Kumpany te verlaten. Wat op mij het meest impact heeft gehad, is het verlies van mijn moeder begin 2020. Weliswaar ondanks de ziekte van Kahler mooi bijna tachtig jaar geworden, maar het blijft je enige moeder en het einde ging nogal snel. Hierna diende het cliché zich bij mij aan waarbij je op het leven in het algemeen en je eigen leven reflecteert. Dus ook werk.

Begrijp me niet verkeerd, Kumpany is echt een top-notch bureau waarvoor je nul bedenktijd nodig hebt om bij te gaan werken. Mijn standaard wervingskop bij onze vacatures was niet voor niets ‘Van kutbaan naar Kumpaan? Meld je aan!’ Ik ben bijna zeven jaar Kumpaan geweest, en heb de meest droombare campagnes mogen ontwikkelen voor de grote merken. Eerst als creatief strateeg, de laatste drie jaar als CD. Maar juist die rol bleek ik behoorlijk geromantiseerd te hebben. Door de noodzakelijke en tijdslurpende managementtaken begon ik de inhoud van de projecten te missen. Ik kwam erachter dat je ook in een droomomgeving prima steeds een stukje ongelukkiger kan worden. Klinkt wat verwend, maar dat is het niet. Sterker, het is gezond om weer eens verder te gaan. Afijn, daar zijn al heel wat boeken over geschreven. Bottom line: het besluit om uit elkaar te gaan kwam er.

En toen begon corona uit de hand te lopen. Die paradigmashift behoeft geen verdere toelichting. Tel daar nog het plotselinge verlies van een dierbare vriendin én zeer inspirerende vakgenoot Ingrid Mesman bij op en de rechtvaardiging voor een nieuwe koers en een nieuw avontuur was voor mij compleet.

Goedkopekutspullen.nl heeft meer dan tien jaar geleden al een keer het levenslicht gezien, toen meer als grap. Pas ergens in 2019 besloot mijn toenmalige compagnon het idee met een andere vriend van me weer nieuw leven in te blazen, maar nu wel serieus. Dat kon ik uiteraard alleen maar waarderen. En omdat zij iemand zochten die makkelijk vanuit een merk het woord kan voeren – en ik nu nog wat tijd over heb en het merk door en door ken – help ik hen even uit de brand met woordvoering in ruil voor een goeie fles wijn en een goedkope kutbon, haha.

Wij zelf dachten in eerste instantie - zeker ook op basis van jullie logo - aan een grap... Welke kansen liggen er voor Goedkopekutspullen.nl?

Ja de naam en het logo hebben een enorme stopkracht en lokken – net als bij jullie blijkbaar – een nieuwsgierige WTF?!-reactie uit. Dat maakt het sterk en spraakmakend, maar het is tegelijk niets waard als het bij de naam stopt. Zeker in een overvolle markt (zoals die van erotiek) moet je als nieuwkomer vooral een onderscheidend en kloppend verhaal hebben naar de consument. Praktisch: wat heeft jouw webshop mij te bieden? En mentaal: wat heeft jouw merk mij te bieden? 

Het sterke van Goedkopekutspullen.nl is dat de naam die antwoorden al in zich heeft: wij zijn lekker goedkoop, en wij noemen ‘t poesje gewoon bij de naam. Dat maakt ons in de prijsoverweging aantrekkelijker en qua mentaliteit 100 procent anders dan de rest. De naam ís feitelijk het concept. Het is zelfs zo saillant dat de naam het motief is geweest voor het ontwikkelen van het bijbehorende business model. Dat is tamelijk uniek als je het mij vraagt.

Als je het over kansen hebt, dan zien we (mede door covid-19) een sterk toenemende online shopping ontwikkeling, ook zeker in de erotiek.

Een andere beweging die voor Goedkopekutspullen.nl kan gaan werken, is de groeiende (behoefte aan) openheid en directheid als het gaat om erotiek. Veelal een beetje uitvergroot om een punt te maken (ik noem een Kreatief met Kut-boek van actrice Anne-Marie Jung en Marieke Voorsluijs), maar vergis je niet, heel veel mensen kunnen daarin meegaan.

Bovendien heeft het donkere jaar 2020 ervoor gezorgd dat er ook een enorme behoefte aan leutigheid aan het ontstaan is. Ook niet heel kaa uu tee voor ons.

Wat waren de reacties op de lancering?

Eigenlijk allemaal even enthousiast en motiverend, net als jullie reactie. We zijn heel blij dat de naam en de mentaliteit z’n werk doen, het bezorgt zonder uitzondering iedereen een glimlach. Of zoals een hoofredacteur van een groot vrouwenmagazine het verwoordde: “Jullie zijn positief opgevallen op de redactie.”

Is de verkoop inmiddels op gang gekomen?

Gestaag zien we de verkopen oplopen, mede ook door de aandacht in media. Daar blijven we dan ook de komende tijd de aandacht en samenwerkingen zoeken. Maar naast verdiende aandacht is de sales van bijna elke webshop helaas ook voor een belangrijk deel afhankelijk van je vindbaarheid via almighty Google. We zijn op dit moment onze Ads-campagnes aan het inrichten die we zeer binnenkort gaan opstarten.

Hoe onderscheid je je van grote partijen als Beathe Uhse met de eigen winkels en bekende webwinkels als Easytoys.nl en Willie.nl?

Het onderscheidend vermogen lijkt duidelijk, die zit op mentaliteit en prijs. En in negatieve zin op marketingbudget haha … Die is natuurlijk vele malen hoger bij de grote spelers. Dat kan ook niet anders en we beseffen ons dat het een achterstand is die niet zomaar in te halen is. Maar dat is ook niet het doel. Wij verwachten niet dat iedereen massaal ons verhaal gaat aanhangen, daar vraag je om als je als merk (ook als mens trouwens) een uitgesproken mening hebt. Maar de mensen die het wel waarderen houden in elk geval écht van ons. We weigeren de zoveelste seksloze V&D van de erotiek te zijn. 

Oké, moet gezegd: de pr van EasyToys (bewust of onbewust) rond FC Emmen was jaloersmakend. Ze hebben daarmee een paar grote mediawaarde-klappers gemaakt waarmee ze de hele investering in die club al voor de officiële samenwerking hadden terugverdiend.    

Wat zijn de ambities van Goedkopekutspullen.nl voor 2021, hoe ziet jullie marketingplan voor 2021 eruit?

Naast de harde drijfveer om een gezond groeiend business model neer te zetten dat levensvatbaar en relevant blijft, is de softe ambitie om een bijdrage te leveren aan de ontluchting van de taboesfeer rond het bezit en gebruik van sextoys. Hoe tof zou het zijn als steeds meer mensen het prima vinden om onze sticker op de verzenddoos te hebben?

Om dat te bereiken zullen we al onze marketingactiviteiten vanuit dat gedachtegoed inzetten. Naast Google-campagnes komen we met opvallende acties en oproepen, en willen we samenwerkingen opzoeken met kindred spirits-media. Budget voor massa media is er uiteraard voorlopig niet, maar misschien gaan we binnenkort wel een sportclub sponsoren…

Wat is het laatste nieuws?

Je buren gebruiken het ook.

www.goedkopekutspullen.nl

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief