Marketing Report
[Interview] Mark Schoones en Ashwin Murli (MIX): Purpose is een hygiënefactor, geen etalagestuk interview

[Interview] Mark Schoones en Ashwin Murli (MIX): Purpose is een hygiënefactor, geen etalagestuk

In aanloop naar de bekendmaking van de Reclamebureau50 op 9 maart 2022, publiceert Marketing Report een serie interviews met genomineerden. Vandaag spreken we met Mark Schoones en Ashwin Murli, oprichters van MIX.

Kunnen jullie MIX introduceren?

MIX is een middelenvrij creatief bureau dat we in hartje Covid-crisis zijn begonnen. In ons twaalf maanden oude bestaan hebben we inmiddels vier mooie mensen zo gek gekregen om zich bij ons aan te sluiten. Met dat team van zes werken we internationaal voor klanten als Boels Rental, Nationale-Nederlanden en OneFit.

We ontwikkelen merken en verhalen voor scale-ups; sterk groeiende bedrijven die willen versnellen, vernieuwen en verkopen. Ons hoofdkwartier zit op de Spuistraat in Amsterdam. Met een marmeren entree aan de voorzijde en een iets minder statige ingang aan de achterkant. Welke men neemt, mag men zelf weten. 

Wat kan jullie bureau dat andere bureaus niet kunnen?

Wat ons typeert is ons hybride karakter. We zijn geen pure makers; iedere MIX'er bezit zowel strategische als creatieve kwaliteiten. Dit maakt dat we sneller werken dan andere bureaus. Daarnaast hebben we een zeer hecht samenwerkingsverband met MakerStreet; een collectief vol specialistische bureaus. Dat geeft ons, ondanks onze bescheiden grootte, een enorme executiekracht.

Wat komt er na purpose marketing?

Ik hoop dat we na de vrij ernstige en purpose-gedreven periode terugkeren naar de ietwat losgeslagen expressieve merkcommunicatie van de jaren 90. Purpose hoort, en dat is inmiddels een stokpaardje van me aan het worden, thuis op het bureau van COO en de CCO. Verantwoord produceren en opereren dient een hygiënefactor te zijn. Geen etalagestuk. 

Hoe kijken jullie naar de pitch cultuur in onze business?

Dit blijft maar een onderwerp waar enorm tegengas op wordt gegeven vanuit de industrie. Dat vind ik gek aangezien het gros van de strategen en creatieven die wij kennen, leeft voor die pitch-momenten. Het is juist een deel van het werk waarin je het beste uit je talent haalt. Volgens mij zijn het met name de stropdassen die zich heel druk maken om de omzetgedreven onrechtvaardigheid die er om verloren pitches heen hangt.

De zakelijke kant heeft zo z'n rafelrandjes; sure. Geen genoemd budget, te veel bureaus, een pitch waarin het gros van het werk al verwacht wordt. Het zijn excessen die moeten verdwijnen. Maar om nu direct de hele pitchtraditie overboord te gooien, voelt wat rigoureus en eenzijdig. Je moet gewoon niet zo miepen en meer winnen.

Wat moet iedere marketeer begrijpen over branding?

Dat het verhaal van een merk belangrijker is dan het logo. En dat de manier waarop je dat merk laadt minstens zo belangrijk is als het verhaal zelf.

Hoe ga je in 2022 als bureau de oorlog winnen?

Wij komen uit de buurt van Rotterdam en daar is het credo doorgaans simpel: Je wint door de poten onder je reet vandaan te lopen. Overigens zijn we beiden verstokt Ajacied dus dat winnen moet allemaal wel een beetje smoelen. Geen lange halen naar voren, maar flegmatisch vleugelwerk. Of zoiets. En je vooral niet te laten afleiden door de laatste trends of ideeën van concurrerende agencies. Goed strategisch en creatief werk maak je door je te focussen. Dus dat proberen we iedere dag.

www.workwithmix.com 

Lees ook:

[Interview] Budi Gonzalez de Chaves (Cheil): Wij zijn opvallend goed in sponsoring 2.0

[Interview] Maira Evers (Gardeners): Wij kiezen heel bewust onze klanten uit

[Interview] Michel van Velde (iO Utrecht): We gaan een campus ontwikkelen in Utrechtse Hoog Catharijne

[Interview] Django Weisz Blanchetta (SuperHeroes): Sonic branding en sonic design bepalen de emotie

[Interview] Stacey Rookhuizen (Bombilate Media): Investeer in je verhaal op een realistische manier

Lees alles over het Media100 | Marketing100 Event 2022 van 9 maart hier


DeMedia100 wordt gesponsord door

Abonneer je op onze nieuwsbrief