Marketing Report
[Interview] Marlies van Amerongen (Stepping Stone Producties): streamers moeten NL aanbestedingsverplichting krijgen

[Interview] Marlies van Amerongen (Stepping Stone Producties): streamers moeten NL aanbestedingsverplichting krijgen

In de aanloop naar de bekendmaking van de Media100 en Producenten50 tijdens het M100 Event op woensdag 7 december in de Kromhouthal Amsterdam houden wij een serie interviews met genomineerden. Vandaag spreken wij met Marlies van Amerongen, eigenaar van Stepping Stone Producties.

Welke trends zijn er volgens jou in 2022 en welke verwacht je in 2023?

Familie-gerichte formats deden het goed (De Verraders, expeditie, hunted, the masked Singer) en ik verwacht een toename van formats zoals deze voor komend jaar. Ook zie ik een verschuiving binnen de NPO naar fewer, bigger, better zoals met Het Verhaal van Nederland en juist ook de kleine verhalen zoals de serie van onze zuiderburen Dwars door de Lage Landen.

Qua fictie zien we steeds meer uitgesteld kijken (lage lineaire cijfers) en hogere score bij series die minder dan 8 afleveringen hebben en een urgente aanleiding (crime, rampen, etcetera) en kortlopende series van 4 tot 6 afleveringen.

Na het schandaal van The Voice en meer recent De Wereld Draait Door is er veel gaande bij makers. Hoe kijken jullie daarnaar als producent?

Wij applaudisseren luid voor de klokkenluiders. Het is goed om met elkaar in gesprek te gaan en te blijven over veiligheid, werksfeer, werkdruk en grensoverschrijdend gedrag. Waar zowel zender én producent samen verantwoordelijkheid voor moeten nemen en we met elkaar een hogere standaard qua ethiek moeten omarmen.

Er ligt ook een grote taak om helder te krijgen waar er te veel sprake is van oneigenlijke machtsposities van met name de NPO. Een hervorming van het publieke bestel zou daar op zijn plaats zijn (bestuurs/directiefuncties voor maximaal 4 jaar bijvoorbeeld). 

Hoe kijk je aan tegen de ontwikkelingen en uitbreidingen in de streamingmarkt met de komst afgelopen jaar van HBO Max, Viaplay en SkyShowtime in Nederland (en opvallend genoeg, Amazon Prime Video investeert), gaat dat ook voor de producenten van betekenis zijn?

We zien een verbreding van de afzetmarkt, wat natuurlijk goed is. Ik ben wel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen in de nabije toekomst (stabilisatie van aantal abonnees of juist afname door groter aanbod?). Waar ik op hoop is dat de streamers een duidelijker identiteit gaan krijgen en unieker gaan aankopen.

Op dit moment willen ze allemaal meer van hetzelfde: grote namen en bekende koppen om abonnees te trekken waardoor je overal een beetje hetzelfde profiel ziet. Ik hou de ontwikkeling scherp in de gaten van met name Viaplay en (Amazon) Prime Video. 

Ik ben voorstander van aanbestedingsverplichting in Nederland (en dan met name voor de onafhankelijke producenten). Dus als je je in Nederland wil vestigen en de Nederlandse markt gaat voorzien van content dan moet dat mijns inziens gepaard gaan met een aanbestedingsverplichting.

Wat voor effect denk je dat een (doorgaande) fusie van RTL Nederland en Talpa Network zal hebben op de producentenmarkt?

Verschraling van producties, minder kanalen dus minder afzetmogelijkheden en daarmee een te scheve verhouding tussen onafhankelijke producenten en de grotere spelers zoals ITV Studios en Fremantle. 

Hoe kijk je aan tegen de (Culturele) investeringsverplichting voor streamingdiensten die als wetsvoorstel bij het parlement ligt, wat betekent dat voor de markt denk je? (voor partijen die 30 miljoen in Nederland omzetten, 4,5 procent  moet dan in culturele producties worden geïnvesteerd)

Hele goede zaak. Frankrijk loopt hierin al tijden voorop heeft laten zien dat effect heeft met onder andere de investeringsverplichting richting bijvoorbeeld Netflix. 

Jullie zetten vooral in op sterke inhoudelijke producties. Welke producties zijn jullie trots op uit afgelopen jaar?

Amalia, tiener op weg naar de troon van de jonge maker Sam Hoevenaar was zo’n hoogtepunt en liet zien dat je met een goede docu ook nog gigantische kijkcijfers kunt scoren op een zender als Net5.

Vergeten Helden (NPO2, omroep Max) was een prachtige productie, met zeer urgent en belangrijk thema over de Vergeten Helden uit (voormalig) koloniaal gebied die vochten voor Nederland tijdens de tweede wereld oorlog.

En natuurlijk Het Dorp seizoen 2. (NPO1, omroep Max) We zijn nog steeds verbaasd waarom hier geen vervolg van is besteld met 1,4 miljoen kijkers. 

Welke producties kunnen we van jullie in de komende tijd verwachten en zijn wat jullie betreft het kijken waard?

De grote vooral buitenlandse productiebedrijven die zich afgelopen jaren vormden, worden groter en groter (Banijay, Fremantle, ITV Studios, Warner Bros. International TV Production). Jullie groeien als puur Nederlandse producent en stelden onlangs Ruud Tiktak aan als COO. Hoe kijken jullie aan tegen de Nederlandse producentenmarkt met deze grote niet-Nederlandse partijen? Blijven jullie zelfstandig?

Sinds dit jaar hebben we met Stepping Stone een nieuwe koers ingezet en blijven we strategisch groeien en onszelf uitdagen. We openen deze maand een tweede vestiging in Hilversum om ruimte te geven voor die groei. Of we zelfstandig blijven? We zijn nu enorm aan het genieten van dit momentum en de mooie nieuwe programma’s die op de rol staan.  Dus ik zou nu onze vrijheid en onafhankelijkheid nog niet kwijt willen raken.

www.steppingstone.nl

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief