Marketing Report
[Interview] Mart Vonk: Vandebron wil de energietransitie verder aanjagen interview

[Interview] Mart Vonk: Vandebron wil de energietransitie verder aanjagen

Mart Vonk is Head of Marketing bij Vandebron. Via de campagne Ik ben voor met in de hoofdrol sustainability advocate Jennifer Hoffman wil het energiebedrijf meer mensen bewust maken van het belang van duurzame energie. We spraken Mart Vonk over deze campagne, de hoge energieprijzen en waarom nu deze campagne, terwijl overstappen eigenlijk wordt ontmoedigd.

Wat is de opzet van deze campagne?

Met de campagne willen bewustzijn en een langetermijnvisie creëren bij consumenten. De huidige gascrisis is namelijk hét moment om kritisch te kijken naar de fossiele energieverslaving van Nederland. Het is belangrijk dat we ons realiseren dat deze extreme marktomstandigheden en de nu al zichtbare gevolgen van klimaatverandering het pijnlijke gevolg zijn van de veel te langzame omschakeling naar duurzame energiebronnen. Maar in plaats van bij de pakken neer te gaan zitten, zetten we ons juist vol in vóór positieve verandering. Bij Vandebron doen we dat met de slimmere inzet van technologie, gekoppeld aan 100 procent Nederlandse wind-, bio- of zonne-energie. Als klant van het eerste uur jaagt Jennifer Hoffman samen met al onze klanten de verandering aan. De campagne is niet bedoeld voor het werven van nieuwe klanten, maar juist een langetermijnvisie creëren die essentieel is om deze crisis aan te pakken.

Wat was de aanleiding voor deze campagne?

Mensen maken zich steeds meer zorgen over het klimaat en hun portemonnee. De gevolgen van klimaatverandering zijn meer en meer zichtbaar, de energiemarkt staat al maanden op zijn kop. Wat ons betreft gaat de energietransitie dus nog veel te langzaam. En het voelt soms hopeloos, wat kun je als individu nou doen? Maar de keuze die je als individu maakt, kan wel degelijk van belang zijn. Want als iedereen een bewuste keuze maakt die beter is voor het klimaat, dan maken we met zijn allen een groot verschil. Dat is de boodschap die we met deze campagne over willen brengen en hopelijk inspireren we vele anderen hiermee. We begrijpen dat het overstappen van energieleverancier nu niet een van die keuzes is, maar er zijn genoeg andere opties, zoals bijvoorbeeld overstappen op een elektrisch voertuig, je huis goed laten isoleren, enzovoort. En als iedereen nou meedoet, kunnen we vol goeie energie vooruit.

De campagne is te zien op televisie en wordt online verspreid via social media en rich media, en loopt tot eind oktober.

Waarom nu deze campagne, als men in feite in de praktijk ontmoedigd wordt om over te stappen (te kiezen) omdat de energiebedrijven, waaronder Vandebron, alleen (dure) variabele tarieven bieden voor nieuwe klanten?

Juist nu is het belangrijk dat we aansturen op bewustwording. De energieprijzen blijven stijgen tot recordhoogtes, heel Europa heeft te maken met extreme droogtes en tekorten. Als we niets doen, dan gaan we alleen maar meer van dit soort crises krijgen in de toekomst. Bij Vandebron voelden we erg de behoefte om dus de energietransitie verder aan te jagen, op een positieve manier. In de campagne vragen we ook niet mensen over te stappen naar Vandebron, maar net als wij vóór te zijn. Vóór de energietransitie, vóór positieve verandering. Juist nu is die boodschap wat ons betreft urgenter dan ooit.

Hoe zien jullie die ontwikkelingen voor de klant aangaande de prijzen en hoe kunnen jullie daarop inspelen?

Wij weten niet hoe de prijzen zich in de toekomst gaan ontwikkelen. Voor nu ligt de oplossing voor het beperken van de financiële impact vooral in het verminderen van je energieverbruik. Wij spelen daarop in door onze klanten zoveel mogelijk informatie en ondersteuning te geven over hoe ze dit kunnen doen; waar ze terechtkunnen voor subsidies en compensaties vanuit de overheid en bieden we ook producten als zonnepanelen en isolatie aan.

Jullie stellen 100 procent groene energie te leveren. Echter, het gas dat geleverd wordt is geen groen gas, zoals jullie zelf ook op jullie website melden (wel wordt er een en ander gecompenseerd). Hoe kun je die claim dan plaatsen?

In deze campagne focussen we op écht duurzame stroom. Onze stroom is volledig duurzaam en afkomstig van lokale bronnen. Dit hebben we zelf in de hand, omdat we met lokale bronnen werken met wie we direct in contact staan. De beschikbaarheid van groen gas is echter beperkt. Terwijl er nog wel steeds veel huishoudens zijn die (deels) gebruikmaken van gas. Wij stimuleren onze klanten zo veel mogelijk om hun gasverbruik te verminderen. Zie bijvoorbeeld onze eerdere campagne Kom van dat gas af. In 2050 moeten alle huishoudens van het gas af zijn. Tot die tijd compenseren wij de CO2-uitstoot van de gaslevering via lokale duurzame projecten in Nederland.

De meest duurzame vorm van energie is als men privé zelfvoorzienend is en niet afhankelijk van derden. Daar speelt jullie campagne niet op in. Hoe zien jullie deze ontwikkeling?

Vandebron heeft een duidelijke missie: zo snel mogelijk naar 100 procent duurzame energie in Nederland. Als mensen zelf groene energie opwekken - en daarmee onafhankelijk van het energienet worden - dan juichen wij dat alleen maar toe. Ook dat draagt bij aan onze missie. Het brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee, want zonne-energie wordt vaak geproduceerd op moment dat we het niet nodig hebben (we laden juist vaak ‘s nachts onze elektrische auto op bijvoorbeeld). Ook is het op dit moment voor velen nog lastig om volledig zelfvoorzienend te zijn, gezien men ook energie nodig heeft als de zon niet schijnt of de wind niet waait. Onze volgende uitdaging ligt dus bij 100 procent groene energie 100 procent van de tijd beschikbaar maken. Daarover binnenkort meer!

www.vandebron.nl


Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief