Marketing Report
[Interview] Martijn Morsink (Wessanen Benelux): Marketing is voor een deel proefballonnetjes oplaten

[Interview] Martijn Morsink (Wessanen Benelux): Marketing is voor een deel proefballonnetjes oplaten

In aanloop naar de bekendmaking van de Marketing100 op 9 maart 2022, publiceert Marketing Report een serie interviews met genomineerden. Vandaag spreken we met Martijn Morsink, Marketing Manager van Wessanen Benelux (dat onderdeel is van Ecotone).

Wat voor jaar was 2021 voor jouw merken?

Het jaar 2021 is zonder meer een heel interessant en boeiend jaar geweest voor onze merken. De trend van focus op gezonde en wellbeing producten is in een stroomversnelling terechtgekomen. Daarnaast zien we ook een toenemend belang van duurzaamheid, steeds vaker gedreven door persoonlijke waarden van consumenten. We zien dat onder meer terug bij ons theemerk Clipper, dat naast heel lekkere thee, staat voor biologisch en fair en mede daardoor een hele mooie groei heeft laten zien. 

Wat valt er op gebied van digitalisering voor marketeers te doen in 2022?

Ik geloof dat het belangrijk is om te kijken hoe we de shopper journey van de consument zo optimaal mogelijk kunnen faciliteren. De groei van online (e-commerce), is afgelopen jaar bijzonder hoog geweest, de uitdaging is wat mij betreft hoe we alle touchpoints zo goed mogelijk op elkaar aan kunnen laten sluiten en leren van elke activiteit om te kunnen blijven optimaliseren.

Hoe kijk jij naar de ontwikkeling van influencermarketing?

Influencermarketing is bij ons een onderdeel van het totale activatieprogramma geworden. De uitdaging bij influencers is dat er een gedachte achter zit, een duidelijk plan. Wij proberen om een langetermijnrelatie aan te gaan, op een authentieke wijze zodat je als merk een relevante rol kunt spelen, in de juiste doelgroep op passende momenten.

Blijft duurzaamheid voor merken ook in 2022 de trend?

Ja absoluut. Ik geloof dat dit een grote rol blijft spelen omdat consumenten kritischer zullen worden over hoe producten tot stand komen en welke impact ze op de environment hebben. Wij zetten ons al langere tijd in voor een duurzamer voedselsysteem door bewust te kiezen voor biologisch en plant based, en ook onze deelname aan B-Corp.

Hierin willen wij continu blijven optimaliseren en verbeteren, als bedrijf kiezen wij nu gericht voor het stimuleren van biodiversiteit. Biologisch blijft hierbij een belangrijke rol spelen, omdat biologische teelt ook een rol speelt in het behoud van biodiversiteit. Ook kijken we nadrukkelijk naar de diversiteit in de grondstoffen die we gebruiken voor onze producten.

Dus het future-proof maken van onze producten en merken om daarmee een verschil te kunnen maken, is wat wij onszelf als doel hebben gesteld.

Waarmee kunnen media-exploitanten jou in 2022 blij maken?

Zoveel mogelijk inzicht in ROI! Ik blijf continu op zoek naar de meest optimale kanaalkeuze en combinaties. Zonder gekheid, in overleg met de bureaus vind ik het belangrijk om de media-inzet te kunnen optimaliseren en bij te sturen. Dus het stellen van duidelijke doelen en KPI’s om daarmee vervolgens je plannen goed te kunnen evalueren en bij te sturen waar nodig.

Wordt branding in 2022 belangrijker dan ooit?

Branding is en blijft zeer belangrijk. Voor merken is het de mooie uitdaging om aan je distinctiveness te blijven werken. In het bijzonder om te laten zien waar je voor staat (je point of view) en hoe welke activiteiten je onderneemt om daartoe te komen.

Met onze merken, zoals Abbot Kinney’s, Clipper en Zonnatura, hebben we drie sterke merken die elk een eigen verhaal te vertellen hebben, met een unieke signatuur die we op aantrekkelijke en relevante wijze een rol in het leven van de consument willen laten spelen.

 

Wat zou elke marketeer in Nederland in 2022 moeten leren?

Voor mij is het niet zozeer leren, maar eerder doen; blijven ontwikkelen, dingen uitproberen. Ik geloof dat marketing voor een deel moet bestaan uit proefballonnetjes oplaten, zo nu en dan een gecalculeerd risico nemen om ervan te kunnen leren en vooruit te komen. Een hele inspirerende speech hierover vind ik die van Denzel Washington, Fall forward. To get something you never had, you have to do something you never did.



Wat is het laatste nieuws?

We komen binnenkort weer met een aantal mooie campagnes en innovaties.

www.wessanen.nl


Lees ook:

[Interview] Margot Rietbergen: Clarins Duurzaamheid sinds 1954 onderdeel van onze stratgie

[Interview] Marene Arnold (Mastercard) over duurzaamheid: bedrijven kunnen niet succesvol zijn op een planeet die faalt

[Interview] Melvin van Staalduinen (Ford): De cookieless future is een uitdaging

[Interview] Mariëlle Krouwel (NN Group): Marketeers moeten in 2022 veel vaker nee zeggen

[Interview] Roel van der Heijden (Zilveren Kruis): iedere marketeer moet zich meer verdiepen in tech en data

[Interview] Vincent de Pooter (Company.info) verwacht tweedeling rondom duurzaamheid


Lees alles over het Media100 | Marketing100 Event 2022 van 9 maart hier

Marketing100 wordt gesponsord door

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.