Marketing Report
[Interview] Mascha van den Boogaard (Vier het Leven): Je beleeft alles echt samen interview

[Interview] Mascha van den Boogaard (Vier het Leven): Je beleeft alles echt samen

MarketingReport houdt een reeks interviews met partners van Value Zipper, de grootste onafhankelijke aanbieder van mediaruimte. Vandaag spreken we Mascha van den Boogaard, coördinator marketing en communicatie bij Vier het Leven.

Kun je Vier het Leven en wellicht ook jezelf introduceren?

Ik werk nu 7 jaar bij Vier het Leven als coördinator marketing & communicatie en geen dag is hetzelfde. Stichting Vier het Leven organiseert culturele activiteiten voor kwetsbare ouderen. Samen met ruim 1600 vrijwilligers zorgt de stichting ervoor dat ouderen, die door fysieke of sociale beperkingen vaak ongewild veel thuis zitten, samen met anderen kunnen genieten van een gezellige middag of avond uit. De Vier het Leven-vrijwilligers halen de ouderen thuis op en samen gaan zij naar een theatervoorstelling, de film, een concert of naar een museum. Gezellig op pad met een klein clubje mensen met dezelfde interesses waar je een avond lang bij hoort en waarmee je ongecompliceerd kunt genieten. Tijdens de pauze en na afloop is er alle gelegenheid om na te praten. Je beleeft alles echt samen! Daarnaast organiseert Vier het Leven zelf ook regelmatig matineevoorstellingen, exclusief voor Vier het Leven-deelnemers. Vier het Leven is actief in 280 gemeenten en het is natuurlijk belangrijk dat ouderen die daar wonen weten dat Vier het Leven bestaat en wat de stichting voor hen kan betekenen. Om de prijs van de activiteiten zo laag mogelijk te houden, is Vier het Leven afhankelijk van de financiële steun van gemeenten, fondsen, bedrijven en particulieren dus naamsbekendheid als goed doel is zeker net zo essentieel

Wat zijn zoal de mogelijkheden om met jullie samen te werken?

De afgelopen jaren lag de focus vooral op regionale samenwerkingen. Bedrijven die iets wilden betekenen voor ouderen uit hun eigen regio. Zij kozen Vier het Leven als goed doel voor een inzamelingsactie of sponsorden een door Vier het Leven zelf georganiseerd event waarbij de medewerkers van het bedrijf ook als vrijwilliger meehielpen. Nu Vier het Leven inmiddels in zoveel regio’s actief is, zijn wij nu ook op zoek naar landelijke sponsors en samenwerkingspartners; organisaties die ons op wat voor manier dan ook willen helpen om de bekendheid van Vier het Leven te vergroten en het aantal gemeenten waarin Vier het Leven actief is, nog verder uit te breiden.

Wat zijn hier voorbeelden van?

Naast de genoemde voorbeelden is het mogelijk om ons programmaboekje te sponsoren. Doordat de portokosten erg zijn gestegen de afgelopen jaren is dit voor Vier het Leven een grote kostenpost. Het boekje wordt driemaal per jaar naar alle deelnemers gestuurd. En je kunt als bedrijf adverteren in het programmaboekje. Een mooie, maatschappelijk verantwoorde manier om thuiswonende ouderen met een gemiddelde leeftijd van 84 jaar te bereiken. Een dankbare en groeiende doelgroep.

Waarom denk je dat dit voor sponsors en partners interessant is?

Iedereen kan zich wel iets voorstellen bij het probleem dat veel ouderen ondervinden. Je woont nog thuis, je wordt ouder en tegelijkertijd ook fysiek beperkter. Daarnaast wordt je sociale netwerk steeds kleiner en voordat je weet zit je heel veel thuis waardoor je niets leuks meer beleeft terwijl je eigenlijk gewoon het leven nog wilt vieren! En hoe mooi is het dan dat jij als sponsor of partner kunt bijdragen aan het geluk van deze ouderen!.

Wat is voor jullie het verschil tussen sponsors en partner?

Wij hebben een aantal partners die vanaf de oprichting van de stichting verbonden zijn aan Vier het Leven als organisatie; zij bieden hun diensten aan tegen een sterk gereduceerd tarief omdat ze Vier het Leven een warm hart toedragen en samen met deze partners hebben we veel kunnen bereiken. De steun van sponsors is meestal gericht op de activiteiten die wij organiseren. Ook is het uiteraard mogelijk om samen met een specifieke sponsor een activiteit voor de doelgroep te organiseren

Wat is het laatste nieuws?

Omdat uitgaan tijdens de pandemie helaas niet mogelijk was zijn we vorig jaar gestart met het organiseren van online-activiteiten. Ouderen konden via Zoom onder leiding van een gids digitaal een museum bezoeken, een lezing bijwonen of gewoon gezellig met elkaar over een leuk cultureel onderwerp praten tijdens het Vier het Leven-koffiemoment. Daarnaast ontvingen onze deelnemers iedere maand een culturele nieuwsbrief met daarin een selectie linkjes naar leuke online content. Dit hebben wij gebundeld en vanaf het najaar kunnen onze deelnemers het ons digitale culturele ontmoetingsplein bezoeken en cultureel geïnspireerd raken in de mediatheek, de agenda bekijken en zich opgeven voor online activiteiten en via een prikbord gezellig meepraten over onderwerpen die zij interessant vinden. Voor het ontmoetingsplein zijn we ook nog op zoek naar sponsors en naar exclusieve culturele content.

Vier het Leven wordt vertegenwoordigd door Value Zipper Sponsoring. Value Zipper Sponsoring is onderdeel van Value Zipper. Eén loket voor print, digital, social media, bioscoopfilms en nu dus ook sponsoring.

Lees ook:

[Interview] Michiel van der Borght: Humanitas draagt bij aan een samenleving waarin iedereen mee kan doen

[Interview] Merel den Otter: MVO-beleid invullen? Zelf bomen planten is verslavend!

 

Abonneer je op onze nieuwsbrief.