Marketing Report
[Interview] Maurice Willemsen (Bloomit Ventures): Branding is cruciaal om boven de ratrace van inwisselbaarheid uit te stijgen interview

[Interview] Maurice Willemsen (Bloomit Ventures): Branding is cruciaal om boven de ratrace van inwisselbaarheid uit te stijgen

In aanloop naar de bekendmaking van de Marketing100 op 9 maart 2022, publiceert Marketing Report een serie interviews met genomineerden. Vandaag spreken we Maurice Willemsen, CCO en CMO van Bloomit Ventures.

Wat voor jaar was 2021 voor jouw merk?

Op het gebied van micro-mobility in grote steden zagen we in 2021 dat de trend naar meer fietsen en meer elektrisch stadsvervoer alleen maar harder is gegroeid. Wat dat betreft heeft de pandemie mensen wel een beetje wakker geschud; dat het leven in de stad gewoon prettiger wordt door meer te fietsen en met Light Electrical Vehicles (LEVs) pakketjes te bezorgen in plaats van met te grote vrachtwagens. Dat zagen we met Swapfiets door onze groei in steden als Parijs en Londen en met Bloomit Ventures zien wij ook dat de vraag naar kleine elektrische voertuigen door consumenten, maar ook voor last-mile delivery steeds maar harder groeit. Daarom vind ik dit ook zo’n fascinerende tijd om in deze categorie te werken!

Wat valt er op gebied van digitalisering voor marketeers te doen in 2022?

De ontwikkelingen gaan supersnel vanuit enerzijds de consumentenkant waar het gaat om online bestelgedrag, als anderzijds aan de kant van aanbieders en de verschillende platformen. Dit vraagt mijns inziens dat specialisten echt nodig zijn om hier viav focus maximale resultaten uit te blijven halen.

Hoe kijk jij naar de ontwikkeling van influencermarketing?

Influencermarketing wordt volwassen en de inzet wordt in de communicatiemix steeds. Er zijn meer data beschikbaar van wat wel of niet werkt en er daardoor kan meer op effectiviteit gestuurd worden. Afhankelijk van je doelstelling zijn authentieke partnerships ook wel echt belangrijk.

Blijft duurzaamheid voor merken ook in 2022 de trend?

Duurzaamheid is de norm aan het worden en hygiëne om als merk nog relevant te kunnen blijven. Niet alleen voor Gen Z. Zelfs in tv-reclameblokken gaat 75 procent van de communicatie al over duurzame ontwikkelingen van grote merken.

Waarmee kunnen media-exploitanten jou in 2022 blij maken?

Door onderbouwd met data en use-cases effectiviteit van campagnes te delen. Ook als iets niet gewerkt heeft. Door in transparantie learnings te delen, leer je samen.

Wordt branding in 2022 belangrijker dan ooit?

Branding is voor mij als merken-man heel belangrijk, maar ik ben ook iemand die ervan overtuigd is dat branding cruciaal is om boven de ratrace van inwisselbaarheid uit te stijgen, dus dat is zeker ook vanuit een business oogpunt. Natuurlijk is het voor start-ups, die een disruptive functional solution hebben, eerst zaak die solution voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar te maken. Als je daar echter niet vanaf het begin af aan duidelijke branding fundamentals aan toevoegt, loop je het risico dat uiteindelijk de consument zo kan overstappen en voor een goedkoper alternatief kiest. Dit belang van branding neemt alleen maar toe naarmate een start-up wilt blijven doorgroeien en deze groei sustainable wilt kunnen doorzetten.

Wat ga je aan de bureaus waarmee je werkt in 2022 vragen wat je nog niet eerder hebt gedaan?

Ik vraag over het algemeen al best veel van de bureaus waar ik mee werk. Dat zullen deze bureaus denk ik ook beamen ben ik bang.

Wat zou elke marketeer in Nederland in 2022 moeten leren?

Hoe je effectieve performance-based communicatie maakt.

Wat is het laatste nieuws?

Vanuit Bloomit Ventures zijn we aan het samenwerken met een paar hele innovatieve elektrische voertuigen waar steden leefbaarder van worden. TRENS verzorgt de last-mile delivery in steden via elektrische stadstreintjes, waarmee vrachtwagens uit het straatbeeld kunnen verdwijnen. Met WATT-Fietsen zijn we trouw aan onze oer-Hollandse fiets-roots om stijlvolle e-bikes voor mannen en vrouwen te maken. Tot slot lanceren we binnenkort met SQUAD The world’s first Solar Charged City car. Stuk voor stuk patented innovations waar veel mensen blij van worden!

www.bloomit.earth

 
Lees alles over het Media100 | Marketing100 Event 2022 van 9 maart hier

 

Lees ook:

[Interview] Stephen van Ee: Vrumona zet in op langlopende campagnes met verhalen die je raken

[Interview] Hendrikje Crebolder (Rijksmuseum): Eerste stappen metaverse worden ongelooflijk interessant

[Interview] Roelijne Peters (Meetic Group): Bereik sociale media lastig te meten

[Interview] Eelke Verwijs (Pernod Ricard): E-commerce en flitsbezorging blijven

[Interview] Giscard Monod de Friudeville (flatexDEGIRO) over 2022: data, data en data

[Interview] Joey Simmerman (Somfy): Marketeers moeten niet meer lineair denken

[Interview] Arno de Jong (Nederlandse Loterij): Hype influenermarketing is voorbij

Marketing100 wordt gesponsord door

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief