Marketing Report
[Interview] Melvin van Staalduinen (Ford): De cookieless future is een uitdaging

[Interview] Melvin van Staalduinen (Ford): De cookieless future is een uitdaging

In aanloop naar de bekendmaking van de Marketing100 op 9 maart 2022, publiceert Marketing Report een serie interviews met genomineerde marketeers. Vandaag spreken we met Melvin van Staalduinen, Marketing Communications Manager bij Ford.

Wat voor jaar was 2021 voor jouw merk?

2021 was een uitdagend jaar, door het inmiddels wijdverspreide chiptekort blijft productie achter bij de vraag. Waar het zich eerst beperkte tot de automotive, ondervindt inmiddels vrijwel elke producent last van dit tekort. Deze tekorten beïnvloeden de resultaten van alle merken in de automotive industrie. Van bedrijfswagen tot personenauto. Maar ondanks deze uitdagingen hebben we het afgelopen jaar toch een aantal goede prestaties geleverd: De Ford Mustang Mach-E is nummer 1 in zijn segment; de Ford Transit Custom is de bestverkochte bestelauto van 2021;  Ford Focus de bestverkochte auto in het C-segment en begin 2022 introduceren wij de nieuwe Focus en Fiesta; de Ford Kuga Plug-in Hybrid, de onbetwiste nummer 1 van Europa.

Wat valt er op gebied van digitalisering voor marketeers te doen in 2022?

Door de ad-clutter heen breken. 2021 was een uitdagend jaar om digitaal aan voldoende impressies te komen, door het grote aantal adverteerders was uitleveren op digitaal vlak – maar ook in ATL-communicatie – een uitdaging. Dat zal in 2022 niet anders zijn.

Hoe kijk jij naar de ontwikkeling van influencermarketing?

Dubbel – enerzijds is het een interessante manier om met UGC een menselijk gezicht aan je merk te koppelen, maar de doelgroep en het effect van influencermarketing zijn moeilijk meetbaar. Daarbij is het moeilijk de juiste influencer te vinden die ook daadwerkelijk jouw doelgroep aanspreekt. Influencers nemen daarnaast ook een risico met zich mee, aangezien ze door hun volgers toch worden gezien als spreekbuis voor jouw merk.

Blijft duurzaamheid voor merken ook in 2022 de trend?

Absoluut, vooral binnen de automotive waar CO2-uitstoot en de transitie naar volledig elektrisch volop gaande is. Door flinke push vanuit de overheid – op bijvoorbeeld bijtelling, maar ook middels subsidies – kan een model dat hot is in december, het daaropvolgende jaar ineens veel minder interessant zijn. Dit zal de komende jaren de elektrificatie blijven beïnvloeden.

Waarmee kunnen media-exploitanten jou in 2022 blij maken?

Niet alleen in 2022, maar elk jaar. Innovatie, goede ideeën en manieren om mijn merk op personenauto-, maar ook bedrijfswagenvlak op te laten vallen. Belangrijk blijft altijd dat onze producten goed moeten overkomen, dus voor ons geldt: less is more.

Ben je tevreden over hoe mediabereiksonderzoek zich ontwikkelt?

Zeker, vooral nu er steeds zwaarder wordt ingezet op online wordt bereik ineens veel tastbaarder. Hoe de cookieless future dit in de nabije toekomst gaat omgooien, is een grote uitdaging waar zelfs de grote spelers in de online adverteerders markt – social & search – niet altijd een antwoord op hebben.

Wordt branding in 2022 belangrijker dan ooit?

Een stabiele basis in de vorm van een bekend merk is altijd van belang geweest. Maar met een voor onze branche toenemend aantal (nieuwe) concurrenten vanuit alle hoeken geeft die branding vertrouwen. Sinds 2019 zijn wij die weg al ingeslagen, door voornamelijk in de prospecting en awareness-campagnes meer in te zetten op merk en producteigenschappen, en de aanbieding te beperken tot consumenten die zich al lager in de funnel bewegen.

www.ford.nl

Lees ook:

[Interview] Mariëlle Krouwel (NN Group): Marketeers moeten in 2022 veel vaker nee zeggen

[Interview] Roel van der Heijden (Zilveren Kruis): iedere marketeer moet zich meer verdiepen in tech en data

[Interview] Vincent de Pooter (Company.info verwacht tweedeling bij thema duurzaamheid)

[Interview] Ivo Roefs over de wedergeboorte van Schuberg Philis

[Interview] Annette Reijersen van Buuren over de herpositonering van het merk Oranje Fonds


Lees alles over het Media100 | Marketing100 Event 2022 van 9 maart hier

Marketing100 wordt gesponsord door

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief