Marketing Report
[Interview] Merel den Otter: MVO-beleid invullen? Zelf bomen planten is verslavend! interview

[Interview] Merel den Otter: MVO-beleid invullen? Zelf bomen planten is verslavend!

MarketingReport houdt een reeks interviews met partners van Value Zipper, de grootste onafhankelijke aanbieder van mediaruimte. Vandaag spreken we Merel den Otter, adviseur marketing, communicatie & partnerships bij IVN Natuureducatie.

Kun je IVN Natuureducatie en wellicht ook jezelf introduceren?

Zes jaar geleden aan de voet van de Himalaya in China zag ik een vacature op communicatie bij IVN Natuureducatie. Ik kende IVN via mijn grootmoeder, die jarenlang in het bestuur van de lokale afdeling in Apeldoorn gezeten had. Zij had mij als kleinkind vaak meegenomen op IVN-excursies over de Veluwe en gaf zo haar liefde voor de natuur aan mij door. Hoe mooi zou het zijn als ik, bijna 30 jaar later bij haar IVN zou gaan werken om de liefde voor de natuur ook in de harten van andere mensen te brengen?

IVN verbindt mens en natuur. We laten jong en oud beleven hoe leuk, gezond én belangrijk natuur is. Dat doen we met veel projecten, campagnes en natuurcursussen. Zelf leren en doen staan altijd centraal. Als je zelf ervaart wat de natuur voor je doet, ga je er beter voor zorgen.

Wat zijn zoal de mogelijkheden om met jullie samen te werken?

We staan als samenleving voor een enorme uitdaging om de wereld gezond en leefbaar te houden. We zien dat veel bedrijven hun verantwoordelijkheid willen nemen en graag een positieve impact willen maken op klimaat, mens en natuur. Bovendien bezitten zij een enorme slagkracht en daadkracht. Die hebben we keihard nodig.

Het schrijven van een MVO-beleid is echter één ding, uitvoeren is een tweede. Koop je certificaten op, om CO2 te compenseren, of leg je een Tiny Forest – een minibos ter grootte van een tennisbaan – aan naast de deur, zodat je ook nog eens in de gezonde buitenlucht kan lunchen en overleggen? IVN helpt organisaties handen en voeten te geven aan hun MVO-beleid met concrete projecten en campagnes. Daarbij steken management net zo goed als medewerkers zelf ook de handen uit de mouwen. Ik heb al vaak bestuurders gezien die na het symbolische eerste boompje komen vragen of ze nóg een boompje mogen planten. Bomen planten werkt verslavend.

Kun je nog andere voorbeelden geven?

De Moestuintjes-spaaracties van Albert Heijn ken je vast wel, ze zijn al jaren een succes. Het allereerste jaar viel dat succes echter tegen. Veel klanten wisten niet hoe zij de moestuintjes moesten verzorgen en vele verpieterden op de Nederlandse vensterbanken. Het jaar daarop werd IVN gevraagd als kennispartner om samen de campagne te ontwikkelen. Met heel veel tips, filmpjes en vrijwillige moestuincoaches hielpen we mensen massaal tomaatjes en courgettes opkweken. Begin dit jaar gingen IVN en Albert Heijn opnieuw de samenwerking aan om Nederland te vergroenen met de Bloementuintjes-spaaractie. Met de spaaractie hebben we heel Nederland op een leuke manier kennis laten maken met biodiversiteit.

Waarom denk je dat dit voor sponsoren en partners interessant is?

IVN helpt bedrijven op een concrete en mediagenieke manier een positieve impact te maken. In deze krappe arbeidsmarkt biedt een maatschappelijke samenwerking bovendien kansen op het gebied van Human Resources. Zo vindt 60 procent van de werknemers iets goeds doen via hun werk belangrijk bij de keuze van hun werkgever. Samenwerking met een maatschappelijke organisatie draagt bij aan een sterk werkgeversmerk, het aantrekken van nieuwe werknemers en behoud, blijkt uit onderzoek van Benevity.

Waar hebben jullie sponsors voor nodig?

We zijn ervan overtuigd dat samenwerking met bedrijven essentieel is om de verbinding tussen mens en natuur te herstellen. Daarom zoeken we partners, van mkb tot multinational, die onze droom delen en een positieve impact willen maken op klimaat, mens en natuur. Dat gaat verder dan alleen een financiële bijdrage. Natuurlijk zijn extra financiële middelen om onze activiteiten verder op te schalen zeer welkom. Maar het gaat naast munten ook om materialen, mankracht, massa, media. Zo draaide het bij de Moestuintjes-actie met Albert Heijn vooral om massa, media en materialen om heel Nederland kennis te laten maken met tuinieren.

Wat is voor jullie het verschil tussen sponsors en partner?

Een sponsor geeft geld voor het werk van de maatschappelijke organisatie. Dat kan voor een specifiek project zijn, of een thema zoals biodiversiteit. De maatschappelijke organisatie voert uit naar eigen goeddunken. IVN biedt daarnaast verschillende mogelijkheden voor zakelijke partnerschappen, met een oplopende graad van intensiteit en ambitie.

Zo hebben IVN en Humankind kinderopvang de handen ineengeslagen om de kinderopvang in Nederland in zijn geheel groener en natuurlijker te maken. Kinderen die veel buitenspelen zijn gezonder, gelukkiger en creatiever. De campagnes en materialen die we samen ontwikkelen om buitenspelen te stimuleren, zijn toegankelijk voor de hele sector. Help je daarmee niet je concurrent? Nee hoor, waar het om gaat is dat kinderen in Nederland zo gezonder en gelukkiger opgroeien.

Van gezamenlijke innovatietrajecten tot structurele giften voor een van onze projecten. Alles draagt bij, alles is even welkom. Want samen staan we sterker in ons werk om mens en natuur te verbinden. Daarbij leveren we maatwerk, want ieder samenwerking is uniek.

Wat is het laatste nieuws?

Bij IVN bedenken we elke dag wel iets nieuws, haha! We hebben de droom om samen met partners duizend schoolpleinen en kinderopvanglocaties te vergroenen met een Voedselbosje. Dat is een bosje van 30 vierkante meter dat bestaat uit 30 verschillende eetbare planten, struiken en bomen. Denk aan amandel, braam en citroenmelisse, maar ook colakruid. Smaakt echt naar cola, grappig hè? In het Voedselbosje leren de kinderen waar hun voedsel vandaan komt en ze leren zelf voor het bosje zorgen. Zo stimuleren we kinderen gezondere voedingskeuzes te maken. De Voedselbosjes dragen bovendien bij aan een mooier, groener speelplein, meer buitenles, biodiversiteit en klimaatadaptatie. We zoeken voor dit project nog sponsors én partners.

IVN Natuureducatie wordt vertegenwoordigd door Value Zipper Sponsoring.

Value Zipper Sponsoring is onderdeel van Value Zipper. Eén loket voor print, digital, social media, bioscoopfilms en nu dus ook sponsoring.


Abonneer je op onze nieuwsbrief.