Marketing Report
[Interview] Michel Tiggelman (Randstad): Geen digitale en offline doelstellingen, maar gezamenlijke inzet en resultaten interview

[Interview] Michel Tiggelman (Randstad): Geen digitale en offline doelstellingen, maar gezamenlijke inzet en resultaten

In aanloop naar de bekendmaking van de Marketing100 op 9 maart 2022, publiceert Marketing Report een serie interviews met genomineerde marketeers. Vandaag spreken wij met Michel Tiggelman, Media Manager bij Randstad Groep Nederland.

Wat voor jaar was 2021 voor Randstad Groep Nederland?

2021 was ook voor Randstad Groep Nederland (RGN) en zijn klanten en talenten een zeer bijzonder en uitdagend jaar. Natuurlijk had de pandemie veel impact op de werkgelegenheid in diverse branches. Dit zorgde in combinatie met de al eerder ingezette schaarste op de arbeidsmarkt voor nog meer uitdagingen om onze toegevoegde waarde te bewijzen en ons onderscheidend te laten zien. Vanuit de RGN-merken hebben wij ervoor gekozen om, ook in deze onzekere tijden, te investeren in het benadrukken van onze relevantie voor zowel de werkgevers als de werknemers.

Zo heeft Randstad naast de diensten waar het al 61 jaar om gewaardeerd wordt, Randstad Boost, nadrukkelijker onder de aandacht gebracht. Naast dat we nog meer datagedreven oplossingen bieden om klanten en talenten te koppelen, helpen we met Randstad Boost in het om- en bijscholen van mensen, om ze beter inzetbaar te maken en te houden op de huidige en toekomstige arbeidsmarkt. Hiermee zijn zowel de talenten die wilden of moesten doorstromen naar andere banen of zelfs sectoren, als de werkgevers, die plots weer zeer veel goede werknemers zochten, enorm geholpen. Zeer relevant in deze veranderende tijden.

Tempo-Team werkt hard aan het de bewustwording rondom Werkplezier. Werken is vaak een noodzaak. Werkplezier bij werkgever en werknemer is hierin enorm belangrijk voor onder meer de gezondheid en de duurzame relatie. Met een 8+-score op banen met werkplezier is Tempo-Team hier echt heel goed bezig.

En ik wil ook zeker ook Yacht uitlichten. 2021 was het jaar van een andere merkpropositie, met direct heel mooie resultaten,

Overall dus een heel interessant jaar, 2021 met veel toegevoegde waarde op de enerverende arbeidsmarkt. En zeker een mooie opmaat naar 2022, waar we blijven investeren en adviseren hoe bedrijven een aantrekkelijke werkgever kunnen zijn om zo ook in een uitdagende markt talent te vinden en behouden. Dat gaat verder dan alleen salaris: werkplezier, baaninhoud en groeimogelijkheden zijn voor de huidige en toekomstige generatie minstens zo belangrijk.

Wat valt er op gebied van digitalisering voor marketeers te doen in 2022?

Laat ik hier vooral spreken vanuit mijn eigen rol en kennis. De digitale transformatie binnen media is natuurlijk al even gaande. En waar er in het verleden altijd over offline en online gesproken werd, kunnen we nu toch wel zeggen dat hier geen onderscheid meer in gemaakt mag worden. 40 procent van de radio-tijd wordt via digitale kanalen geconsumeerd. Televisiekijken is videoconsumptie geworden en 50 procent van de OOH-markt zal eind 2022 via een digitaal scherm gaan. De taak vanuit de media, creatie - en dus ook marketing - in 2022 is om hier één in te worden. Geen digitale en offline doelstellingen, maar gezamenlijke inzet en gezamenlijke resultaten.

Hoe kijk jij naar de ontwikkeling van influencermarketing?

Influencermarketing staat voor mij grotendeels gelijk aan content-samenwerking. Het is vooral belangrijk dat je hierbinnen een waardevol partnership creëert. Alle partijen moeten elkaar aanvoelen, aanvullen en versterken. Zonder dat is er geen lange termijn succes en ben je enkel aan het zenden op korte termijn resultaat. Dit is soms wel een interessante discussie met de managementteams van de influencers...

Blijft duurzaamheid voor merken ook in 2022 de trend?

Ik hoop het. En dan niet alleen roepen, maar vooral doen!

Waarmee kunnen media-exploitanten jou in 2022 blij maken?

Openheid, kennis, transparantie en samenwerken. Een adverteerder is nergens zonder goede samenwerking met de media-exploitanten. Zij hebben de kennis over hun medium en weten de ultieme krachten. Deze kennis en kunde benut ik graag.

Ben je tevreden met hoe mediabereiksonderzoek zich ontwikkelt?

De vooruitzichten zijn beloftevol. Het realtime-meten en het inzichtelijk krijgen van de cross-media resultaten is inmiddels toch wel iets wat in 2022 voor elkaar zouden moeten hebben. Wij zetten hier voor RGN zelf stappen in om dit inzichtelijk te hebben, maar ik zie natuurlijk ook heel graag dat dit marktbreed goed staat. Maar, voor nu ben ook kritisch op de geluiden dat Out of Home wellicht niet instapt. Dit zou een heel groot gemis zijn.

Wordt branding in 2022 belangrijker dan ooit?

Vooral positionering wordt (is) zeker heel belangrijk, en wellicht belangrijker dan ooit. Dit komt samen met branding, met de belangrijke toevoeging dat dit vanuit de eigen waarden moet komen. Hoe sterk een merk ook is, of hoe lang het ook al bestaat, je wordt vandaag gewogen op je authenticiteit en je kernwaardes. Kloppen deze niet, dan ben je voor die persoon niet (meer) relevant.

Wat ga je aan de bureaus waarmee je werkt in 2022 vragen wat je nog niet eerder hebt gedaan?

Het is een marktbrede vraag en we vragen het vaker (ook aan ons zelf), maar focus in 2022 ligt wel meer en meer op communicatie door de hele funnel heen. Weg van de silo’s, weg van de losse rapportages en individuele resultaten. We willen overall learnings opdoen om te kunnen optimaliseren.

Wat zou elke marketeer in Nederland in 2022 moeten leren?

Niet perse een leerdoel, maar wel een doen-doel: durf weer buiten die lijntjes te kleuren, stap af en toe weg uit die benauwende veilige zone; maak de wereld mooier vanuit je eigen overtuiging. Ga uit van eigen kracht en blijf authentiek!

Wat is het laatste nieuws?

De arbeidsmarkt is intens. Dit is natuurlijk hét moment om met al onze arbeidsmarkt kennis en kunde ondersteuning te bieden aan zowel werkgever als werknemer.

2022 biedt ons dan ook echt een enorme kans om onze waardes verder te etaleren. Hoe en wat kan ik helaas hier nog niet in detail zeggen, maar verwacht van onze merken komend jaar spraakmakende en vooral waardevolle campagnes!

www.randstad.com
www.randstad.nl

Lees ook:

[Interview[ Caroline Henneman (Squla): in een onvoorspelbaardere markt is de kracht van je merk nog belangrijker

[Interview] Ries Bokken (Maxxium): Consumenten zullen juist meer waarde gaan hechten aan niet-digitale initiatieven

[Interview] Maarten Post (HORNBACH): Optimaliseren en verreiken van content staat hoog op de kalender

[Interview] Bibianne Roetert (Tony's Chocolonely): Fans vertellen graag over een beweging waar zij zich onderdeel van voelen

[Interview] Casper Mooyman (Domino's): Door bureaus word ik graag verrast met innovatieve en gedurfde ideeën voor ons merk



Lees alles over het Media100 | Marketing100 Event 2022 van 9 maart hier

Marketing100 wordt gesponsord door

Abonneer je op onze nieuwsbrief