Marketing Report
[Interview] Michel van Velde (iO Utrecht): We gaan een campus ontwikkelen in Utrechtse Hoog Catharijne nieuws

[Interview] Michel van Velde (iO Utrecht): We gaan een campus ontwikkelen in Utrechtse Hoog Catharijne

In aanloop naar de bekendmaking van de Reclamebureau50 op 9 maart 2022, publiceert Marketing Report een serie interviews met genomineerden. Vandaag spreken we met Michel van Velde, Managing Director bij iO Utrecht (voorheen One Shoe).

Kun je iO Utrecht (voorheen One Shoe) introduceren?

One Shoe is onderdeel geworden van iO: een team van inmiddels ruim 1500 talenten dat end-to-end diensten levert voor communicatie en digitale transformatie. Vanuit strategie, creatie, content, marketing en technologie werken we samen met onze klanten om hun merk te versterken, digitale systemen te verbeteren en toekomstbestendig verder te groeien. Dit doen we vanuit 12 campussen in Nederland, België, Zweden en Bulgarije. Hierdoor kunnen we internationaal denken en lokaal werken. We helpen klanten niet alleen om hun business doelstellingen te behalen, maar ontdekken én benutten samen de eindeloze mogelijkheden infinite opportunities (iO) die een voortdurend veranderende markt biedt.

Wat kan jouw bureau dat andere bureaus niet kunnen?

Geïntegreerd werken stond bij One Shoe altijd al op de agenda. Dit vanuit de gedachte dat een customer journey meerdere touchpoints heeft, zowel online als offline, en je als merk op alle fronten goed moet scoren. Maar met 50 collega’s konden we slechts een beperkt aantal diensten aanbieden. Zo hadden wij qua technologie een focus op open source en niet op Java en .Net.

Inmiddels kan ik oprecht zeggen dat we met iO op alle fronten – van strategie, ux, design, content en creatie tot marketing en technologie – een totaalaanbod hebben gecreëerd voor onze opdrachtgevers. Dit met talent van het hoogste niveau. Per opdrachtgever stellen we één team samen dat alle competenties bevat die nodig zijn om aan de behoefte van de eindgebruiker te voldoen. Een opdrachtgever hoeft dus niet langer meerdere bureaus in te schakelen en te managen en kan daardoor zelf ook focussen op het creëren van succes.

Wat willen klanten van jouw bureau dat ze vóór corona nog niet wilden?

De coronacrisis heeft aangetoond dat je als merk wendbaar moet zijn. Dat verwachten merken nu ook van de bureaus waarmee ze samenwerken. De coronacrisis heeft daarnaast de digitale transformatie in een versnelling gebracht. Doordat de consument gedwongen werd online te werken en shoppen kregen merken te maken met internationale concurrentie.

Merken moesten op alle fronten binnen de customer journey perfect scoren. Eén zwakke schakel in journey wordt meteen afgestraft. De verwachtingen van eindgebruikers overtref je tegenwoordig niet zo makkelijk. Om hen aan je te binden, moet je unieke en persoonlijke ervaringen bieden. Wij zorgen daarbij voor het grotere plaatje én de diepgaande expertise. End-to-end, ofwel van strategie tot uitvoering.

Waarom zou het beste talent bij jouw bureau komen werken?

Onderdeel zijn van een internationaal team en toch dicht bij huis werken. Werken aan grote uitdagende projecten binnen een fijne werkomgeving. Omdat iO 12 campussen heeft, verspreid over Nederland, België, Zweden en Bulgarije, ben je onderdeel van een internationale organisatie maar werk je dicht bij huis in een omgeving waar je je snel thuis zult voelen.

Leer, groei en blink uit. Er zijn inhoudelijke projecten die uitdagen, experts in de buurt met kennis en talent om je te helpen, er is een cultuur van samenwerken, aandacht voor persoonlijke groei en niet geheel onbelangrijk heel veel fun. 

Hoe gaat advertising in de metaverse eruit zien?

Ik volg de ontwikkelingen in de Metaverse al geruime tijd op de voet en ben in gesprek met meerdere merken over de positionering van hun merk binnen de metaverse. Advertising binnen de metaverse zal verschillende vormen krijgen. Momenteel wordt er veel gesproken over en geëxperimenteerd met NFT’s. Maar denk ook zeker aan display bannering, product placement, events, content marketing, branded stores en een grote rol voor customer care.

Wat moet iedere marketeer begrijpen over branding?

Branding is een continu proces. Als je je merk goed in de markt wilt kunnen zetten moet je de fundering goed op orde hebben. Niet alleen je missie en je visie maar bijvoorbeeld ook je differentiator, brand personality en core message. Om marketeers te begeleiden in dit proces hebben onze merkspecialisten de anatomie van het merk ontleed in veertien delen die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Marketeers moeten de volledige anatomie van hun merk begrijpen om succesvol te kunnen zijn in hun werk. Zie de verschillende onderdelen die het merk vormen als de spaken van een wiel. Als een van spaken niet goed functioneert, zul je nooit in de kopgroep rijden maar achteraan in het peloton.

Wat is het laatste nieuws vanuit iO?

We hebben net de handtekening gezet onder de campus locatie van iO Utrecht. We gaan in het voormalig V&D-pand in Hoog Catharijne, op de 5e en 6e verdieping waar vroeger La Place gevestigd was, een campus ontwikkelen. Een iconische locatie met een van de mooiste dakterrassen van Utrecht. Dit wordt de plek waar we samen met onze opdrachtgevers zullen werken aan mooie projecten én waar al ons talent zich verder kan ontwikkelen.

www.iodigital.com
www.oneshoe.nl

Lees ook:

[Interview] Django Weisz Blanchetta (SuperHeroes): Sonic branding en sonic design bepalen de emotie

[Interview] Stacey Rookhuizen (Bombilate Media): Investeer in je verhaal op een realistische manier

[Interview] Brian Hirman: iO heeft schaalgrootte maar is erg flexibel en lokaal aanwezig

Lees alles over het Media100 | Marketing100 Event 2022 van 9 maart hier

M100 wordt gesponsord door

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief